FITA A FITA
Esports 08/01/2021

El puig de Bàlitx, la talaia nord de la vella alqueria de Baalichi

Un itinerari llarg i exigent que ens permetrà gaudir amb plenitud de les excel·lències naturals i paisatgístiques de la vall de Sóller

El puig de Bàlitx, la talaia nord de la vella alqueria de Baalichi

PalmaLes terres de Bàlitx atresoren segles d’història, farcits de fets extraordinaris i d’altres de més quotidians, però que han esdevingut llegendaris com La mort de na Margalida, d’ençà que tenim constància de la seva existència en el Llibre del repartiment (1232), on apareix documentada com l’alqueria Baalichi. Són molts els camins i passos que solquen la pregona vall on s’ubiquen les tres possessions actuals -Bàlitx d’Amunt, d’Enmig i d’Avall-, el principal dels quals és el que uneix Sóller i Fornalutx amb Tuent i la Calobra per la Costera, i des del qual podem accedir també a la torre de na Seca (1584), vella talaia a la vigilància de la pirateria. També són molts els camins i passos que connecten amb els cims que l’envolten: el puig de sa Bassa (819 m), es Castellot (544 m), sa Moleta (628 m) i el puig de Bàlitx (580 m), el nostre objectiu d’avui. Una miranda espectacular sobre la costa nord de Sóller.

El nostre punt de partida el situam a la parada del bus TIB (línies 210/211/212 - consultau-ne els horaris al web tib.org) que trobarem uns 250 metres abans d’arribar a la rotonda del Monument, a la cruïlla de la Ma-10 amb la carretera del Port de Sóller.

[00 min] Des la mateixa parada del bus ens dirigim cap a la rotonda del Monument, on giram a la dreta, paral·lels a la Ma-10, per un tirany fitat amb indicadors de fusta (Port de Sóller/sa Figuera). Així arribam a les cases de Can Tamany [10 min], famoses per ser la casa pairal de na Francisca i Catalina Casesnoves, les Valentes Dones de Sóller, protagonistes del Firó, festa que recorda els fets succeïts el dia de Sant Ponç de 1561, quan prop de dos mil pirates comandats pel temut Otxalí desembarcaren a ses Puntes amb la intenció d’envair i saquejar la vall.

Però entre tots i sobre tots

s’han lluïdes dues dones,

que de valentes i fortes

n’han donades bones proves.

Visquen ses Valentes Dones

ara, sempre, i tot l’any

per haver mort a dos moros

amb sa barra d’en Tamany.

Arenga final del capità

Angelats -Es Firó

Continuam la nostra marxa ara cap al coll d’en Borrassà a través de fragments del vell camí empedrat que travessa un modern camí de terra. Passat el coll [25 min], el camí s’aplana, deixam a l’esquerra una desviació indicada al port de Sóller i continuam dret fins a una nova bifurcació [30 min], on tombam a la dreta cap a Fornalutx pel camí de la Figuera. Es tracta d’una via oberta i senyalitzada recentment pel Consell de Mallorca que connecta el coll d’en Borrassà amb el coll d’en Marquès a través d’un bell oliverar, tot seguint l’empremta de petits trams de vells caminois, a estones amb belles vistes cap al puig de Bàlitx i les cases de sa Coma.

[45 min] Sortim a la carretera que puja del port de Sóller -camí de la Figuera-, a l’altura del coll d’en Marquès, a la dreta. Des d’aquí giram a l’esquerra i en comptes de prosseguir pel vell camí de la Figuera, camí de ferradura fitat amb estaques de fusta, continuam tot dret cap a Cas Bernats, per un camí asfaltat. Ben davant nostre, direcció nord, ja tenim l’objectiu de la nostra ruta, el puig de Bàlitx; a l’esquerra, oest, gaudim d’una bella i ampla panoràmica del Port de Sóller. [55 min] Passam la barrera de Cas Bernats i dos minuts més tard deixam a la dreta una desviació; sense perdre el sentit de la nostra marxa arribarem a les esmentades cases [1 h 00 min], que ens queden a l’esquerra del camí, just on acaba l’asfalt.

