BALANÇ

Les vendes d’estiu davallen un 15% en el petit comerç

La reducció de turisme i la despesa en són les principals causes, segons Pimeco

Menys turistes, menys vendes. És una de les conclusions que ha extret la junta directiva de la patronal del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (Pimeco) després d’analitzar detingudament una enquesta feta entre els socis que assenyala que, de mitjana, hi ha hagut un 15% menys de vendes aquesta temporada d’estiu. Compta des del primer de juny fins al primer d’octubre i ha llançat dades com ara que el percentatge creix fins al 18% en zones com la Soledat i els carrers de General Riera i Aragó, o bé que Palma està més afectada que indrets de la Part Forana que històricament queden “buits de gent”, segons el president de Pimeco, Toni Fuster.

La junta de la patronal ha analitzat les dades i assegura que el descens del nombre de visites i el fet que els que venen facin menys despesa en són la principal causa de la davallada. “Ha estat un estiu amb Mundial de futbol, que històricament suposa menys visitants, i, a més, es recuperen altres mercats competidors”, assenyala Fuster.

A tot això cal sumar-hi que el mes de juny d’enguany no va fer calor. “Probablement, si haguéssim tingut un juny millor, el percentatge seria el mateix que el de l’any passat”, assegura Antoni Sánchez, d’El Corte Inglés. I és que les grans superfícies també han notat aquest descens, tot i que en menor mesura. Parlen d’un 3%, però no tenen dades exactes. Els motius són similars. “Hi ha menys gent i el turista que ve té menys poder adquisitiu o no gasta tant”. Amb tot, des d’El Corte Inglés diuen que era difícil igualar les dades del 2017 i recorden que els anys posteriors a la crisi econòmica varen ser molts bons. “És normal que ara desaccelerem”.

La dada positiva la deixa aquest mes d’octubre. Amb les pluges i el canvi de temps tant els grans com els petits comerços veuen una remuntada de les vendes. “Som moderadament optimistes”, assenyalen.

Botigues de Palma

Una de les zones més afectades tant per les vendes com per la manca de clients és la galeria de la plaça Major de Palma. Una de les dependentes recorda que la seva situació té un plus de complicació ja que l’any que ve s’acaba la concessió de l’Ajuntament i creu que hauran “d’entregar les claus”, assegura Conchi Moll. No només davallen les vendes en aquest indret sinó que s’enfronten a un futur incert. “L’Ajuntament de Palma no voldrà continuar després de cinquanta anys perquè demanaran doblers”, assegura.

Altres adversitats

Les complicacions pel petit comerç no només es compten per casos particulars, també s’hi han de sumar els canvis naturals que pateix la societat. L’arribada del comerç electrònic, la liberalització dels períodes de rebaixes i, fins i tot, els canvis en els gustos o en la manera de vestir s’afegeixen a l’adversitat i compliquen la vida a alguns botiguers. “Abans despatxàvem i ara hem de vendre”, recorda Fina González, que dirigeix una sabateria al carrer del Sindicat. I vendre és tot un art perquè “ara hi ha senyores de 80 anys que es vesteixen com les joves de 20”. Amb tot, “hem sobreviscut a la recessió, però la gent no tornarà a gastar com abans”, preveu González.

Després de superar una crisi econòmica, també han canviat els hàbits, “la gent no compra si no ho ha de menester”, comenta Martí Dols, des d’Es Refugi. Les botigues del centre de Palma resisteixen més bé les complicacions gràcies a l’arribada dels turistes. Però, lluny de quantitat, parlen de despesa, i aquesta no es produeix en els mesos centrals de l’estiu, que és quan més visitants hi ha, sinó en el període previ o posterior. En el cas de la capelleria, els comerciants arriben a admetre que durant l’estiu, proporcionalment, compra més el local que el visitant.

