22/11/2020

Explicar històries en temps de pandèmia

2 min
Gerard Piqué durant un desplaçament del Barça

La setmana passada es va acabar l’Sports Tomorrow, un congrés organitzat pel Barça Innovation Hub que va reunir de manera telemàtica més de 120 especialistes de diferents àrees. Les conferències van barrejar els temes que fins ara es tractaven durant l’Sport Science Week (medicina, fisioteràpia, rendiment esportiu i nutrició) amb els que s’acostumaven a presentar sota el paraigua de l’Sports Tech Week (metodologia d’entrenament, anàlisi de dades, tecnologia i gestió del negoci esportiu). El nivell de les ponències va ser un luxe i la majoria dels convidats van coincidir en un aspecte clau: el més important per innovar no és la capacitat d’obtenir respostes sinó tenir l’habilitat de fer-se les preguntes oportunes.

La pandèmia està obligant a repensar el funcionament dels clubs d’arreu del món i, a més, els està empenyent a fer-ho amb molts menys recursos econòmics dels que havien tingut fins ara i mentre tenen els seus estadis i pavellons tancats al públic. El repte és d’unes dimensions descomunals. Tothom necessita innovar, però el factor diferencial és disposar d’una metodologia d’implementació que permeti generar valor a les organitzacions, en aquest cas, esportives. La visió del Barça Innovation Hub es basa en compartir el coneixement per construir un ecosistema que ajudi no només el club, sinó tota la indústria esportiva.

Construir un relat que s’allunyi del guanyar o perdre és més imprescindible que mai. Els ponents van explicar durant el congrés que la publicitat està canviant la manera de relacionar-se amb el món de l’esport. Els anunciants també volen captar els espectadors a llarg termini. Les marques ja no pensen en anuncis de trenta o seixanta segons i han passat a fer continguts de suport a causes concretes, com, per exemple, el Black Lives Matter o l’esport femení. Les noves generacions ho estan exigint. Els patrocinadors es relacionen amb els clubs que poden explicar històries i no només posar el seu nom a la samarreta, i és per això que s’està desenvolupant una nova relació entre les entitats i els seus patrocinadors.

La dificultat creix en un context actual en què els clubs ja no només competeixen contra els seus rivals esportius sinó que també ho han de fer per l’atenció del públic. L’esport és una oferta més d’un ventall de possibilitats d’oci en què, entre d’altres, també hi ha Netflix, Spotify o la Play. No existeix un perfil definit d’aficionat i no tots els seguidors estan localitzats al mateix lloc, però és necessari construir la sensació de pertànyer a una comunitat i de compartir una passió.

stats