Continuam ara per un camí de terra que descriu una sèrie de petits revolts de pujada i deixam un segon ramal a la dreta. [1 h 10 min] Arribam a una barrereta d’on penja un cartell que ens avisa de la privacitat del camí i que dona accés a un bell porxo, a la dreta del qual, sobre una marjada, s’inicia un senderó que ens durà fins a un botador de fusta, per on continua fins a arribar a l’ampla esplanada de la font del Salt [1 h 15 min], travessada pel torrent de sa Figuera, dins terres de Bàlitx. Es tracta d’una font de mina, d’uns 10 metres de llargària, tancada amb una barrereta de ferro i on a la sortida hi ha una piqueta redona. Una canonada vessa l’aigua en un safareig des del qual surten les síquies que condueixen l’aigua cap als diferents usuaris (Cas Bernats, sa Figuera, Cas Gordo, etc.) que en tenen dret d’ús (font: Fonts de Tramuntana ).

Des de la mateixa font i vorejant al principi el torrent de sa Figuera s’inicia una pista de terra que puja cap a les cases de Bàlitx d’Amunt. [1 h 25 min] El camí ens deixa sobre una esplanada gran i una important cruïlla: a la dreta, les cases; just davant nostre, la barrera i el camí que mena a la tanca dels Bous per damunt s’Esquena de sa Fam; i a l’esquerra, el camí que hem de seguir cap al puig de Bàlitx. Al principi, una pista oberta amb cullera a començament dels anys 90 i que, després de planar una estona, mor sobre una ampla esplanada [1 h 30 min]. Al fons, a la dreta, una fita ens indica la continuació del camí, de traçat clar però molt malmès per l’acció de l’aigua.

En un revolt a la dreta trobam a l’esquerra [1 h 35 min] una fita que ens assenyala l’inici del senderó que hem de seguir a partir d’ara (oest/nord-oest). Es tracta d’un antic camí que facilitava l’accés a la Cova del Migdia des del mateix Bàlitx d’Amunt. Aquest tram no té gaire desnivell, però és un poc dificultós per les seves característiques i estat. I a la fi arribam a la cova, després de travessar un pinaret [1 h 50 min]. El senderó ens hi deixa ben davant l’accés: uns primers esglaons picats a la roca i seguidament uns altres bastits sobre un gran i monumental marge de sosteniment. Val a dir que tots aquests espais -coves, balmes i avencs- són espais protegits pel seu important valor natural i patrimonial. El nostre respecte i cura per l’entorn -públic o privat-és la millor manera de preservar-los.

Just queda assolir el cim. A la dreta de la cova del Migdia comença un tiranyet (nord-est) que en diagonal ascendent per un coster rost i rocallós -i ben fitat!- ens guiarà fins al vèrtex geodèsic que trobam dalt del puig de Bàlitx (580 m) [2 h 00 min].

Paga la pena passar una bona estona gaudint de les belles panoràmiques que ens regala: d’entrada, als nostres peus, la possessió de la Illeta de Can Gordo i el seu illot; cap a l’interior, el Puig Major i el penyal del Migdia; i si, un dia ben clar, estenem la mirada cap a ponent per damunt les Puntes, la torre Picada, el port de Sóller, el far de la Mola, la Foradada, la punta del Cavall a Banyalbufar i el cap Fabioler a Andratx, arribarem a veure la Dragonera!

Per a la tornada recorrerem el mateix camí que a l’anada. És l’opció més fàcil i segura, en un terreny esquerp i complex com és la muntanya de Bàlitx, llevat que el vostre coneixement de l’entorn us permeti desenvolupar un nou itinerari. Però mai no arrisqueu per damunt de les vostres capacitats, si no voleu posar en perill la vostra vida i la dels que us acompanyen.