FENT CAMÍ
Esports 04/01/2019

Cova i cuculla de Massana al terme de Campanet

És una antiga possessió amb una elevació de 332 metres, que està situada a la vall de Sant Miquel, al peu de la serra de Tramuntana

Juanmi Mas
Cova i cuculla de Massana al terme de Campanet

PalmaPer arribar al punt d’inici de la ruta cal agafar el camí de Miner, des de la carretera rural de na Pontons, primer desviament per l’esquerra des de l’oratori de Sant Miquel (Campanet). Tot d’una, es deixa de banda l’entrada a les fonts Ufanes i la possessió de Son Embaràs. Al final del camí la barrera resta oberta, ja que el camí mena a una finca pública. Al costat hi ha una reixeta que s’ha de botar més endavant. Aquesta zona de muntanya tenia nombroses rotes i sementers als altiplans i a les valls relacionades amb l’explotació dels horts i olivars. Per devers les Comes cal botar el portell o reixeta per assolir el jaç del torrent de Massana (WP-1) (100 m). Aquest torrent desguassa al de Sant Miquel.

Tan bon punt l’excursionista arriba a una bifurcació, ha de deixar el torrent de Massana per avançar per un de més estret que va per la dreta. A unes passes d’allà hi ha un camí (WP-2) (118 m) que entra fins al bosc que cobreix els costers de la cuculla de Massana. Es deixa a la dreta un gran sestador i corral d’animals i alguns camins que no duen la direcció que s’ha de prendre en aquests moments. Una vegada superat un desnivell amb grans pedres, convé voltar cap a l’esquerra, on una paret seca delimita el Torrentó i encaixona el camí. Des d’aquest camí, es copsa la contrada anomenada la rota d’en Fuet. S’obre el camp visual cap a la muntanya i al pla. A l’esquerra, apareix la carena que fa partió amb el terme de sa Pobla i Campanet, formada pel puig de Son Corró (121 m), el puig Blanc (260 m) i el puig de l’Ullastrar o del Fangar (323 m). També el solitari puig de Sant Miquel (191 m), on foren descobertes les coves de Campanet (1945).

La cova i la cuculla de Massana

Cercant la cova se surt a unes grans roques situades damunt una tenassa per després travessar un entramat de branques. Apareix la boca de la cova de Massana. A primera vista, impressiona la forma de túnel perfecte que té la cavitat, i la claror que li dona l’altra entrada. Després de deixar enrere la cova cal dirigir-se al cim de la cuculla. S’han de fer quatre passes més per arribar a dalt de la cuculla de Massana (WP-5) (331 m), on es pot descobrir una antiga construcció o, més ben dit, pedres compostes per replanar. Per no baixar per allà mateix, el camí es pot fer pel vessant sud, girant al cap de poc temps a l’est. Les primeres passes s’han de fer per un terreny força abrupte i molt brut de vegetació.

La vall de Massana

L’excursionista caminarà, efectivament, de tornada, per un terreny amb molta vegetació. En un moment concret, convindrà baixar i girar un poc cap a l’est i prendre per un camí que comunicava una sèrie de rotlos de sitja (WP-6) (283 m). En concret, són tres rotlos. Sense perdre altitud s’ha de continuar envoltant el puig per un terreny realment dolent, des d’on es pot copsar la panoràmica de la vall de Massana. Després cal assolir la zona més productiva d’aquesta muntanya, almenys en altre temps. S’hi feien olles de forns de calç, ranxos de carboners, barraques... i un bon camí que les recorria (WP-7) (248 m). Una sèrie de tanques serveixen per distribuir els animals. A través del corral dels animals es torna al torrent de Massana, que s’ha de creuar per sortir per un portell que du a unes marjades... Ara només cal seguir les passes fetes d’anada per arribar al cotxe.