FENT CAMÍ
Esports 28/09/2018

Volta per Manacor, d’Albocàsser a Tortosa pel Fangar

L’excursió d’aquest dissabte passarà per Son Amer, Son Vaquer, Son Macià i Son Llodrà Vell

Ara Balears
Volta per Manacor, d’Albocàsser a Tortosa pel Fangar

PalmaPartim de l’antiga alqueria i cavalleria d’Albocàsser, situada ran del camí de Son Fangos, entre Son Joan Jaume i Son Espès. Si trobam la barrera tancada ens haurem de conformar a veure les cases des d’una certa distància. A Albocàsser hi arribam des de Manacor, a uns 7 km, agafant el camí de Son Fangos, el qual camina paral·lel a la carretera de Felanitx i desemboca a la carretera Ma 5110 (Felanitx - El Creuer, carretera de Palma). Abans, haurem deixat algun cotxe a Manacor per després venir a recollir els que hem deixat aquí. Creuam la carretera i començam la nostra ruta per la sendera que surt ben davant del portell de les cases d’Albocàsser i que va cap a Son Nadal, adreçats a sud-est. Com a fita podem guiar-nos per la imatge del puig de Sant Salvador de Felanitx, que tenim ben davant, a l’horitzó.

El primer esguard de la plana és agradable, plena de pau; s’han fet les messes, és el temps de preparar el camp, s’arrabassen els caluixos que han quedat i es llaura.

A l’esquerra deixam Can Serral, giram a l’esquerra i després a la dreta i connectam amb el camí de Son Ameret. A l’esquerra deixam Can Gerrer. Caminam entre sementers de vinyes, mentre la vista s’allarga fins a la serra de Llodrà. Uns globus s’aixequen i també inicien la seva volada matinal.

Can Puça ens queda a l’esquerra i, un poc més endavant, trobam el camí asfaltat, a la dreta, surt un ramal que en pocs metres mena al molí de Can Forn, de Son Ameret o de Son Nadal, situat just al límit del terme de Felanitx, per l’indret anomenat la Coma.

Vella carretera de Felanitx

Hem passat per la dreta de Son Amer Nou i després un portell lateral de Son Amer; les cases són poc visibles des d’aquí. El camí que duim ens aboca a la vella carretera de Felanitx , i aquesta, a la nova, just al portell principal de Son Amer.

Des de la carretera podem copsar millor les altives cases de la possessió de Son Amer, amb una frondosa vegetació que les envolta. Estan situades entre Can Ros i Son Vaquer.

Avançam pel voral de la carretera en direcció a Manacor i la creuam a l’altura de Can Mateu Xorret, el primer caminal que trobam a la dreta. Hem d’estar atents per aquest nou camí, ja que després de la recta fa un revolt a l’esquerra i a pocs metres l’hem d’abandonar per un camí que surt per la dreta; si no, pujaríem pels establits del puig Banús.

Passam per Can Dimoni i enfilam cap a les cases de Son Vaquer de l’Olivar, situades al coster d’un turonet, el puig de na Bibina. Aferrat hi ha el puig Banús i la penya del Corb (200 m). Modestes elevacions pel que estam acostumats.

Al final de la costa trobam la gran façana de la possessió de Son Vaquer de l’Olivar, que també era anomenada els Rossells.

La façana actual d’aquesta antiga possessió és producte de reformes bastant desafortunades. Destaca el gran portal forà que donava pas a una bella clastra.

La clastra a les possessions tenia inicialment un caràcter defensiu ja que era un recinte tancat envoltat de les principals dependències, que hi tenien accés. A les pedres del portal forà hi ha gravat un vaixell i altres dibuixos, com una creu.

El document més antic que s’ha trobat d’aquesta possessió data del 1475: “Antoni Vaquer i Bernat Vaquer arrendaren a Tomàs Andreu ses pastures de ses seves possessions”. Per tant, es dedueix que ja es tractava, almenys, de dues possessions.

Després de berenar a la carrera de les cases de Son Vaquer reprenem la marxa; passam per Can Miquelet, Can Ullet, Can Torrent, Can Llinàs, Son Prohens i l’escola de Son Prohens...

Sortim al camí asfaltat de Son Prohens o Proenç. Aquesta escola rural fou inaugurada l’any 1934. Va compartir els plànols de Guillem Fortesa amb les escoles de Son Mesquida, Son Valls, Son Calderó i Es Carritxó. No cal dir que ara caminam pel terme de Felanitx. Pel camí de Son Prohens ens dirigim cap a l’esquerra, a la finca del Fangar.

De camí, passam per Can Picó, feim un caramull de passes més i ens plantam al portell recentment obert de la finca del Fangar, situat a la dreta del camí, un poc abans del portell gran d’entrada a la finca. La nostra idea és travessar el predi per dirigir-nos a Son Macià. Pujam pels costers del puig d’en Ballester. Després hi haurà una bona baixada.

