11/05/2018

Realment perilla la continuïtat de la F1 a Catalunya?

3 min
Imatge de la recta de meta del Circuit de Barcelona-Catalunya

Barcelona"El nostre objectiu és arribar a un acord a llarg termini amb Barcelona. Aquesta és una de les proves clàssiques que defineixen què és la F1. Som en un país molt important per a nosaltres; la seva cursa forma part de la història d'aquest esport, i la volem mantenir vinculada a una de les ciutats més boniques del món". Amb aquestes paraules que va pronunciar fa pocs dies a la presentació del GP d'Espanya, Chase Carey –el màxim executiu que des de Liberty Media gestiona el campionat mundial de Fórmula 1– deixava clara la seva voluntat de negociar amb el Circuit de Barcelona - Catalunya la renovació del contracte que vincula les dues entitats, i que s'acaba després de l'edició del 2019.

Des que van inaugurar la pista vallesana el setembre del 1991 s'han fet vint-i-set edicions d'aquesta cursa. Fins ara hi ha hagut disset guanyadors diferents, entre ells els grans mites de l'especialitat. El traçat de Montmeló agrada i és molt conegut per tots els equips que hi corren, ja que aquí hi disputen els entrenaments de la pretemporada, cosa que fa que quan el campionat arriba a aquest lloc tothom es trobi com a casa.

Per als que diuen que les curses al Circuit són massa previsibles, una dada: els últims onze anys hi ha hagut deu guanyadors diferents. Només el líder de la classificació actual, Lewis Hamilton –que ha guanyat dues de les onze vegades que ha corregut aquí–, ha sigut capaç de repetir victòria en aquest temps. Vicenç Aguilera, president del Circuit, diu que "les negociacions per la renovació seran llargues", i que aquest cap de setmana –a diferència d'altres cops, que s'ha utilitzat el Gran Premi– no hi haurà cap anunci sobre la continuïtat de la cursa.

L'aplicació de l'article 155 i la falta de Govern a Catalunya són els principals factors que dificulten avançar en aquestes negociacions. "Ara per ara el Circuit té un consell d'administració, però no té un amo per autoritzar qualsevol compromís en aquests moments. I, lògicament, quan tinguem Govern a Catalunya la renovació del contracte amb la F1 no serà el primer paper que es trobaran damunt la taula", comenta Aguilera. El que sí que està a punt d'anunciar Liberty Media és la celebració d'una cursa de F1 a Miami. Però ni aquesta prova ni les que s'esperen també a Nova York, Las Vegas i el Vietnam, ni tan sols la segona que volen fer a la Xina (un indret molt estratègic per la gran quantitat de fabricants de cotxes autòctons que hi ha) serien competència per a la de Catalunya.

Descartada l'ampliació del calendari més enllà de les vint-i-una cites actuals, les més noves s'anirien alternant en un futur, però les més "clàssiques" es mantindrien any rere any.

Els arguments de Montmeló

Mentrestant, no són pocs els mitjans de comunicació de l'Estat que han dit que la continuïtat de la F1 al Circuit està en perill per la falta d'un interlocutor vàlid. L'interès d'alguns d'ells perquè això sigui així, gairebé una dèria, contrasta amb el que encertadament va dir el diari Marca: "Només el Circuit pot acollir aquesta cursa a Espanya".

Jerez queda massa lluny dels equips, a Xest no hi cap la F1, i el Jarama –tot i que estan remodelant les instal·lacions– té una pista massa petita. Només el Circuit té l'homologació indispensable per a les curses de F1.

La resta d'opcions són fer volar coloms, incloent-hi l'alternativa que planteja un GP en un circuit urbà pel centre de Madrid. Costa de creure que aquest esport formi part de la llista de prioritats de l'alcaldessa de la ciutat. I, en cas que fos la Comunidad l'encarregada de tirar endavant el projecte, aquesta entitat no sembla que passi pel millor moment. Esclar que el "negoci" que va significar per a alguns la fallida organització de les curses que es van fer a València potser és un al·licient per a d'altres que, de tota manera, no haurien d'oblidar que aquella 'brillant' gestió està pendent de judici.

Amb aquest panorama, l'alternativa més seriosa per acollir aquesta cursa fora del Circuit seria la que planteja traslladar-la a Sant Esteve de les Roures, sempre que, com ha declarat l'alcalde de la localitat, Josep Orni, la cursa passi a dir-se Gran Premi de Catalunya, com passa amb la prova de motociclisme que es fa a Montmeló.

Però el començament de les obres de construcció del seu circuit –que inclouria una universitat especialitzada en cotxes autònoms– va molt endarrerit per la lentitud amb què arriben les subvencions estatals, i això fa que de moment la cursa només pugui existir en l'àmbit dels e-games, segons informa l'agència Fake Gossips.

stats