FENT CAMÍ
Esports 05/10/2018

Mola de Son Vic i passos de l’Ullastre i d’en Redó

Es tracta d’una ruta esportiva per l’est del massís de la mola de Planícia que passa pels termes d’Esporles, Puigpunyent i Banyalbufar

Ara Balears
Mola de Son Vic i passos de l’Ullastre i d’en Redó

PalmaPer arribar al punt de partida s’ha d’agafar la carretera d’Esporles a Puigpunyent i abans d’arribar a l’entrada de Son Vic hi ha una zona per poder deixar el cotxe.

La ruta comença precisament a l’entrada de Son Vic de Superna, que es troba a prop de cinc minuts d’on s’ha deixat el cotxe. L’excursionista deixarà a l’esquerra la fita de Son Vic de Superna, passarà el portell i caminarà pel pla de Baix, deixant a l’esquerra la Mitja Tanca i el Fanguet. Com que es tracta d’una finca privada s’ha d’anar alerta, i si es troba algú de la finca s’ha de demanar permís per passar.

Es deixa a la dreta el camí que va a les cases per arribar a la divisió dels dos termes, per entrar al municipi de Puigpunyent.

Un camí ample va pujant ben rost pel comellar dels Romanins, on resten algunes marjades abandonades. Es flanqueja un antic portell i, allà, el camí continua comellar amunt, fet servir antigament per a l’explotació del bosc.

La vall de Superna

La ruta continua i es passa pel costat d’una olla de forn de calç. Cal continuar caminant fins que es perdi el traçat del camí i, llavors, es puja pel mig d’un espès alzinar. Després de 20 minuts de pujada, es voreja l’extensa paret que barra el pas.

Cal caminar en paral·lel als penyals guanyant altitud a poc a poc fins a un collet, una estreta carena, per on passa la línia imaginària de separació dels termes municipals de Puigpunyent i d’Esporles. Si avances unes passes més, ja pots veure la sortida del pas dalt la cinglera. En aquest moment, el terreny baixa un poc. Hem d’avançar sempre arrambats a la paret dels penyals i deixar a l’esquerra un estret i vertical xaragall per arribar a l’inici del pas de l’Ullastre.

La primera passa per pujar és la més compromesa. És necessari ascendir-hi amb cordes. Just després d’aquesta pujada, trobarem un camí que va cap a la dreta: cal agafar-lo i procurar seguir les fletxes vermelles, que marquen el camí correcte.

Una escletxa esglaonada

Després de superar aquest primer graó, la resta del pas és una escletxa escalonada oberta a la paret que puja en diagonal de sud a nord. A dalt hi ha una bona vista i un lloc òptim per poder descansar una mica. Haurem de continuar pujant caminant paral·lelament a la paret mitjanera de termes fins a arribar al lloc indicat per tornar a creuar al costat del municipi de Puigpunyent.

La coma dels Romanins

Per un clar del bosc s’arriba la vall d’Esporles i les muntanyes de Valldemossa. Més enllà del moletó de Son Cabaspres hi ha el pla del Rei. Els senderons que s’han de seguir estan ben senyalitzats.

després d’unes passes més, s’arriba a un ranxo de carboners i, una mica més enllà, al coll dels Bous. Hi ha un camí cap al sud per on es pot arribar al pas d’en Redó. Des d’allà haurem de seguir les fletxes vermelles, que van assenyalant el camí correcte de tornada. Arribarem al fons de la vall, que està dividida per velles marjades abandonades, que el camí voreja, i apareix la típica vegetació de garriga. Aquí cal deixar el camí per la dreta i travessar per arribar al torrent.

S’haurà de travessar el torrent de Son Vic per un improvisat gual de pedres relliscoses. Per l’altra banda del torrent, a través d’un portellet a la reixeta, arribarem a la carretera.