FITA A FITA
Esports 24/07/2020

D’Esporles al Port des Canonge pel vell camí dels Pescadors

És la ruta que, travessant Son Dameto i Son Coll, pescadors i veïns empraven per accedir al vell llogaret de la marina de Banyalbufar

D’Esporles al Port des Canonge pel vell camí dels Pescadors

PalmaA la ruta d’avui recorrem un dels antics camins de la serra de Tramuntana. Es tracta del camí vell del Port des Canonge, conegut popularment com el camí dels Pescadors. Abans de construir l’actual carretera del Port des Canonge, dins terres de Banyalbufar, pescadors i veïns d’Esporles empraren llargament aquesta via fins al litoral, per terres de Son Dameto i Son Coll.

El llogaret és fruit de la urbanització d’aquest indret a partir dels anys 40, ocupat principalment per esporlerins i format al voltant de les velles alcoves o escars. “L’establit té l’origen a l’antiga Alqueria Roja, datada del segle XIII; apareix citat en documents del 1494, on el governador militar de Mallorca fa desallotjar les finques per amenaça d’atacs corsaris. N’hi ha documentat un l’any 1534.”( Mallorca Vora Mar, Joan i Vicenç Sastre, Olañeta 2002-2004). “Sembla que el topònim del Port des Canonge esdevé del fet que el canonge de la Seu, Miquel López, era propietari de part d’aquesta contrada a final del segle XV. Apareix documentat al mapa del cardenal Despuig, de 1785.” ( Guia dels pobles de Mallorca, 2000).

00’ Des de la parada del bus TIB (L-200/tib.org), a l’altura del número 53 del carrer de Joan Riutort, feim passes amunt i ens dirigim cap a la Casa de la Vila, a la plaça d’Espanya, just davant l’església de Sant Pere (1904-1923), obra de l’arquitecte Gaspar Bennàssar. 05’ Ens podem deturar un moment per contemplar aquest bell edifici d’estil neogòtic, que substituí el vell temple del segle XIV, des de la mateixa placeta on es troba l’escultura de Remigia Caubet dedicada a Les filadores d’Esporles.

Voltam a la dreta per darrere l’Ajuntament i ens endisam dins la Vila Vella pel carrer Nou de Sant Pere. Passam el torrent d’Esporles o de Sant Pere, que aboca les seves aigües dins la badia de Palma a través del torrent Gros, a Ciutat Jardí. Arribam a la placeta del Pla, tombam a l’esquerra pel carrer del Pont, que tot d’una gira a la dreta i esdevé el carrer de la Costeta. El seguirem tot dret, fins a dalt de tot, on unes escales ens deixaran damunt el camí de la Cova del Monjo (o d’en Monjo -mapa Mascaró Pasarius, 1958-) 15’.

Som a un entorn de llegenda. Des del final de les escales, giram a l’esquerra i tot d’una veurem una roca alta i grossa, semblant a una estàtua, que emergeix per darrere la tanca d’un xalet: és el ninot d’en Vadell; just al costat oposat, a la nostra dreta, s’hi troba la cova del Monjo, un altre penyal, foradat per dins, que conten que habità un misteriós i enigmàtic frare que guardava informació d’un important tresor. Ambdues històries les trobareu ben explicades al llibre Llegendes i tradicions d’Esporles, de Bartomeu Llinàs i Caterina Martí, publicat l’any 1996 per Lleonard Muntaner Editor.

20’ Deixam a l’esquerra les assecadores d’una antiga fàbrica de cartró i un aparcament públic per continuar tot recte per la carretera de terra de Son Dameto. Tot d’una trobam un pont que travessa el torrent dels Gorgs 25’. A la dreta, un botador de fusta ens permet acostar-nos a un altre lloc de llegenda. Es tracta d’una roca que té la forma d’una petjada enorme, l’empremta fonda de la força de l’aigua. Per les dimensions enormes que posseeix és coneguda com la Potada del Gegant, tot i que el seu nom més popular és el del Gorg de la Mar. En èpoques més plujoses que no ara, el gorg conservava l’aigua fins a començament d’estiu, moment en què nins i nines esporlerins aprofitaven per banyar-s’hi. Tornam al camí i contiuam la nostra marxa. La carretera s’enfila suaument pels costers de Son Dameto i ens regala fabuloses vistes d’Esporles, la mola de Son Ferrà (la Fita del Ram o na Ferrana), el Moletó de la Granja i el puig de la Mola de Planícia, cap al sud-oest, a més de les altres dues moles, de Son Cabaspre i Son Ferrandell, cap al nord.

35’ Topam amb una bifurcació. Voltam a l’esquerra en direcció al Noguer i deixam el camí que continua dret cap a Son Dameto. Allà on la carretera de terra gira bruscament a la dreta cap al Rafal Covent (o de Can Covent) 45’, nosaltres continuam dret pel que és el testimoni encara viu de l’antic camí dels Pescadors. Al final d’aquest bocí de drecera sortim al camí que hem deixat abans i continuam tot dret, fins que uns metres més endavant veim una nova bifurcació. Tot i que els dos camins acaben allà mateix, a la carretera, ens interessa el de l’esquerra, que, tot i semblar no tenir sortida, al final ens mostra un nou vestigi del camí vell del Port des Canonge.

50’ Sortim a la carretera d’Esporles a Valldemossa pel coll d’en Claret (Ma-10), giram a l’esquerra i ens dirigim cap al coll del Cap del Bosquet. Molt abans d’arribar-hi, a l’altura del km 79, prenem el primer camí que trobarem a la dreta fins al fons. 1h05’ Arribam al Mirant de Mar, una esplanada amb un mirador en molt mal estat de conservació, des d’on gaudim d’una bella panoràmica del Port des Canonge.

La continuació del camí la trobarem a l’esquerra del mirador. Els indicadors de fusta ens assenyalen el tirany que després de travessar una paret inicia un ràpid descens fins a la carretera del port 1h15’. Després continuam uns quatre-cents metres avall per l’asfalt fins a trobar el següent indicador, que ens durà per un camí de ferradura per dins els comellars de Son Coll fins a la nostra destinació final. A trams encara són visibles les senyes d’identitat d’aquests tipus de camins, com l’empedrat o els marges de sosteniment.

Sortim a un vell vial de l’antiga urbanització de Son Coll 1h35’. Uns antics fanals són prova del temps transcorregut des que s’obrí la via, cap als anys 40. En un parell de minuts serem novament a la carretera del port. A partir d’aquí la ruta no deixa l’asfalt fins a arribar a aquest pintoresc llogaret de la costa nord de Mallorca. Per tant, molta precaució; tot i que no hi corren molt de vehicles, els mesos d’estiu el trànsit és important. A mesura que ens acostam a la mar se’ns presenta la part més antiga del Port des Canonge, aquella que es formà al voltant dels vells escars que trobam a la cala.

L’itinerari conclou sobre una esplanada amb un bell i pintoresc miradoret 1h55’, des d’on es pot gaudir d’una nova i esplèndida perspectiva de la Foradada. La tornada la farem pel mateix camí.