FITA A FITA
Esports 21/08/2020

La volta al Cap Gros de Sóller per Muleta Gran i Béns d’Avall

Una caminada per les terres que tanquen la petita badia sollerica per la banda de Ponent i que són una talaia perfecta de la Costa Nord

La volta al Cap Gros de Sóller per Muleta Gran i Béns d’Avall

PalmaAquesta setmana proposam una ruta que ens durà a recórrer alguns dels vells i bells camins de ferradura de la vall de Sóller. Aquells que transiten per terres de les històriques possessions de Muleta Gran i Béns d’Avall fins a la més popular de Can Bleda. Una caminada llarga i rigorosa que ens permetrà assaborir el paisatge cultural i el patrimoni natural d’aquesta contrada. El nostre punt de partida el situam a la parada del bus TIB (línies 210/211/212 - consultau horaris al web tib.org) que trobarem uns 250 metres abans d’arribar a la rotonda del Monument, a la cruïlla de l’Ma-10 amb la carretera del Port de Sóller.

00’ Des de la mateixa parada del bus ens dirigim a la rotonda del Monument. L’escultura que hi trobam és obra de Pere Pavia, data de l’any 1961 i fou erigida per recordar l’aferrissada defensa dels sollerics quatre segles abans quan, l’11 de maig de 1561, prop de dos mil pirates comandats pel temut Otxalí desembarcaren a les Puntes amb la intenció d’envair i saquejar la vall. A la dreta, trobam els indicadors de fusta del Consell de Mallorca (Ruta de Pedra en Sec GR-221) que ens assenyalen la direcció a seguir: Port de Sóller, refugi de Muleta i platja d’en Repic.

Marxam ara pel camí Vell del Port, antiga via de comunicació amb la mar abans de la construcció de l’actual carretera. 10’ El camí ens aboca a la carretera del Port (Ma-11) que seguirem en aquesta mateixa direcció fins que els indicadors ens obliguin a travessar la calçada per un pas de vianants a l’altura d’uns baixadors del tramvia del port. I d’aquí a un pontet 15’ sobre el torrent Major per continuar ara per un vell camí de ferradura. Assolim una cruïlla, a l’esquerra el camí de Binidorm, que farem de tornada. Nosaltres continuam tot dret, en direcció oest, cap al refugi de Muleta.

Caminam paral·lels al torrent. A la dreta, a l’altre costat de la carretera, tenim la Mola, bell i misteriós indret on temps enrere habitava una bèstia que tenia atemorits tots els habitants de la vall. Sort de Sant Jordi, que els salvà de les urpes de Sa Cuca de sa Mola (tom XXIV de l’ Aplec de Rondalles Mallorquines d’en Jordi des Racó).

Just quan el camí inicia la pujada cap a Muleta 20’, deixam a la dreta la desviació al port de Sóller. Som a l’altura dels terrenys -ara municipals- que antigament ocupà el polèmic hotel Rocamar i, un poc més avall, els que actualment alberguen les bombes impulsores de l’aigua de la Costera. A partir d’ara gaudirem d’un tram del vell camí de ferradura, que encara conserva, a trams, l’empedrat original.

La pujada pausada ens permet gaudir de les primeres vistes alteroses sobre el Port de Sóller. Passam una barrereta mentre ens envolten grans pins. Seguim un revolt a l’esquerra, mentre que a la dreta observam una casa. Camí endavant, normalment amb una paret de marge alçada a l’esquerra i el marge de sosteniment del camí a la dreta, passam per una barrereta de metall que ens obre l’accés a l’olivar. A la dreta, la panoràmica ara ens mostra una vista completa del Port de Sóller. A sis minuts de l’anterior barrera, en trobam una altra, aquesta vegada amb un pontet. Pujam entre oliveres i, després d’una miranda amb un garrover, arribam vora les cases de Muleta de Ca s’Hereu, que queden a la dreta 40’; a la vora del camí, hi destriam un coll de cisterna amb capelleta o coberta.

