FITA A FITA
Esports 22/01/2021

El Pintal Vermell, a vista d’ocell sobre la vall de la Palomera

Un senzill recorregut circular entre s’Arracó i Sant Elm que s’ajunta a trams amb el GR-221 en els seus inicis al port d’Andratx

El Pintal Vermell,  a vista d’ocell sobre la vall de la Palomera

PalmaAmb aquesta ruta us suggerim una passejada pel sector de ponent de l’illa de Mallorca. Un itinerari tranquil i suau que ens permetrà anar a guaitar sobre el Puntal o Pintal Vermell (312 m), una talaia meravellosa des de la qual contemplar la Trapa, la vall de la Palomera, Sant Elm i la Dragonera o, fins i tot, les destrosses urbanístiques del Port d’Andratx. A més a més, travessarem el Pas Vermell, un cingle marcat per la coloració vermellenca de minerals ferrosos i pas obligat per seguir el GR-221 des del seu començament a Andratx.

Tot plegat, una passejada pel paisatge cultural de la Serra, on el Castell de Sant Elm, punt d’inflexió de la nostra ruta, sintetitza història i llegendes al voltant de la conquesta del rei En Jaume i la situació estratègica del port de la Palomera (actualment Sant Elm) en la navegació entre el nord i el sud de la Mediterrània, a recer de la Dragonera. No debades, Jaume II tenia la clara intenció de convertir l’entorn en port d’estatge reial. Un lectura del tom V de les Rondalles mallorquines d’en Jordi des Racó (pàg. 107-121) ens pot servir d’introducció al tema, seguit d’un repàs acurat del llibre El Castell de Sant Elm d’Àngel Aparicio i Pasqual (Lucu, Espais i Natura, SL, 2017).

[00 min] Iniciam la marxa des de la parada del bus TIB a s’Arracó (L-121), al començament de l’avinguda de Sant Elm (Ma-1030), en direcció al coll de la Palomera (sud-oest). Uns quatre-cents metres més endavant, a l’esquerra, abandonam la carretera principal i continuam la caminada pel camí asfaltat del barri de Son Tió. Passam per davant Can Viguet (dreta), Ca madò Bel i Son Cortei (esquerra) i deixam a l’esquerra la desviació del camí del barri de Can Viguet [10 min].

A poc a poc, el camí del barri de Son Tió s’enfila coster amunt i inicia una sèrie de revolts. Just el darrer pega d’alt d’un collet, a prop d’un xalet que hi ha dalt del turó, just darrere els tres Picons (el més alt arriba als 236 m). El darrer revolt a la dreta ens assenyala tot dret (sud-oest) la ruta a seguir a partir d’aquí, per una pista de terra; és el camí de sa Pineta [30 min]. De cara tenim els penyals de la serra de Son Nadal i el puig d’en Ric, a l’esquerra d’unes antenes que coronen el penya-segat, i el pas Vermell, a la dreta, cap on ens dirigim ara.

Com hem pogut comprovar, fins aquí el desnivell no és gaire gran i es guanya amb suavitat. A la nostra esquena, ja veim els puigs d’en Farineta i d’en Guida, a més de la Paret del Moro i la moleta de s’Esclop, al fons. [40 min] Després d’una breu però intensa empitada assolim un planet. Ens hi hem de fixar bé, perquè en ser a l’altura de les antenes que hem vist durant tot el camí trobam dues fites a l’esquerra que ens indiquen el camí al pas Vermell.

Deixam la pista i continuam ara per un tirany fitat i rost, malmès per l’acció de l’aigua i les BTT, el qual ràpidament ens situarà sota una balma i un pas a través de la roca d’una coloració vermellenca que identificarem tot d’una. Com no pot ser d’altra manera, som al pas Vermell [50 min], un cingle planer i ample tenyit a causa dels minerals ferrosos de la pedra. Travessada l’encletxa de sortida del pas -sobre la mateixa carena- girarem a la dreta direcció sud-oest seguint unes fites que, per un tirany primer i per una pista de terra després, ens guiarà, a continuació d’una breu pujada, fins als peus del vèrtex geodèsic del puntal o Pintal Vermell (312m), que trobam a la nostra dreta [1 h 00 min].

Per a la tornada, farem passes enrere fins al pas Vermell i d’aquí baixarem a la pista que hem deixat abans. Un cop desfet aquest tram de camí, [1 h 20 min] reprenem la marxa per la pista de terra -camí de sa Pineta-, direcció oest. L’itinerari d’ara ens endinsa per un comellar clos i espès. [1 h 30 min] Deixam la desviació a l’esquerra, Cala en Tió, i continuam tot dret fins a una petita fondalada. Abandonam el camí principal i ens dirigim cap a una pista que tenim a la dreta, tancada amb un filferro gruixat i un cartell amb retxes vermelles sobre fons blanc, que ens durà fins a una antiga casa de roter (Pla del Salobre) [1 h 35 min].

Des de l’esmentada casa baixam al sementer que tenim uns metres més avall i que obre una important clariana a l’espessor del bosc que l’envolta. Seguim la marca d’un camí que, cap a la dreta, ens duu a l’inici d’un altre, més ample i més clar, tancat amb una cadena. Ja es torna a fer visible la Dragonera, l’illot del Pantaleu i les construccions de Sant Elm més properes a la punta del Moro i Cala Conills.

Castell de Sant Elm

[1 h 55 min] Arribam a un planet -amb un cor gran dibuixat amb pedres- on se’ns obren tres possibles camins. Triam el d’enmig, un tirany fitat amb marques de pintura grogues i vermelles que, pel vessant marítim del puig Blanc, volta per damunt les cases de Cala Conills i va a sortir ben davant el Castell de Sant Elm [2 h 10 min]. Aquest antic hospital i torre de defensa del segle XIV és propietat de la Fundació Illes Balears des del 1995. Entre alguns dels seus propietaris més destacats hi figura l’arxiduc Lluís Salvador, que l’adquirí el 1886.

Des del castell ens dirigim cap a la carretera (Ma-1030), tombam a la dreta direcció s’Arracó i, pocs metres després d’iniciada la marxa, entram dins el torrent de Son Berriol, dit també de Sant Elm, per un tiranyet que en uns minuts ens durà fins a la pista d’accés a un xalet. Sense perdre el sentit de la marxa, arribam a prop de la carretera -a la dreta-. Prosseguim ara per un camí de terra -camí de Can Bolei- que ens menarà de pujada fins al camí de la Font dels Morers [2 h 40 min].

Des de la cruïlla tombam a la dreta i continuam fins al coll de la Palomera [2 h 50 min]. En arribar-hi, ens feim cap a l’esquerra i trobarem un tirany que, paral·lel a la carretera, ens durà fins al cementeri de s’Arracó, des d’on amb molta prudència continuarem per carretera fins a la petita localitat andritxola. Algunes dreceres ens permetran suavitzar l’aspresa de l’asfalt. La rotonda d’accés a s’Arracó des d’Andratx per la carretera de s’Estret assenyala el nostre final de ruta [3 h 00 min].