FENT CAMÍ
Esports 16/11/2018

Sa Bombarda i el puig dels Boixos pel pas del Ganxo

Dins tot el conjunt de la serra de Tramuntana, Valldemossa ha exercit sempre una especial atracció entre els excursionistes pel seu paisatge encisador

Juanmi Mas
Sa Bombarda i el puig dels Boixos pel pas del Ganxo

PalmaLa marxa comença a l’Estret (WP-0) (245 m), el portal d’accés a la vall de Valldemossa si s’hi puja des de Palma. S’ha de deixar la carretera Ma-1110 Palma-Valldemossa a l’altura del pont, devers el quilòmetre 14,5. Allà hi ha lloc on deixar el cotxe, just devora el pont de la vella carretera, que salva el torrent de Valldemossa. El camí de les possessions de Son Matge, Son Brondo, Son Salvat i Sa Baduia queda a la dreta, i s’entra al bosc d’en Gotzo per un camí que discorre paral·lel, a l’esquerra. S’ha de passar per un portell amb les restes d’una barrera de ferro i després el camí es bifurca (WP-1). Cal seguir pel que va més planer, pel costat d’una paret seca amb reixeta. Si es va pel camí que pertoca, es passa per devora d’una petita barraca. Pujant pel tirany fitat s’arriba a uns grans blocs de pedra, darrere dels quals hi ha l’abric de Son Matge (WP-2) (277 m). S’han de descartar els diferents tiranys que han fet els escaladors i que pugen als peus dels penya-segats.

El pas del Ganxo

Un cop al pas del Ganxo(WP-3) (375 m), s’ha de recórrer la base dels penyals, on hi ha alguns enfonys habilitats per la mà de l’home. Des d’aquí, a través de l’espès boscatge, es pot albirar part de la vall de Valldemossa, el puig de la Comuna, na Torta i la muntanya de Son Moragues. El camí fa separar del penyalar que se seguia fins ara a l’esquerra i passa per un rotlo de sitja (WP-4) (448 m). Quasi tot d’una aquest camí desapareix. Aleshores el que s’ha de fer és tombar cap a l’esquerra i continuar tot dret. Es passarà prop d’una bassa. Des de la bassa ja es veu el magnífic camí de carro que ve de l’aljub-bassa situat al coll del puig dels Boixos i que s’ha d’agafar cap a l’esquerra (WP-6) (466 m). Es tracta del darrer tram del camí anomenat el Caragol. Ara cal continuar per un tirany fitat, prou trepitjat, que va cap a l’est, en direcció a una paret seca.

Sa Bombarda

Des d’aquí s’ha de seguir cap a l’esquerra (est) i fora camí, fins a assolir sa Bombarda, una espectacular timba que guaita damunt l’Estret i que resta just davant del puig de na Fàtima. Abans d’arribar-hi, però, convé guaitar a la panoràmica que s’obre a la dreta de tota la plana, fins a la badia de Palma. Apareix, també, el camí que s’ha d’agafar després. Cal tornar enrere fins al coll de caçador i la paret ara no s’ha de botar, sinó que s’ha de seguir el senderó que baixa al camí del puig dels Boixos (WP-9). El camí baixa fent llargues llaçades i revolts tancats per salvar un considerable rost del coster de sa Moleta (569 m). Quan el camí va planer i recte, cal abandonar-lo per pujar per un tirany que va connectant les marjades (WP-11) (347 m). La perspectiva de la pujada del comellar de na Roja és descoratjadora. L’ascensió es comença per la canal. Descansats i dessuats, s’ha de reprendre la marxa pel camí del puig dels Boixos, que ve de les cases de Son Pacs, o millor dit, de la carretera de Valldemossa i després baixa pel comellar del Mal Cuinat. La pujadeta fins al punt geodèsic del puig dels Boixos, tot i ser curta, fa entrar en calor una vegada més (WP-15). Serà el punt més elevat de la ruta, amb els 628 m d’altura. S’ha de tornar enrere i passar per devora el penyal que ha servit de fita per pujar pel Ganxo i es tanca així el circuit.