Publicitat
Publicitat

FUTBOL

L'emirat aposta pels esports per tenir una plataforma per als seus interessos econòmics i polítics

Tots els camins porten a Qatar

La selecció espanyola juga avui a Doha (Qatar) un amistós contra l'Uruguai que significa de passada uns ingressos de tres milions d'euros per a la Reial Federació Espanyola (RFEF). Aquest partit apareix en la investigació que la revista France Football va publicar la setmana passada en què acusava Qatar d'haver comprat l'organització del Mundial del 2022. Segons France Football els diners cobrats per aquest amistós van servir per assegurar que Espanya votés a favor de la candidatura de Qatar.

Des de fa uns anys, el nom de Qatar s'ha convertit en actor principal de la informació esportiva, en què es barregen cops mediàtics d'èxit com el patrocini de la samarreta del Barça amb altres punts més foscos com les acusacions de France Football . El Barça, de fet, no deixa de ser un satèl·lit més d'una galàxia que gira al voltant de Doha i les aspiracions d'un estat petit però poderós. Un estat que fa de l'esport una eina més.

Quin és l'objectiu qatarià?

Consolidar la seva posició, utilitzant també l'esport

En els últims anys Qatar ha ideat una estratègia d'inversió global per consolidar la seva posició econòmica i política. Segons explicava a The New York Times Kristian Coates Ulrichsen, analista de la zona del golf Pèrsic de l'institut d'investigació Chatham House, "Qatar desitja propagar una narrativa pròpia dels esdeveniments al Pròxim Orient i altres parts del planeta". "Per ells és vital ser capaços de donar forma a una narrativa pròpia i influenciar en com són vistos als Estats Units i a Europa", conclou.

El 1995 Hamad bin Khalifa al-Thani va derrocar el seu pare i va canviar la història del seu país: des de llavors ha aixecat un imperi basat en el petroli i el gas, que explota amb socis com ExxonMobil i Royal Dutch Shell. Els diners del petroli han donat al governant i al primer ministre, Hamad bin Jassim al-Thani, els mitjans per convertir Doha en una ciutat luxosa i moderna capaç d'organitzar mil esdeveniment internacionals, com el Mundial del 2022, l'amistós d'avui i la reunió de l'ECA (l'Associació de Clubs Europeus) d'aquests dies, que té la presència de Sandro Rosell, Florentino Pérez i els presidents de clubs com el Bayern i el Milan. Qatar és ara mateix el país més ric del món en ingressos per habitant, però el seu govern sap que ara és el moment per invertir en el futur, ja que les reserves energètiques es poden acabar. "El lideratge de Qatar és el més dinàmic i ambiciós de tota la zona del Golf", afirma el directiu d'una empresa amb base a Qatar que ajuda joves àrabs, Tarik Yousef. "Qatar és un estat petit però intel·ligent. Invertint en el futbol europeu compra una plataforma de marquèting", opina Lars Haue-Pedersen, que ha treballat amb el Comitè Olímpic Qatarià. Per la seva banda, el director de reputació internacional d'Esade Ivan Bofarull apunta que "les economies emergents busquen icones mundials per invertir: Abu Dhabi ho ha fet amb Ferrari i Qatar amb el Barça".

Com treballa Qatar?

Invertir en esport i teixir lligams amb els seus socis

Qatar, que també inverteix en empreses europees i es posa en política ajudant les revolucions que han fet caure dictadors com Gaddafi, dedica molts esforços als esports i les telecomunicacions, i ha consolidat l'imperi televisiu d'Al-Jazira amb inversions en el mercat nord-americà -com la creació d'un canal en anglès el 2006- i en el francès -on dins de l'acord de compra del PSG han obtingut els drets de la lliga local-. Que el Barça finalment acabi portant Qatar Airways a la samarreta també té sentit, ja que Qatar està remodelant l'aeroport de Doha i vol que faci competència al de Dubai, que triplica el de Qatar en trànsit aeri. Curiosament, mentre que la temporada que ve el Barça portarà al pit Qatar Airways -amb seu a Doha-, el Madrid hi durà Fly Emirates -amb seu a Dubai-. Segons diversos experts, comprar participacions de clubs de futbol és "accedir a una xarxa, i és gairebé una manera de fer política". El mètode de Qatar, doncs, passa per organitzar el Mundial de futbol i el d'handbol i per invertir en clubs europeus i en amistosos com el d'avui. Els qatarians, però, volen oferir una imatge seriosa, allunyada dels milionaris que compren un club i l'abandonen, i per això es preocupen de delegar la feina quan toca i de cuidar els detalls per oferir una bona imatge. El fet de treballar amb un club amb els valors i la imatge de l'entitat blaugrana ha estat un factor clau a l'hora que el Barça hagi rebut els diners que ha rebut.

Quin paper juga el Barça?

Una peça en el patrocini i un model en el futbol formatiu

Per al Barça, Qatar és important perquè és un patrocinador que fa econòmicament poderós el club. Per a Qatar, en canvi, el Barça és una peça més. La principal relació és el patrocini de la samarreta, però el club també s'ha convertit en un model quan Qatar ha volgut treballar el seu futbol formatiu per assegurar-se una bona generació de jugadors per al 2022. Així, s'ha fixat en el Barça com a model per crear l'Acadèmia Aspire, que forma jugadors joves -majoritàriament africans-, als quals ofereix una vida nova per a ells i la seva família. Per crear el projecte Aspire es va contractar l'empresa Bonus Sport Marketing, de Sandro Rosell, que se la va vendre quan va ser escollit president del club per evitar una topada entre els interessos personals i els del Barça.

L'Acadèmia Aspire segueix controlada per un tècnic català, Josep Colomer, i no té cap entrenador qatarià. Djamel Belmadi, un tècnic algerià de la lliga qatariana, opina que "a Qatar tenen el gran mèrit de detectar els aspectes en què no són bons i de contractar treballadors estrangers més preparats", com és el cas d'entrenadors que han passat per La Masia. El torneig MIC que s'organitza en terres catalanes també té el suport del projecte Aspire.

Què preocupa de Qatar?

Les acusacions de corrupció relacionades amb el Mundial

Hi ha diversos punts foscos que afecten els projectes de Qatar, entre els quals els de caire humanitari, com la situació de la dona -només pot votar des de l'any 2003-, la situació dels treballadors asiàtics estrangers en les nombroses obres del país -denunciada per Amnistia Internacional- i el fet de barrejar aspiracions polítiques i esport. L'última taca és l'acusació d'haver comprat vots per organitzar el Mundial del 2022 i haver teixit una xarxa de contactes basada en els diners per assegurar-se que guanyarien la votació.

Com pot afectar el Barça?

Si Qatar no ha jugat net la imatge del club se'n podria ressentir

Dins del club blaugrana hi ha tranquil·litat, ja que els qatarians neguen les acusacions i afirmen que són fruit de les lluites de poder que hi ha a la FIFA. Els negocis de Rosell amb Qatar són anteriors a la seva presidència, i tot i aparèixer a la informació de France Football són operacions econòmiques normals.

Ara, si Qatar fos considerat culpable de comprar vots i es quedés sense organitzar el Mundial, la imatge del Barça se'n podria ressentir. L'acord de patrocini s'ha signat amb Qatar Investment Sports, una empresa que depèn del fons sobirà d'inversions de Qatar. La pèrdua del Mundial faria mal a la imatge publica de Qatar. I, de passada, a la del Barça. Si Qatar no ha trencat cap regla per organitzar el Mundial, el Barça seguirà gaudint d'un dels millors acords de patrocini del món de l'esport.

Històries de superació esportiva
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF