FENT CAMÍ
Esports 11/05/2018

Morralàs, inici de la serra del Pinotell

Es tracta d’un modest cim tallat a plom que té com a protagonistes dos grans contraforts

Tomàs Mut
Morralàs,
 Inici de la serra Del Pinotell

PalmaLa ruta d’avui ens menarà al capcurucull del Morralàs: un modest cim tallat a plom que marca l’inici de la serra del Pinotell pel seu vessant de gregal. L’esvelta silueta que forma aquesta curiosa elevació, situada al sud-oest de la nostra geografia, destaca sobretot pels seus dos esponerosos contraforts que, observats des del vessant marí, ofereixen i componen una atractiva imatge que no deixa indiferent a ningú dels qui passegen pels voltants de la coma d’en Vidal o sa Boal de ses Serveres.

Proposam, doncs, realitzar un itinerari circular que ens permetrà conèixer i gaudir d’un entorn privilegiat i poc transitat que pertany a la part pública de la finca de Son Fortuny, adquirida pel Consell de Mallorca l’any 1983. A més, ens permetrà visitar el darrer refugi que s’ha incorporat a la Ruta de Pedra en Sec, emplaçat al capdamunt de la coma d’en Vidal.

L’inici de la ruta

Iniciarem el recorregut en el punt quilomètric 97 de la carretera que uneix Estellencs amb Andratx, porta d’entrada a la finca pública de Son Fortuny. L’inici travessa la Rota d’en Penasso 1, en la qual encara es poden observar les restes d’una antiga barraca de roter. L’empinada pista forestal per la qual anam fent camí ens portarà ben aviat a una cruïlla de camins.

Prenem el camí de la coma, a la dreta, que ens menarà resseguint el GR 221 fins al refugi. La paret que travessarem ben aviat fa de partió entre les finques de Son Fortuny i la coma de Son Vidal. La serra del Pinotell s’enlaira allargassada al nostre costat.

Als seus peus, i molt a prop de la paret de partió, hi ha una altra de les moltes rotes que s’explotava a Son Fortuny. Destaca també un penyal isolat i punxegut que els excursionistes més observadors hauran pogut ataüllar a l’anterior cruïlla de camins: es tracta de la Roca d’en Pujol. Sense gaires entrebancs assolirem les cases de la coma d’en Vidal, reconvertides en l’actualitat en refugi.

Per prosseguir el nostre recorregut hem de continuar ascendint aquest comellar fins a assolir-ne la part alta que, curiosament, esdevé fita de partió entre els termes d’Estellencs i Calvià. Haurem de posar els nostres sentits en alerta perquè a la cruïlla de camins abandonarem el GR 221 i girarem a l’esquerra per tal de resseguir el GR 221-C, que porta fins ales cases de Galatzó, situades a la part baixa del comellar de ses Sínies.

Les cases del Galatzó

La nostra ruta avança sense entrebancs fins a una nova cruïlla, en la qual descartarem l’opció d’anar fins a les cases de Galatzó. Per això, abandonarem el GR 221-C i prendrem l’opció de l’esquerra, que ens menarà fins al pas dels Cossis.

Poc abans d’assolir aquest punt hem de prendre cap a l’esquerra per abastar l’objectiu del nostre itinerari: el Morralàs. Ens trobam en una zona plena de verticals penyals que es tallen dins l’horitzó de manera espectacular.

Desfarem les passes fetes per anar a la recerca del pas dels Cossis per poder accedir a ses Serveres. Un cop arribats a l’àrea recreativa de ses Serveres, vora la reformada barraca de carboner hem de prendre el camí de l’esquerra, que en pocs metres ens dipositarà a la primera cruïlla de camins que ens hem trobat a l’inici de la ruta.