L’ALTRA MIRADA

Apostar pel talent per sobre dels diners

Feed Racing, l'empresa de captació de talent de Jacques Villeneuve i Patrick Lemarié

Arribar a la Fórmula 1 no és fàcil. Cal ser bo i tenir diners, molts diners. En una època en què els equips necessiten diners per finançar-se i en què, per tant, aposten per pilots que tinguin talent però també un suport econòmic al darrere, els joves que volen iniciar-se tiren la tovallola aviat quan veuen que els estalvis familiars disminueixen a un ritme vertiginós any rere any. Fa unes temporades, el Programa Joves Pilots -impulsat el 2005 pel Circuit de Barcelona-Catalunya de la mà de la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat de Catalunya, el RACC i la Federació Catalana d’Automobilisme-, ajudava els joves catalans a fer el salt. Però de mica en mica l’assignació econòmica va anar baixant i, sense recursos econòmics, el programa ha anat perdent força.

Recollint l’essència de les escoles franceses dels anys 80 i 90, l’expilot canadenc de F1 Jacques Villeneuve (campió del món de F1 el 1997) i l’expilot francès Patrick Lemarié (va sortir del Volant Elf, vigent fins al 1994) s’han unit i han creat Feed Racing, una empresa de captació de talent. La seva idea és fer proves a joves pilots d’arreu del món amb la intenció de trobar el millor, el més ràpid. L’escollit tindrà com a premi disputar una temporada completa de la F4 britànica amb l’equip Carlin. “Un pot ser ric i tenir talent, però si tens talent i no tens diners també has de poder tenir una oportunitat”, va assegurar Villeneuve durant la presentació del projecte a Barcelona. La prova a la qual fan front els nois que s’hi inscriuen (de cinc dies de durada) se celebra al traçat francès de Magny-Cours i està oberta a tots els joves d’entre 14 i 21 anys que no tinguin experiència prèvia en monoplaces, previ pagament d’11.500 euros. “Un dia de proves són uns 8.000 euros, així que estem en un preu molt per sota del que costa córrer”, assegurava Villeneuve, i afegia que una temporada a la F4 britànica costa “uns 200.000 o 350.000 euros”, depenent de l’equip.

De moment ja han fet una primera sessió, a l’abril, a la qual es van inscriure 16 pilots de procedències diverses. “Tres noies, sis nacionalitats diferents... Un era de Burkina Faso, tres nois no havien conduït mai, un no havia vist mai una cursa, un provenia de l’ e-racing...”, relatava l’expilot de F1. En cinc dies, Villeneuve i Lemarié, que tot i que hi ha entrenadors professionals intenten ser presents en la majoria dels tests, asseguren que es veu clarament la progressió. “Els tres primers dies es fan sense puntuar, sense temps. Han de córrer, entendre què tenen entre mans. Anem per l’escola antiga, sobretot durant els primers dies de formació. És important que els nois condueixin per sensacions”, relatava el canadenc. “Hi ha temps perquè aprenguin a conduir”, deia Lemarié. “Busquem talent, no una persona en especial, no un perfil concret”, afegia, i Villeneuve apuntava: “No es tracta de ser el fill de ningú”.

Cinc finalistes

Així, dels 96 nois que esperen que s’inscriguin a les proves aquest any (les inscripcions per a les proves del juliol i l’agost estan obertes), en quedaran 48, que seran una primera selecció i, d’aquests, tan sols 24 passaran a les semifinals. El 12 de novembre coneixerem la identitat del guanyador d’entre els 5 millors que disputaran la final al traçat de F1 de Magny-Cours (les altres proves es disputen al circuit escola de la instal·lació francesa).

Villeneuve i Lemarié volen que la seva empresa de captació de talent sigui també “una solució” per als equips de Fórmula 1. “Les escuderies miren els joves del kàrting i es gasten diners en pilots de 12 anys, els tutelen i després no els fan debutar a la F1. Amb la quantitat que hi inverteixen, poden enviar vuit pilots amb nosaltres i veure si realment seran bons o no”, explicava Villeneuve.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF