MUNDIAL DE FÓRMULA 1
Esports 20/04/2012

Bahrain: GP amb la revolta de fons

Nuria García
3 min
Un grafiti contra la celebració del Gran Premi als carrers de Barbar, prop de la capital, Manamah.

Els pilots i els equips de Fórmula 1 s'havien mostrat reticents a anar a Bahrain a participar en la quarta cursa de la temporada, però aquest cap de setmana tots seran en un circuit, Sakhir, que no trepitgen des del març del 2010. L'any passat, el Gran Premi es va suspendre per la revolta que va esclatar al febrer, però aquest any la FIA (Federació Internacional de l'Automobilisme) va confirmar el cap de setmana passat que la cursa es disputarà malgrat les exigències i les crítiques dels activistes. "La FIA ha dit que es farà la cursa i que és segur venir aquí i nosaltres hem de refiar-nos del que diuen i complir el nostre contracte", diu la periodista d'Antena 3 Nira Juanco, que és a Bahrain des de dimecres.

Les escuderies van començar a arribar a Manamah dimarts i des de dimecres treballen al traçat de Sakhir sense problemes. Això sí, per poder garantir la seguretat de tot el circ de la F-1, les autoritats del país han incrementat els efectius policials. "Hi havia una patrulla de policia cada pocs quilòmetres en l'única carretera que uneix el circuit amb la ciutat. Potser són els mateixos controls que hi havia altres anys, però potser abans no ens hi fixàvem", diu Juanco.

El cap de seguretat del circuit de Sakhir, Zaied al-Zaiari, destaca que la situació està sota control. "No prendríem una decisió si comportés algun risc. Crec que és una decisió calculada. Hem analitzat les nostres opcions i estem en condicions de dir que el Gran Premi serà un èxit. No crec que passi res significatiu. Això no és ni l'Afganistan ni Síria. No veig per què ha de passar alguna cosa aquest any que no hagi passat en els anteriors", remarca.

"Abans d'arribar aquí sí que hi havia molts dubtes. Però un cop aquí, la inquietud que teníem desapareix. Tot està com anys enrere aparentment. L'ambient és el d'altres anys. I les carreteres que van a l'aeroport i al circuit estan decorades amb cartells promocionals del Gran Premi, en què, curiosament, hi diu: «Una ciutat en celebració»", explica Nira Juanco. I és que el país del golf Pèrsic s'esforça per demostrar que la situació s'ha normalitzat. "Aquesta cursa és més que un esdeveniment esportiu mundial i no s'ha de barrejar amb la política per aconseguir certs objectius, cosa que pot ser perjudicial per a aquesta cita internacional", s'entestava a remarcar el príncep Salman bin Hamad al-Khalifa.

Disturbis cada dia

Però la tranquil·litat aparent que es respira al voltant del circ de la F-1 és una calma tensa. De fet, tot i que la policia sembla que té tot sota control, els disturbis es deixen notar cada dia i un empleat de l'escuderia Force India ha estat el primer a demanar permís al seu equip per marxar a casa després d'expressar la seva por als possibles enfrontaments que hi ha al país i l'escuderia hi ha accedit.

Pel que fa als pilots, ells comenten que no estan preocupats per la seguretat. El català Pedro Martínez de la Rosa, president de l'Associació de Pilots de F-1 i pilot d'HRT, així ho ha assegurat a Autosport : "Confiem en les persones que han decidit que es pot celebrar aquest Gran Premi. Aquesta és la millor manera de mantenir-se lluny de les controvèrsies. Som esportistes i hem de centrar-nos en el nostre rendiment a la pista".

A Bahrain els enfrontaments entre la policia i els activistes són diaris. Des que la FIA i Bernie Ecclestone van confirmar que el GP es disputaria, s'ha trobat un artefacte casolà a la vora del circuit, s'ha cremat un cartell en què s'anunciava el Gran Premi i, en les moltes manifestacions que hi ha tingut lloc, els manifestants han desplegat pancartes en què s'hi podia llegir: "Per la nostra llibertat, no a la Fórmula 1". A més, la policia ha utilitzat gasos llacrimògens i bombes de so per evitar els enfrontaments i durant la setmana han arrestat 60 líders de protestes xiïtes per prevenir disturbis abans de la cursa.

stats