Publicitat
Publicitat

DAKAR 2013

Els pilots reben un bany de masses i avui ja s'endinsen al desert

Festa a Lima abans de la tempesta a les dunes

Confeti, pancartes, fotografies, vehicles lluents, pilots amb un somriure als llavis i ganes de fer gaudir els milers d'aficionats que es van desplaçar fins a Lima per veure la sortida del ral·li Dakar. Aquesta va ser, ahir, la cara més amable de la prova més dura del món. Encara que en realitat fossin només uns moments de glòria abans d'endinsar-se als deserts peruans i canviar l'alegria pel sacrifici, per cobrir de pols les carcasses dels 459 vehicles. En total, 189 motos, 155 cotxes, 75 camions i 40 quads, que recorreran fins a 8.574 quilòmetres repartits en catorze etapes, i amb només una jornada de descans entremig.

Les platges del districte de Chorrillos van ser l'escenari escollit per a la posada en escena del Dakar. Un acte protocol·lari que va acabar sent un bany de masses dels pilots. Alguns, fins i tot, van delectar els seguidors aixecant les rodes davanteres de les motos, mentre aquests no perdien detall de la festa i captaven imatges amb els mòbils. Era l'inici de la 34a edició del ral·li més exigent, la cinquena d'ençà que va canviar les terres africanes per traslladar-se a l'Amèrica del Sud, i que ni tan sols es va voler perdre el president del Perú, Ollanta Humala, encarregat de donar la sortida al podi.

Ahir van ser 263 quilòmetres de recorregut, tot i que d'aquests només 13 van ser cronometrats. Un petit tast per fer rodar els motors i establir l'ordre de sortida d'avui. A partir d'aquesta tarda, hora catalana, les dunes seran les protagonistes, almenys en els primers dies de competició.

Un recorregut més exigent

A diferència d'altres edicions, els organitzadors han decidit que al Dakar d'aquest 2013 la batalla comenci ben d'hora. Després de l'etapa d'ahir, suau i d'exhibició, els participants trepitgen avui els primers deserts. Serà un recorregut relativament assequible per a tots els participants, però que ja començarà a posar a prova l'habilitat de pilotatge sobre la sorra i la destresa en orientació. En total, 327 quilòmetres -dels quals, 85 són d'enllaç-, en una etapa circular i sobre una superfície arenosa amb inici i final a Pisco.

El primer tast d'un traçat renovat i pensat per assegurar-se que la prova tingui emoció des del primer i fins a l'últim dia. "Crec que amb aquest inici del Dakar, més exigent, es farà una selecció de candidats abans d'hora -assegurava David Cestera, director esportiu de la prova-. El ral·li tindrà una mica de treva a l'equador, però el nivell tornarà a pujar al final i això mantindrà la incertesa a la classificació".

Als canvis en el traçat també s'hi han afegit modificacions en el reglament per intentar que els pilots tinguin més protagonisme respecte a les màquines. Uns canvis que han afectat sobretot la categoria de cotxes, on els motors, per exemple, hauran de provenir de vehicles de sèrie.

Demà, un cop fora de Pisco, començaran les dunes sense treva i es marcaran les primeres diferències de temps. La velocitat, l'habilitat per esquivar-les i la capacitat per impedir que la mecànica se'n ressenti seran claus. Una picada d'ullet als veterans i un repte per als més novells, primer amb una especial fins a Nazca (243 quilòmetres cronometrats), i després una altra fins a Arequipa (289 quilòmetres), que la mateixa organització ha batejat com "les mil i una dunes". Una etapa, aquesta segona, on l'any passat -si bé en sentit invers- Stéphane Peterhansel i Nani Roma, dos experts en el pas de dunes, van perdre gairebé un quart d'hora per evitar cometre errades i caure dels primers llocs de la classificació general.

Històries de superació esportiva
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF