FENT CAMÍ
Esports 18/01/2019

Pas del Frare, passet de la Moleta i pas dels Alls

Pollença és com un centre d’excursions. En qualsevol muntanya el paisatge sempre sorprèn, però s’han de demanar permisos

Juanmi Mas
Pas del Frare, passet De la Moleta i pas dels Alls

PalmaPer arribar al punt d’inici cal agafar el camí de can Bosc, des de l’oratori del Roser Vell (s. XIV), es passa pel pont del Rafalet i es deixa a la dreta l’entrada a can Bosc. Continua pel camí asfaltat de Lassarell, el qual, a la part final pren una forta empitada i dibuixa revolts tancats. Allà es pot deixar el cotxe al punt assenyalat amb el (WP-0) (283 m). Es comença a caminar remuntant el rost pel camí asfaltat, a l’esquerra hi ha l’alzinar d’Alt i a la dreta queden les Tosses de Baix. Es deixa el camí de Lassarell per un de terra que surt a la dreta (WP-1). El paisatge canvia i des d’aquesta posició es poden albirar dos dels tres passos que s’han de fer i la Cuculla, la cota màxima que s’assolirà (713 m). L’altre, el pas dels Alls, està situat al vessant sud-oest, per tant és impossible veure’l des d’aquest punt.

El torrent i les cases dels Rafals

Cal creuar el torrent per un pont uns metres abans d’arribar a les cases dels Rafals. Aquest torrent neix a prop de la cova dels Morts, a la finca de Fartàritx, i s’uneix, més avall, al torrent Fondo. Es deixen les cases a l’esquerra, i per un estret portelló amb barrera, al costat de la paret del pont del torrent, es continua la ruta, ara per un camí que passa per darrere de les cases. Davant, més enllà d’un sementer de pastura i del clot de l’Ullastrar, hi ha la serra de la Coma, i a la dreta, la rota d’en Palou. S’avança guanyant alçada progressivament per la pista agrícola que creua l’oliverar, el qual creix entre un desgavell de pedres i clapers. Es passa un portell obert i continuarem pujant cap a l’alzinar per fer l’aproximació al pas del Frare per la millor zona possible, ja que des d’aquí es veu un territori molt brut.

La idea per pujar a la Cuculla és seguir la paret seca que es veu fins a la base de la paret a través del pas del Frare i del passet de la Moleta. Un altre portell separa els sementers de pastura de l’alzinar (WPs-3 i 13) (464 m), també separa les finques dels Rafals i Fartàritx d’en Roig. Es travessa un espai tancat i ombrívol, molt net i amb grans alzines. Es continua caminant a tocar de la paret del cingle, de la costa, com diuen a Pollença. A la base dels espadats s’obren algunes petites coves o balmes, aprofitades per les cabres com a sestador (WP-4) (513 m). El pas del Frare té alguns punts on no es pot badar. La baixada per aquest xaragall deu ser bastant més perillosa que la pujada.

Pas de la Moleta

El camí ajuda a superar un ressalt rocós. És el passet de la Moleta (WP-8) (610 m). Des d’aquí hi ha per davant una bona pujada fins al cim de la Cuculla. Només cal seguir un tirany ben fressat, ja que aquesta és un ruta clàssica. Als nostres peus, més avall de l’altiplà de Fartàritx, s’estén la bucòlica vall d’en Marc, dominada, principalment, pel puig Tomir i el puig Gros de Ternelles i la mateixa Cuculla. Després de fruir de les vistes d’alt del puig, és l’hora de dirigir-se al pas dels Alls, situat al final del tàlveg que baixa cap a la dreta. Així s’arriba a la capçalera del pas dels Alls (WP-10) (654 m). Cal prosseguir cap a Fartàritx Gran, per un còmode camí planer. S’arriba a les ruïnoses cases de l’antiga possessió de Fartàritx i es torna a travessar l’alzinar de Fartàritx d’en Roig, on es tanca la ruta circular al portell assenyalat amb el wp 3 (WP-13). Es refan les passes del començament de la caminada i a l’endret del pas del Frare es pot contemplar el paisatge recorregut.