Muleta Gran

El camí ara tendeix més cap a l’interior, per la qual cosa desapareixen les vistes sobre el port. Un poc més endavant, per camí planer, passam una síquia i arribam a un collet que ens obre la vista cap a les cases de Muleta Gran. Davallam lleugerament i travessam un torrent, dit la Torrentera, amb un racó empedrat a l’esquerra 45’. Entre oliveres, sòl de roques i xiprers, arribam a un portellet i assolim les cases de Muleta Gran 50’. El sender marcat voreja les cases per la dreta, tot i que el camí vell arribava directament a les cases. Les cases de Muleta Gran s’alcen a l’esquerra. En destaca la magnífica torre de defensa, de planta quadrada. A l’esquerra, al lateral de la torre adossat a les cases, es conserven les mènsules d’un matacà. La finca es documenta l’any 1586 a nom de Miquel Deià.

1h00’ Arribam a la desviació al refugi de Muleta. Deixam el camí que ens duria fins al coll de Can Bleda (Ma-10) i giram a la dreta per dins l’oliverar, primer, per a poc a poc entrar dins un entorn de garriga i pinar (el Pinar Gran); el far de Muleta ens assenyala la ubicació precisa del nostre següent objectiu. A prop del refugi, seguim els indicadors que ens menen cap a l’aparcament. 1h20’ Deixam a la dreta l’esplanada d’estacionament, entre el far i el refugi, i prenem un camí que trobam just a l’esquerra (oest). Es tracta d’un camí de carro per facilitar l’accés a aquella part del bosc i del producte de la seva explotació: carbó i calç, principalment. 1h40’ Després d’uns revolts confusos -el camí pren cap a la dreta i dret hi trobam fites que ens guien per una drecera-, ens adonam que ambdues vies conflueixen més avall dins una torrentera que solca un espès comellar 1h45’.

A partir d’aquí s’inicia un tirany, ben fitat, que serpenteja entre el càrritx i el pinar, i que a poc a poc s’enfila pel penyalar fins a assolir un collet des del qual copsam una llarga panoràmica de la costa nord, des de la Foradada fins al cap Fabioler 2h05’. Ara tornam a baixar fins a un replà, travessat per un torrentó, on destaca, al bell mig, un vell cocó -recipient natural que els pastors sovint aprofitaven per arreplegar aigua i tenir-ne per beure ells i/o el bestiar 2h15’.

Hem de sortir d’aquesta clota, amb una mirada espectacular sobre la mar a la nostra dreta, per remuntar un coster ben rost. Seguirem fites i un tirany ben fresat fins a un segon collet 2h25’. A partir d’aquí hem de seguir bé els muntets de pedres que gairebé sense perdre altura ens duran (sud/sud-oest) fins a una barraca de roter. 2h35’ Hi trobam dues filades de fites, seguim les que trobam a l’esquerra, just darrere la caseta. El caminoi no és prou clar, per això és important parar esment a les fites. Passam pel costat d’una segona barraqueta. Aviat el tirany ens acosta a la urbanització de Béns d’Avall 2h50’.

Sortim a un vial asfaltat que ja no abandonarem fins al final. Deixam una desviació a la dreta i continuam tot dret fins a enllaçar amb el camí de Muleta. A la cruïlla voltam a la dreta -seguint indicadors de GR-221-, en direcció a Deià fins al coll de Can Bleda (224m) 3h10’. Les cases, grafiades Son Bleda, són ara un agroturisme. Per continuar la nostra ruta voltam l’establiment turístic per l’esquerra seguint uns indicadors de fusta fins a enllaçar amb un camí de ferradura -camí de Son Sales. 3h25’ Sortim a una pista asfaltada per on continuarem baixant fins a la cruïlla del camí de Binidorm 3h40’.

Aquest és un breu itinerari que connecta el camí de Son Sales amb el de Muleta i que, després d’una pujada breu, ens regala una meravellosa perspectiva de tota la vall de Sóller abans d’iniciar el descens fins a la cruïlla on tancarem el circuit 4h00’. D’aquí, voltam a l’esquerra en direcció a la vila fins a la rotonda del Monument i la parada del bus TIB on conclou el nostre itinerari 4h20’.