FITA A FITA
Esports 16/10/2020

El Campament dels Soldats, l’empremta de la repressió franquista

L’itinerari recorre el cor del Parc Natural de la Península de Llevant i arriba fins al puig del Porrassar, dins l’Alqueria Vella

El Campament dels Soldats, l’empremta de la repressió franquista

PalmaDes de les primeres investigacions de l’historiador David Ginard i Féron (Palma, 1966) sobre els Centres de reclusió a la Mallorca en Guerra. 1936-1939, publicats a començament de la dècada dels 90 fins a l’actualitat, han estat molts els treballs i llibres editats en relació amb la repressió exercida pel règim franquista durant la Guerra Civil i els anys següents. El cop d’estat del 36 havia triomfat a Mallorca, no hi va haver guerra pròpiament dita, però sí molta repressió, milers de desapareguts i un seguici de presoners escampats per camps de concentració arreu de la Part Forana.

Estudis recents com el d’ Esclaus per fortificar Mallorca, de Jaume Morey Sureda (Lleonard Muntaner Editor, 2016) -qui, seguint la tasca desenvolupada pel col·lectiu memorialista El campament dels soldats (http://campamentsoldats.blogspot.com/), realitzà un estudi acurat sobre el camp de concentració de l’Alqueria Vella de Dalt, a Artà-; o el de Maria Eugènia Jaume i Esteva, Esclaus oblidats. Els camps de concentració a Mallorca (Edicions Documenta Balear, 2019), han acabat d’arrodonir aquesta tasca, amb un estudi d’ampli abast sobre aquesta història “d’humiliació i integritat, de maltractament i sofriment, d’explotació i violència extrema” que no hem d’oblidar i que ha de ser permanentment recordada.

Amb aquest itinerari retem homenatge a totes aquelles persones que han patit persecució i repressió a causa de les seves idees i creences, i també a totes aquelles altres persones que han dedicat temps i esforços a preservar la memòria d’aquests fets, que no volem ni hem d’oblidar.

00’ El punt d’arrancada de la nostra ruta se situa a l’aparcament públic del centre d’informació i oficina del Parc Natural de la Península de Llevant, a l’Alqueria Vella de Baix. Hi accedirem des d’Artà per la carretera que condueix a l’ermita de Betlem (Ma-3333), girant a la dreta a l’altura del quilòmetre 4,7.

La vall de l’Alqueria Vella es troba a uns 230 metres sobre el nivell de la mar i està envoltada pels vessants interiors del puig de la Creu, la Talaia Freda, el puig del Porrassar, el puig del Corb i el puig Figuer. Des de la zona d’estacionament ens dirigim cap al camí dels Presos, deixam a la dreta les cases i creuam la carretera. Seguint els indicadors del GR-222 (Betlem - Arenalet d’Albarca), començam a fer passes per un camí estret i ombrívol, paral·lel a una paret que separa la finca pública (dreta) de la propietat veïna (esquerra).

05’ A menys de dos-cents metres del punt de partida, trobam un portell a la dreta. Abandonam el camí que tot dret ens duria a l’ermita de Betlem pel coll de la Trufa i continuam ara en direcció a l’Arenalet d’Albarca o del Verger. Deixam a la dreta les Cotxeres, construccions que albergaven la tafona i la caseta del senyor i continuam caminant entre camps de conreu, paral·lels al torrent dels Cocons. Més endavant trobam a l’esquerra una sínia, restaurada el 2006 pel Consell de Mallorca. El camí que seguim ens retorna aviat al camí dels Presos 40’; aviat, però, trobam les fites que ens treuen de la carretera i es menen pel camí vell.

50’ Arribam al Campament dels Soldats, nom popular amb el qual es coneix aquest antic camp de concentració que, entre 1941 i 1942, albergà diversos batallons ‘disciplinaris’ de soldats republicans, perseguits i represaliats pel règim franquista. El Campament dels Presos es troba situat a la rota d’en Rai, antics conreus esbargits sobre un collet a 365 metres d’altura, entre el puig del Porrassar (nord-est) i el puig del Corb (sud-oest), dins els dominis del Parc Natural de la Península de Llevant.

Seguim el GR-222, ara en direcció a Tudossa, i sortim del campament pel costat de les antigues casernes dels comandaments. Poc després, 55’ trobam un indicador que ens assenyala el pujador al puig del Porrassar. Es tracta d’un tirany que s’enfila suau pel vessant nord de la muntanya i que còmodament ens dirigeix cap al nostre primer cim d’avui 1h05’.

Panoràmica del parc natural

Des del capcurucull del puig del Porrassar s’obté una bella panoràmica de 360 graus de tot el parc natural. Destaca per la seva forma cònica -semblant a la del puig de Lofra-, i els seus 491 metres d’altura, que el fan visible des de Menorca, on se’l coneix com el “caramull de blat”, precisament per la seva figura. Ara toca descendir de la nostra talaia i tornar al Campament dels Presos per continuar la nostra marxa.

Des de la mateixa esplanada del Campament dels Soldats 1h30’, ens dirigim cap a un portell que trobam al vessant de llevant, direcció al Verger pel coll de na Pastora. Transcorreguts uns dos-cents metres, veurem a la dreta un botador de fusta i uns indicadors de l’itinerari al puig del Corb. 1h35’ Passam la tanca i seguim la ruta per una pista oberta per a l’explotació forestal de la muntanyeta, probablement sobre un vell camí de carro. Al final de la pista, els indicadors de fusta ens menen per un tirany que ens apropa al cim (439m), a la nostra dreta 1h45’. Abdandonam el viarany, just quan inicia el descens, i ens acostam a la part alta del puig, a tan sols dos minuts.

Per tancar el circuit a les cases de l’Alqueria Vella de Baix, des del cim del puig del Corb recuperam el tirany i tombam a la dreta per continuar descendint, ara cap al camí del Verger. El senderó baixa ràpid pel vessant oriental del puig i, en el tram final, s’acosta a una paret seca que ja no abandonarem fins arribar a un portell sense barrera 2h05’, a dos minuts de la pista de terra, que seguirem en sentit descendent entre el puig Genet i les cases del centre d’interpretació del parc. A l’altura del puig Figuer, a l’esquerra, nosaltres voltarem a la dreta per fer els últims cent metres fins a l’aparcament 2h20’.