RAL·LIS
Esports 08/01/2012

L'alternança Coma-Despres monopolitza el Dakar

Nuria García
2 min
L'alternança Coma-Despres monopolitza el Dakar

Si alguna cosa caracteritza les últimes sis edicions del Dakar en la categoria de motos és que un pilot català, Marc Coma, i un altre francès, Cyril Despres, han fet torns per aixecar el títol. Des de l'any 2005, quan el Dakar encara transcorria per territori africà, els dos pilots han anat alternant-se i monopolitzant, d'aquesta manera, la victòria al ral·li més dur del món (Coma va guanyar el 2006, 2009 i 2011, i Despres, el 2005, 2007 i 2010 -el 2008 es va suspendre el ral·li per motius de seguretat). "Són dos líders, dos números u. Tots dos són al mateix equip, però cadascú porta una estratègia diferent. No és fàcil tenir el rival al mateix equip", diu Jordi Arcarons, que, després de retirar-se el 2004, fins al 2010 va ser mànager i entrenador de l'equip KTM, en què hi havia el català Marc Coma, i ara és el director esportiu de l'equip Bordone Ferrari.

Aquest any el Dakar torna a ser una lluita entre tots dos. Abans de marxar a l'Argentina, Coma va dir que esperava un ral·li "més obert", però ara per ara tots dos encapçalen les dues primeres posicions a la general i cap altre pilot sembla fer-los ombra. "Per mi sí que és una cursa oberta, perquè encara no sabem quants motors utilitzaran", afirma Arcarons. I és que enguany l'organització ha augmentat les sancions per canviar el motor i, com més canvis, més minuts de penalització acumularan els pilots.

"El Marc és un gran navegant i psicològicament és molt fort. La seva professionalitat és màxima i és molt dur batre'l si no comet cap errada", assegura Arcarons, que sobre Despres diu: "Cuida molt l'apartat físic per aguantar en condicions extremes: bici, esquí... És un fora de sèrie, molt constant. Sap anticipar-se, ja que fa molta feina prèvia. Al Dakar no tot és donar gas i ell gestiona molt bé les curses, mentre espera que els rivals cometin errades".

Si Coma falla, guanya Despres

"Cada Dakar és una història, però sempre que el Cyril ha guanyat ha estat perquè el Marc ha tingut problemes", recorda Arcarons. En l'edició del 2005 -el primer triomf de Despres-, Coma es va quedar sense benzina a 5 quilòmetres del proveïment de la 10a etapa, el 2007 el català va abandonar en la 13a etapa quan anava líder amb 1 hora d'avantatge respecte al francès, i el 2010 Despres va acusar Coma de canviar una roda de manera il·legal en la 7a etapa, i el català, que ho va negar, va ser sancionat amb 6 hores. Enguany Coma va perdre 13 minuts en la 3a etapa per una errada de navegació, però encara és a temps de recuperar el temps perdut.

stats