QUATRE CLÀSSICS
Esports 15/04/2011

Quin serà el partit de l'any?

Nuria García
4 min
Quin Serà el partit de L'any?

El mes d'abril i l'inici del maig ens dóna l'oportunitat de gaudir de quatre clàssics: el de Lliga, el de la final de la Copa del Rei i els dos de semifinals de la Lliga de Campions. Un Barça-Madrid sempre és un partidàs però, dels quatre, quin tindrà més audiència televisiva? Segons l'estudi de la consultoria catalana Prime Time Sport, fundada per Esteve Calzada -que va ser director comercial del Futbol Club Barcelona del 2002 al 2007-, el matx que tindrà més transcendència mediàtica serà la tornada de les semifinals de la Lliga de Campions, que es disputarà al Camp Nou el 3 de maig i que serà seguit per 95 milions d'espectadors a tot el món. Les xifres, doncs, s'apropen més a les de la final de la Lliga de Campions del 2009, en què el Barça es va imposar al Manchester United a l'Estadi Olímpic de Roma (que va tenir una audiència de 109 milions d'espectadors), que a les d'un partit de semifinals de la màxima competició europea.

Però, per què el del 3 de maig serà el clàssic més vist? Què té la tornada de les semifinals de la Lliga de Campions per ser el partit que, ara per ara, pot tenir una audiència més elevada? Per fer l'estudi, Esteve Calzada s'ha basat en deu factors diferents: importància del resultat, rivalitat, moment esportiu (l'estat de forma dels dos equips, comptant que els dos entrenadors no faran rotacions), dia i hora del partit, cobertura global de la televisió, prestigi internacional del campionat, estadi, ciutat on es juga el partit, valor de la marca Reial Madrid i valor de la marca Barça. D'aquests factors, n'hi ha dos que tenen més rellevància que la resta: la importància del resultat i la cobertura global que doni la televisió al partit. Valorant tots aquests factors, Calzada ha calculat la que, per ell, serà la xifra d'espectadors de cadascun dels Barça-Madrid que ens esperen.

El dia, l'hora i l'emissió en obert

El fet que les semifinals de la Lliga de Campions es juguin entre setmana (dimarts i dimecres) i no en dissabte, com el partit de Lliga, és un dels factors que fan que els matxs europeus estiguin davant de la resta (la Copa, tot i disputar-se un dimecres, és una competició menor en l'àmbit internacional tot i haver-hi un títol en joc; el fet que es disputi coincidint amb les vacances de Setmana Santa tampoc no l'afavoreix). A més, l'horari de Champions, les 20.45 hores, s'adequa més als horaris de la resta de països europeus, en què s'acostuma a sopar i a anar a dormir una mica abans que a Espanya. Així doncs, l'audiència televisiva dels Barça-Madrid de Lliga (22 hores) i de la final de la Copa del Rei (21.30 hores) serà més baixa a la resta d'Europa.

També condiciona l'audiència el fet que les semifinals de la Lliga de Campions es puguin veure a tots els països en obert almenys en un canal. Per exemple, aquí podrem veure l'anada i la tornada de les dues semifinals de la Lliga de Campions en obert (La 1 i TV3 oferiran els dos Madrid-Barça i els Schalke 04-Manchester United), mentre que per veure el partit de Lliga i el de Copa del Rei, tot i que a Espanya el podrem veure també en obert, els seguidors d'altres països hauran de pagar.

I per què el partit de Lliga de demà, que serà el primer clàssic del 2011 i l'únic que a principis de temporada estava marcat en els calendaris dels seguidors dels dos equips (la resta de partits els ha volgut la sort d'un sorteig i el fet de passar eliminatòries), no tindrà l'audiència més alta? Segons l'estudi de Prime Time Sport, a aquest partit li passarà factura la falta d'exclusivitat, ja que després hi haurà tres clàssics més, i perquè, amb vuit punts de diferència entre el primer i el segon classificat a la Lliga, Barça i Reial Madrid respectivament, el resultat d'aquest partit de ben segur no serà tan decisiu com ho podran ser els de la resta de partits, amb títols i finals en joc.

Tot això fa que l'únic dels quatre partits que els blaugranes jugaran amb els blancs al Camp Nou sigui, a priori, el que serà més mediàtic dels quatre. Tot i això, cal comptar amb el resultat de l'anada. En el cas que un dels dos equips deixi gairebé tancat el seu pas a la final de Wembley en el primer enfrontament al Santiago Bernabéu, la tornada del 3 de maig perdria molt d'interès i, per tant, l'audiència esperada baixaria. En aquest cas hipotètic, segons l'estudi d'Esteve Calzada, el primer partit de les semifinals es convertiria en el matx més vist, i l'audiència de la tornada cauria i tindria aproximadament uns 15 milions d'espectadors al món.

En total, però, tot i que un sigui més vist que els altres, els quatre clàssics es mouen en unes xifres d'audiència real espectaculars, ja que entre tots aplegaran davant del televisor aproximadament 350 milions d'espectadors arreu del món.

L'audiència potencial

El partit de Lliga de demà entre el Madrid i el Barça té una audiència potencial de més de 400 milions d'espectadors a tot el món, segons va informar ahir Mediapro (l'audiència potencial és el número total d'espectadors que poden veure els canals pels quals s'oferirà en directe el partit). L'empresa catalana produirà el senyal internacional en alta definició i també un senyal en 3D que es podrà veure per Canal+ França, JCF Israel, Sky Itàlia, Canal+ Polònia, SKY Anglaterra, Canal+ Suècia i BETV Bèlgica.

El partit de Lliga també es podrà veure en 3D en cinemes d'Hongria, la República Txeca i Eslovàquia. El senyal internacional es distribuirà, entre altres països, a Anglaterra, França, Itàlia, Alemanya, els països del golf Pèrsic, Estats Units, Sud-amèrica, Mèxic, Singapur, Hong Kong, la Xina, Austràlia, el Japó, i gran part del nord de l'Àfrica subsahariana, segons Mediapro.

A l'Estat espanyol, a més de veure's per televisió, el partit es podrà seguir a dotze sales de cinema.

stats