El Fangar

La finca del Fangar és la més gran del terme de Manacor (1.777 quarterades) i una densa xarxa de camins la travessa. Aquests camins s’han emprat per connectar la contrada de Son Macià amb la zona de Felanitx, Portocolom, els Domingos i Cala Murada.

Passam per la vinya Vella del Fangar, estesa entre el pla d’Almallia, Son Brau i Cal Conill.

Al fons es veu el relleu de la serra manacorina més meridional, el puig Negre Vell, el puig de la Bandera o del Fangar, el puig de la Mola i la mola del Fangar.

Per la vorera del camí podrem observar unes creus de ceràmica decorades a mà i subjectes a unes barretes d’acer, com si fossin un via crucis. La de color cel resa una cosa així: “Has nascut, oh, verge de Betlem”.

Al costat del camí, per la contrada anomenada el Revellar, hi ha una porquera on s’engreixen porcs i no són per matar. A aquests, al teu pas, si no dormen, la curiositat els farà acostar-se a les barreres. Des de la porquera tenim una bonica vista cap al puig de So na Moixa, i també despunta la torre del molí de la Mola.

Una bifurcació mena a un pou amb una corriola i una pica abeurador. D’aquí també surt una altre camí, però és privat. Per dins el Fangar difícilment et pots equivocar, la senyalització de les rutes públiques es fa amb unes fletxes grogues.

El camí de la Mola

Som al camí de la Mola, per on arribarem a Son Macià. A l’esquerra queda Son Negre. Sortim uns metres de la ruta per veure el molí de la Mola, de Can Tomeu del Molí o simplement el Molí, el qual té la torre amb base, construïda de paredat de pedres irregulars lligades amb morter. Actualment, la torre es troba retallada i coberta de teules a un aiguavés. La torre s’alça darrere l’única nau de volta que es conserva, damunt la qual s’ha construït un nou edifici per tal de llevar humitat a la coberta. Sembla que l’habitatge del moliner devia ser de dues naus de volta de mitja canya, paral·leles, i dos bocins de volta en el centre.

Panoràmica del llogaret de Son Macià i la serra de Llodrà, des del camí de la Mola. Aquesta serralada, que haurem de superar, està situada al sud de Manacor, i serà l’altitud màxima d’aquesta ruta. Ho farem pel camí de Plata, que passa pel coll que veim dins l’ombra, entre la muntanya de la Vall i el turó veí, que fa 281 metres.

Caminam per un camí asfaltat que fa baixada cap a Son Macià, el qual hem de deixar en un revolt a l’esquerra. Continuam per una sendera de grava cap al llogaret. Passarem per l’escola Pere Garau.

Sortim de Son Macià pel camí de Son Llodrà, situat al nord-est del nucli urbà, bifurcació del camí de l’Olivar. Passam per Can Vorera, Can Formatge, Can Coa d’All i alguna casa més, i apareix, a la dreta del camí, una altra antiga possessió, Son Llodrà Nou.

Continuam pujant fins que a mitjan coster apareixen les cases de Son Llodrà Vell, envoltades de jardins i grans arbres. Està situat entre el camí de Plata, So na Moixet, Son Llodrà Nou i Can Coa d’All. Aquí, a les cases de Son Llodrà Vell, arranca l’anomenat camí de Plata, que travessa la serra de Llodrà i baixa a les cases de l’Hostal de l’Aigo.

Just en el coll trobam una bifurcació del camí que va cap a la dreta, a les cases de la penya Grossa. Quan s’acaba la paret, dalt del coll, un tiranyet permet arribar a la miranda de la penya Grossa.

Ja hem superat el coll i baixam cap a l’Hostal de l’Aigo, que quedarà a la nostra dreta; s’hi arriba per una curta branca d’aquest camí, com també a l’Hostal Vell i Can Billi. La caminada transcorre pel clot d’en Quart.

Deixam, també a l’esquerra, els camins que van a les cases del Clot. La caminada transcorre pel clot d’en Quart. A l’esquerra tenim la serra de Llodrà.

Deixam, també a l’esquerra, les senderes que van a les cases del clot d’en Quart, Balàfia i Son Perdut Vell, i a la dreta, Can Monar i Son Perdut Nou. Si un no es vol complicar la vida botant reixetes, també pot caminar per l’asfalt.

Arribam a l’antiga alqueria Tortosa. A uns 500 metres de les cases de Tortosa, per devers Can Talent, giram a la dreta . Aquest nou camí ens conduirà al turó del pinar de la Coma.

Si tenim humor, després d’haver recorregut més de 23 quilòmetres, podem baixar cap a la dreta al camp de na Malta, per un dels nombrosos camins que creuen el pinar, i guaitar a les cases de la Coma. Des de l’emblemàtic pinar de la Coma atalaiam Manacor , quan manquen 1,2 quilòmetres d’asfalt per entrar al poble.