LA CONSULTA DEL CORREDOR

Aquesta vegada, sí!

Els consells necessaris per a aquells que volen posar-se en forma per poder córrer

PEP RAMÍREZ
PEP RAMÍREZ

Aquesta vegada sí! T'has decidit a començar a córrer, t'has equipat de cap a peus, ja sembles un veritable 'runner' i estàs motivat per aconseguir una aparença atlètica i deixar enrere tots els integrants dels teus grups de WhatsApp a la cursa del teu barri o del poble.

Tot això està molt bé, són bons propòsits, però convé que tinguis en compte una sèrie de conceptes bàsics si no vols caure en errors que et poden dur a lesionar-te o a abandonar massa prest aquest hàbit tan bo que pot arribar a ser això de córrer.

Al principi hauries de preparar un poc el teu cos per l'esforç que li suposarà tornar a preparar-se per la cursa a peu; el pensament més correcte seria "posar-te en forma per córrer i no córrer per posar-te en forma". Això pot sonar complicat, però no ho és tant, amb exercicis de tècnica de carrera i reforçant una mica la musculatura de les cames i de la zona abdominal, pelvià i lumbar estarem preparats per córrer amb menys probabilitats de patir lesions.

També és important anar assolint objectius realistes segons les teves condicions físiques i la teva experiència com a corredor. No tinguis pressa a córrer llargues distàncies: si escoltes una mica el teu cos sabràs quan ha arribat el moment de planificar nous reptes. Així i tot, pens que les llargues distàncies estan avui en dia sobrevalorades, i contínuament trobam gent que acaba les curses caminant, amb rampes, mal... etc., per haver 'atacat' distàncies per les quals no estava preparada. Les xarxes socials han fet que el fenomen 'finisher' es valori més enllà del mèrit que té, però no val qualsevol cosa per acabar una cursa, la salut hauria de ser el primer objectiu.

Per això, si vols mantenir en el temps aquesta afició saludable que és córrer, cal que adaptis el 'córrer' a la teva vida diària i no la teva vida al 'córrer', i que, a part de competir, et centris a gaudir del fet de córrer, un acte senzill i satisfactori si es fa amb coneixement. Només queda dir que és recomenable fer-te anualment una prova d'esforç per assegurar-te que estàs en condicions bones per fer esforços importants.

El fet de córrer regularment millorarà la teva salut però hauràs d'anar superant alguns obstacles que es presentaran en forma de lesió. Les més freqüents entre els corredors habituals solen ser lesions per impactes repetits com les temudes: fascitis plantar, tendinopatia aquílea, periostitis tibial o el Síndrome del Piramidal, també poden aparèixer lesions musculars principalment a la part posterior de la cama o lesions articulars com l'esquinçament de turmell o patologies de menisc al genoll.

Però no cal tenir por, si fas un bon escalfament, estiraments en acabar, cuides una mica la teva tècnica de carrera, tens cura de córrer sempre ben hidratat i fas cas a les senyals de fatiga que et dona el teu cos, aquest risc de lesió es minimitzarà. Una visita al fisioterapeuta quan les molèsties són encara lleus t'ajudarà a evitar que aquestes vagin a més i esdevenguin en una lesió més seriosa. Demana sempre al fisioterapèuta que et posi deures per fer a casa; un bon exercici repetit diàriament a ca teva té a llarg plaç tant o més efecte que la millor tècnica terapèutica, de fet el fisioterapèuta no et "curarà" ,tan sols et traurà del camí aquells impediments que fan que el cos no sani tot sol.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF