FÓRMULA 1
Esports 10/03/2013

Compte enrere abans de posar les cartes sobre la taula

Les escuderies ja són a Austràlia, on diumenge comença el Mundial

Martí Molina
3 min
El Ferrari de Fernando Alonso va ser el més ràpid en el tercer dels vuit dies d'entrenaments al Circuit de Catalunya.

BarcelonaJa no queda temps per fer més proves. Tan sols els entrenaments lliures de divendres i dissabte al matí. Dissabte a la tarda la qualificació, i diumenge la cursa. La primera de les dinou proves del Mundial de Fórmula 1 que arrenca aquest cap de setmana al circuit d'Albert Park d'Austràlia. L'hora de la veritat, de comprovar qui ha fet millor els deures i té el millor monoplaça per lluitar pel Campionat del Món. Red Bull, que ha guanyat els tres últims campionats -i també els tres últims de pilots, de la mà de Sebastian Vettel- arrufa el nas. Els perseguidors, com Ferrari i McLaren, són optimistes. I d'altres com Mercedes confien a haver trobat, per fi, la clau de volta per aspirar a governar la categoria reina de l'automobilisme.

La pretemporada ha estat de quatre mesos, però els pilots només han tingut 12 dies (quatre a Jerez i vuit a Montmeló) per provar el cotxe a la pista. Això sí, cadascú fent proves en aspectes concrets del monoplaça, i que fan difícil aventurar quina de les apostes és millor per competir amb la resta.

Millores aerodinàmiques

Els canvis al reglament per a aquest 2013 no han estat gaire significatius i gairebé tots fan referència a aspectes aerodinàmics. Aquest, per als enginyers i constructors, ha estat el principal maldecap de la pretemporada: trobar l'equilibri perfecte entre un cotxe molt ràpid a la recta però també amb molta adherència tant a les frenades com als revolts.

Red Bull i McLaren han basat bona part de les proves a saber com funcionava el nou aleró davanter, mentre que la principal novetat a Ferrari, el disseny dels tubs d'escapament, ha estat el centre d'anàlisi de pilots i enginyers. Petites modificacions, a vegades mil·limètriques, però que uns i altres han intentat guardar en secret. Per això no era gens estrany veure que els equips tapaven amb lones, fundes i biombos qualsevol peça o espai de treball. Com menys informació tingui la competència, més tardarà a saber per quin motiu aquell monoplaça és tan efectiu a la pista.

Les proves són diverses i els resultats, relatius. Mercedes ha dominat quatre dels últims vuit tests al Circuit de Catalunya. Però aquest fet només vol dir que el cotxe ha sabut ser ràpid a una volta, sense tenir en compte si al llarg d'una cursa té un ritme prou bo en comparació amb la resta, o si els pneumàtics es degraden amb més o menys rapidesa. "Estem satisfets amb les nostres millores, però fins que no competim no sabrem on estarem en relació amb els altres rivals", reconeixia Hamilton, que aquest hivern ha deixat McLaren per pilotar una de les fletxes de plata .

A falta de comparació, els equips només poden basar-se en la seva pròpia experiència. Per això a Ferrari estaven contents, ja que en comparació amb l'any anterior tenen un monoplaça molt més ràpid. "Les proves de fiabilitat han anat bé i hem solucionat els petits problemes, que ens haurien complicat les coses a les primeres curses", explicava Fernando Alonso, que intentarà sumar el seu tercer títol mundial.

Qui té més dubtes, en canvi, és Red Bull. L'escuderia austríaca també ha millorat, però l'equip confessa que no sap si haurà progressat prou. Webber, l'etern segon de l'equip, explicava: "Entenem bé el cotxe però ens falta provar-lo en cursa", mentre que Vettel lamentava que en els últims tests "les coses no han sortit" com volien.

Com tampoc semblen satisfets del tot a McLaren, que malgrat que té un cotxe molt veloç a una sola volta, perden molt de temps per la degradació dels pneumàtics quan el monoplaça està ple de benzina.

De moment, esperances. A partir de diumenge, realitats.

stats