Certament, d’entre els turistes d’estiu que visiten Palma cal destacar el creuerista, amb les seves virtuts i també els seus defectes. Són més però “arriben cansats”, perquè Mallorca sol ser una de les darreres aturades del seu viatge. A més “diuen que els autobusos se’ls enduen a altres indrets”, assenyala Conchi Moll, una altra comerciant, qui lamenta que molts dels qui venen en vaixell són italians que “no fan cap despesa”, assegura.

“Els creueristes venen cansats, Mallorca és la seva darrera aturada”

“Nosaltres vivim del turisme. Hi ha gent a qui no li agrada que vinguin, però els necessitam”, diu Conchi Moll, de la tenda Gema, ubicada a les galeries de la plaça Major de Palma. “El turista que tenim ara és molt dolent”, opina. “Perquè ara viatjar és més econòmic i tothom s’ho pot permetre, però després no gasten”, diu. La dependenta d’aquesta botiga estima que aquest estiu les vendes s’han reduït un 30%. “Els creueristes que venen a Ciutat arriben molt gastats, ja que és la seva darrera aturada”, explica.
En aquest negoci el turista és el principal comprador, com a la majoria dels comerços del centre de Palma. El canvi d’hàbits i de tipus de turista els està afectant, si bé també es reconeix que hi ha massa oferta, la competència és ferotge. “Hi ha massa tendes on poder comprar”, afegeix Moll.

“La baixada es nota en els darrers anys, tardarem a remuntar”

Daniel Estela ha agafat el timó, juntament amb la seva germana, de la capelleria Julià, del carrer del Sindicat de Ciutat. Assegura que la baixada de vendes és generalitzada i es nota d’ençà dels darrers anys. “Tardarem a remuntar”, diu. En el seu cas, té clar que el client turista té més coneixement que el local. “La gent estrangera té clar que s’ha de protegir del sol, i els d’aquí venen quan ja han passat pel dermatòleg d’urgència”, comenta. Les seves vendes també depenen del tipus de client, ja que “n’hi ha que pensen que un producte a 5 euros és una brutalitat i n’hi ha que consideren que 30 euros és una propina”, afegeix.
Segons Estela, en general, la gent compra menys que abans, només quan ho necessita. Ara bé, ha notat que hi ha menys trànsit de persones i que les que venen no gasten, “deuen tenir menys doblers”.

“Enguany és horrorós i l’any passat, no et pensis! El bo va ser el 2016”

Tots els indicadors senyalen que l’any 2017 es va batre un rècord amb l’arribada de turistes, però com assenyala Fina González, de Calzados La Elegancia de Palma, això no és símptoma de res. “Les vendes de l’any passat no varen ser proporcionals a la gentada que hi havia”, explica. Per a González l’any bo fou l’anterior, el 2016.
Diu que per al seu negoci els mesos de tardor són millors que els d’estiu perquè venen els turistes nòrdics, d’uns 40 anys, i cerquen passejar, “no són els familiars de sol i platja”, especifica. El concepte del comerç ha canviat de fa uns anys ençà. Conta Fina González que quan els seus sogres atenien la tenda hi havia fins a quatre dependentes. “Ara estic sola i no despatxam, venem”.

“La calor va arribar tard i les vendes començaren ja dins les rebaixes”

A Es Refugi admeten una reducció de les vendes de fins al 20% aquest estiu. Martí Dols assegura que és, sobretot, per un mal mes de juny. “La calor va arribar tard , la gent no compra si no ho ha de menester, i quan passà juny ja érem en el període de rebaixes”, explica asseverant que la roba de temporada va trobar sortida ja amb descomptes. Contra les rebaixes, per liberalitzades que estiguin, hi ha poca cosa a fer, les grans superfícies en marquen el ritme. “Si començàssim una setmana abans que El Corte Inglés la gent no entraria perquè no ho sabria”, exemplifica. Tanmateix, el que ha passat enguany és que ha vingut meys gent. “Hi ha qui diu que és per culpa del Mundial de futbol”, lamenta Martí Dols.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF