ALIMENTACIÓ

La venda de vi de les Illes creix prop d’un 50% en una dècada

El 2018 se’n varen comercialitzar 49.918 hectolitres, davant els 33.223 venuts el 2008

El sector balear vitivinícola va consolidar durant el 2018 el seu bon moment en el mercat amb unes vendes similars a les de l’any anterior, tot i haver de comercialitzar una quantitat molt menor a causa de la caiguda de la producció de la verema de 2017. En concret, es varen vendre 49.918 hectolitres de vi de qualitat, davant els 50.136 de 2017, una caiguda d’un 0,43% que no posa en dubte l’evolució positiva d’aquest sector, que ha crescut un 50% des de 2008, any en què se’n varen produir només 33.223 hl, segons dades de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Pel que fa a les denominacions d’origen de Mallorca, observam que els resultats contrasten, ja que mentre que la del Pla i Llevant va augmentar les vendes un 4,9% durant el 2018 i va passar de 13.991 hl a 14.680, la marca de Binissalem va caure un 17,1%, de 10.112 hl a 8.382.

La marca Vi de la Terra obtingué unes vendes de 26.856 hl, un 3,1% d’increment sobre el resultat de 2017, que va ser de 26.033 hl. Destaca de manera positiva la denominació Vi de la Terra d’Eivissa, que va créixer un 17,7%, amb una producció de 1.678 hl. Les denominacions Illa de Menorca i Formentera baixaren de vendes un 11,1% i un 12,9%, respectivament, amb produccions de 1.173 i 173 hl. De tota manera, el Vi de la Terra de Mallorca concentrà les majors vendes, amb 23.459 hl, un 3,25% d’increment. La marca Serra de Tramuntana es va mantenir amb una producció de 236 hl, un punt més que l’any anterior.

Mercats

Dels 49.958 hl venuts pels cellers de l’Arxipèlag, la major part, un 78%, es varen comercialitzar a les mateixes Illes, amb un total de 38.903 hl, un 1,7% de caiguda. A la resta d’Espanya només se’n varen vendre 1.510 hl, un 5,5% menys, mentre que la Unió Europea, amb 7.282 hl i un creixement del 13,6%, va ser el principal mercat d’exportació. En altres països, principalment a Suïssa, se’n varen vendre 2.222 hl, una baixada del 12,2%. Les dades de comercialització permeten constatar un creixement molt destacat de l’activitat exportadora, ja que el 2005 les vendes fora de les Illes només representaven el 12%, és a dir, que el 88% del vi es consumia a les Balears, 23.863 hl dels 27.083 venuts. Per contra, l’exportació a la Unió Europea va ser només de 1.927 hl, de manera que els darrers tretze anys s’ha multiplicat per quatre, fins a arribar als 7.282 hl esmentats.

El valor de les vendes de vi de qualitat efectuades durant el 2018 va ser de 36,2 milions d’euros, un 5,3% d’augment sobre els 34,4 milions de 2017. S’ha de destacar que els darrers deu anys l’increment acumulat de les vendes ha estat de quasi un 93%, ja que el 2008 es varen ingressar només 18,8 milions d’euros, mentre que el 2018 en varen ser 36,22. La facturació més gran va correspondre a Vins de la Terra de Mallorca, amb 19,1 milions d’euros. La DO Pla i Llevant va sumar 7,8 milions, mentre que la de Binissalem va quedar en 6,5 milions. La marca Illa de Menorca va facturar 1,1 milions i la d’Eivissa, un milió.

Pel que fa al tipus de vi, el 2018 es va tancar amb un millor resultat per al rosat, que va incrementar les vendes un 31,6% fins a arribar als 11.282 hl. El blanc es va mantenir, amb 16.360 hl, un 0,4% d’augment, i el negre va registrar una caiguda de l’11,9%, ja que va passar d’unes vendes de 25.278 hl a 22.275.

Denominacions d’origen

Els resultats de les dues denominacions d’origen de les Balears han estat bastant diferents per diversos motius. Per Antoni Bennàssar, president de la Denominació d’Origen Pla i Llevant, l’exercici va ser molt positiu, no només per l’increment del 5% en les vendes, sinó per la millora en la producció. L’augment de vendes es va traduir en la comercialització de prop de 100.000 botelles més que l’any anterior. Amb aquesta marca es varen produir durant el 2018 6.554 hl de vi blanc, 2.554 de rosat i 7.091 de negre.

En canvi, la davallada registrada per la DO Binissalem va ser deguda que hi havia un celler menys, el de Tianna Negre, i a la mala collita de 2017, que va ser un 24% més baixa que la de 2016. Com a factor positiu, fonts d’aquesta DO destaquen que hi va haver un important increment del valor durant el 2018, ja que el preu per litre va passar de 6,91 euros a 7,83, un 13% d’augment que pràcticament compensa la caiguda de les vendes.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF