MOTOR - MUNDIAL DE FÓRMULA 1
Esports 14/05/2019

El Circuit no enyora Alonso

El traçat treballa per tancar la renovació de la F1 i implicar-hi més institucions

Nuria García
3 min

MontmelóAquest any era el primer sense Fernando Alonso. El pilot asturià, gràcies als seus dos títols de campió del món els anys 2005 i 2006, va atreure 354.700 espectadors al Circuit el 2007, la millor xifra d’aficionats en el còmput dels quatre dies d’un GP des que el 1991 la F1 va aterrar a Montmeló. La xifra ha anat baixant cada any a mesura que els èxits de l’asturià no arribaven o arribaven en comptagotes. “Els últims anys Alonso no tenia gaire sort i no aplegava masses, però sí que és cert que té una presència important aquí... i crec que ho hem pogut salvar!”, reconeix Joan Fontserè, director del Circuit de Barcelona-Catalunya. És cert que en algun moment els èxits d’Alonso eren els que marcaven el ritme de venda d’entrades de la F1, però ara les coses han canviat.

Veient que la tirada d’Alonso s’acabava, ja fa anys que des del traçat català es va començar a treballar per atraure el públic estranger. “Aquest any hem recuperat el mercat alemany, però també el francès, perquè l’any passat amb el GP seu el vam perdre. Hem crescut una mica més amb els holandesos, però tampoc podem créixer gaire més, perquè no hi ha més connexions de vol. I també hem crescut amb el local [per l’espanyol]. Quant a la grada de Sainz... es venen les 3.600 localitats molt ràpid”, apunta Fontserè. Però aquest any el Brexit els ha jugat una mala passada. “Vam patir perquè el mercat anglès ha baixat molt. Ells compren a través d’agències de viatges i turoperadors l’últim trimestre de l’any, i l’any passat, amb el Brexit, es va frenar. Respecte a l’any passat, va haver-hi un moment que vam estar un 23% per sota en el mercat britànic”, afegia, resignat.

Les xifres d’espectadors d’ara al Circuit s’acosten més a les de finals dels 90, quan Mika Häkkinen guanyava títols i Pedro de la Rosa i Marc Gené pujaven a un F1 per primer cop. “Estem en una etapa nova. La F1 de finals dels 90 era la cursa i prou, ara hi ha moltes coses més!”, diu Fontserè. En 20 anys les coses han canviat. Ara els aficionats sí que van a Montmeló a veure els seus ídols, però busquen alguna cosa més. És en aquest punt que convergeixen més els gestors del Circuit i Liberty Media, l’empresa que gestiona els drets de la F1 des de l’adeu d’Ecclestone. “El meu primer any, que és l’últim d’Ecclestone, jo li proposo coses i ell em mira amb una cara estranya, rascant-se l’ull, com dient: «Aquest nano què m’està explicant?». En canvi, amb Liberty, tot canvia. Ecclestone tenia els pilots al centre de tot. Aquests hi tenen el públic, l’aficionat”, assegura.

La renovació, encarrilada

Fontserè, doncs, es mostra satisfet per la bona sintonia amb Liberty i pel fet que la renovació del contracte de la F1 estigui ben encarrilat. Liberty demana diners i implicació, i el Circuit de Barcelona-Catalunya demana que el contingut de Fórmula 1 pel qual paguen vagi més enllà. “Nosaltres el que volem és crear afició i generar més interès per la F1, i això juga a favor seu. El contingut que pot generar un esdeveniment d’aquesta magnitud és molt, i nosaltres el que volem és ser-ne partícips. Nosaltres no comprem el GP, nosaltres comprem els drets de la F1 de l’1 de gener al 31 de desembre, i això vol dir moltes coses. És un contracte que s’ha de treballar molt i, si som capaços de plasmar bé els punts que anem detectant... serà perfecte!”, assegura el director del traçat català.

El Gran Premi, com els últims anys, continua sent deficitari. Per mirar de millorar les xifres, Fontserè reclama la implicació de tothom. Començant per l’Estat, passant per les institucions públiques i acabant pel sector público-privat. “Una Cambra de Comerç, un Barcelona Turisme... són institucions que estaria bé que s’hi impliquessin. En un ple de la Diputació costa defensar una aportació econòmica per al Circuit. ¿Oi que a la Cambra hi ha Diputació, ajuntaments, hotelers, sector industrial? Doncs vehiculem-ho a través d’aquí!”, indica el director del traçat català, i recorda que el Circuit de Barcelona-Catalunya no es gira d’esquena a Barcelona i que, per tant, la ciutat “tampoc ha de girar l’esquena al Circuit”.

stats