Publicitat
Publicitat

MOTOR

L'any 2008 el ral·li es va suspendre per les amenaces d'Al-Qaida

Cinc anys sense un Dakar que passi per Dakar

Ja fa cinc anys que el Dakar no passa per la localitat africana de Dakar, el que durant 29 anys va ser el tradicional punt final del ral·li més dur del món. L'any 2007 va ser l'últim que la prova es va disputar per territori africà, ja que el 2008, ara fa tot just cinc anys, l'empresa que organitza el ral·li, l'ASO, va decidir suspendre'l després de rebre amenaces d'Al-Qaida. "El desembre del 2007 va haver-hi dos atemptats a Mauritània que van ser reivindicats per Al-Qaida. El ral·li arrencava un dissabte i, a conseqüència d'això, el ministeri d'Afers Exteriors francès va fer un comunicat dijous en què recomanava als francesos que no hi anessin perquè el risc era alt. En aquell moment, els participants ja eren a Lisboa perquè tot estava a punt i l'organització va decidir no arrencar. Va ser realment molt dur, perquè van haver de cobrir moltes pèrdues, però es va anul·lar per no posar en risc la vida de ningú", recorda Juan Porcar, conseller delegat de R.P.M. Events, l'empresa que té els drets del Dakar al territori espanyol i el primer català que va participar en el Dakar en la categoria de motos.

L'any següent la caravana del Dakar es va traslladar a Amèrica del Sud, on aquest any es disputa ja la cinquena edició. "L'ASO es va adonar que l'Àfrica era un lloc massa perillós per fer un esdeveniment com aquest, que és un imant, ja que provoca un ressò mediàtic molt gran i pot ser una gran finestra per als extremistes", explica Porcar.

"El Dakar no tornarà a l'Àfrica"

Tot i que des de l'Àfrica alguns col·lectius reclamen que el ral·li torni allà, Porcar creu que això no passarà. "El Dakar no tornarà a l'Àfrica. El ral·li ha arrelat a Amèrica i cal molt de temps perquè Àfrica tingui l'estabilitat necessària per acollir un esdeveniment com aquest", diu Juan Porcar, que apunta que, amb el temps, "a l'Àfrica podria arribar a sorgir una nova cursa que substitueixi el Dakar".

Per als pròxims anys, Porcar destaca la possibilitat que el ral·li creixi cap al Brasil i la selva. "Allò és immens i espectacular", assegura.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF