FENT CAMÍ
Esports 20/09/2019

Una volta pel puig de la Font des del pas de l’Heura i el pas del Puig

Aquesta és una ruta circular sense gaire dificultats que comença i finalitza a la urbanització de l’Arxiduc, a Valldemossa

Ara Balears
Una volta pel puig de la Font des del pas de l’Heura i el pas del Puig

PalmaLa ruta s’inicia al carrer de Xesc Fortesa, a la urbanització de l’Arxiduc, a Valldemossa, al portell que dona pas a la finca pública de Son Moragues pel camí de na Rupit. Es passa entre el penya-segat anomenat la Colominada i l’oliverar de la Coma. Més endavant, es deixa a l’esquerra la canal d’en Gordo. Des del camí reial medieval modernitzat, s’obté una bona panoràmica de les cases de la Coma, les de l’Hort, el nucli de Valldemossa i el puig de la Comuna.

Font de na Ropit

S’ha de passar una segona barrera metàl·lica amb gual canadenc i s’ha de deixar a la dreta un camí que va a la Coma. Ben aviat surt a camí la ruïnosa caseta distribuïdora de l’aigua de la font de na Ropit, la qual es va comercialitzar. Un centenar de metres després de la font, es deixa el vial principal per agafar un camí que gira a la dreta, i que serpeja coma amunt pels peus de la moleta de Pastoritx. Es tracta d’una zona marjada envaïda de pinar.

S’abandona un camí a la dreta que va cap a la font Nova i a la Coma i es continua fins a l’entrada del bosc, on s’esmuny el camí ample i esdevé senderó. S’ha de botar la paret que tanca el bosc i seguir un tirany fitat, adreçat al nord. El tirany és rost, puja a l’altiplà situat entre la moleta de Pastoritx i la serra de Son Moragues. Les fites condueixen a un camí de ferradura que puja fent llargues llaçades. S’acosta al penya-segat i guaita a la vall de Valldemossa. Entre arbres tombats i un terreny pedregós, s’arriba a una paret, que s’ha de botar.

Casa de neu Superior de Pastoritx

S’arriba al coll de Pastoritx i es baixa pel mig del comellar de l’Heura o de les Sitges, on s’inicia un camí que va baixant. Uns metres més avall s’ha de sortir del camí per la dreta i s’arriba la casa de neu Superior de Pastoritx. Es continua la ruta pel camí que baixa pel centre del comellar de l’Heura, ocupat per un frondós alzinar. La pujada és dura fins que s’arriba als peus dels penyals.

Es puja a un mirador des d’on s’albira la vall de Pastoritx. S’ha de recórrer el cingle amb cura per no relliscar. La cornisa acaba on un penyal barra el pas. Allà, una providencial fesa permet acabar de pujar a dalt del cingle. El pas és una estreta fesa formada entre altes parets. En una d’elles, l’heura perllonga les seves branques i s’hi aferra.

A partir d’aquí convindrà cercar el pas per baixar una altra vegada al comellar de l’Heura. El pas no té dificultats, i es continua pel viarany fitat, el qual condueix al coll de Pastoritx. Continuant pel costat de la paret de la finca del Teix s’arriba altra a la paret mitgera, entre les finques de Pastoritx i Son Moragues, la qual s’ha de botar.

Camí del Caragol

Tornam a enllaçar amb el camí que recorre la serra de Son Moragues. En un revolt, es deixa per agafar el camí del Caragol i arribar a la font dels Polls. Ja només cal seguir la pista cap a Valldemossa. Es recorren els darrers metres del camí dels Cairats i finalitza la ruta.