El turisme no organitzat impulsa viatges més curts

Els viatgers sense paquet turístic ja són el 62%

Dels 16.369 milions d’euros en despesa turística efectuada pels visitants de les Illes durant 2018, el 41,6% correspon a persones que han viatjat mitjançant un paquet turístic i el 58,3% a viatgers que s’han organitzat el viatge pel seu compte. Això suposa que la despesa dels primers ha baixat un 0,8%, mentre que la dels segons ha augmentat un 4,2% sobre els resultats de 2017. Quant al nombre de turistes, la proporció és similar, ja que dels quasi 16,6 milions de visitants de 2018 un total de 6,3 milions (38%) ho feren amb un viatge organitzat i 10,3 milions (62%) pel seu compte.

Aquest predomini del viatger independent contrasta amb la situació dels anys vuitanta i noranta, quan uns pocs majoristes de viatges dominaven el mercat turístic europeu i aportaven a destinacions com les Illes Balears més del 70% dels turistes. La gran majoria optava pel paquet turístic per viatjar i el viatger independent era una excepció.

Valoració del Govern

“La pèrdua d’influència dels grans touroperadors dona més llibertat als hotelers”, expliquen des de la Conselleria de Turisme. “La llibertat sempre comporta avantatges, com per exemple no haver de compartir els ingressos amb un intermediari, però també reptes. Els empresaris cada vegada s’han de vendre més pel seu propi compte. Confiam que apostin per la innovació, també tecnològica, per tal d’adaptar-se a aquest canvi de negoci. El gran avantatge que tenim en aquest sentit a les Illes és que hi ha moltes empreses especialitzades en innovació i tecnologia turística que poden donar una mà”, afegeixen des del Govern.

Aquesta tendència incideix en la retallada de l’estada mitjana. Un clar indicador d’aquest fet és que a Eivissa i Formentera, les illes amb l’estada més curta, només 6 dies, també trobam el nombre més gran de viatgers que decideixen organitzar-se el viatge sense acudir a un majorista. Dels 3,2 milions de turistes rebuts per les Pitiüses durant 2018, un total de 2,2 milions arribaren en viatges no organitzats, el 69% del total, quasi 11 punts per damunt la mitjana de les Illes.

El Govern també valora l’esforç dels empresaris per fer front a la nova situació. “Esperam que les reformes realitzades aquests darrers anys tant a la planta hotelera, en concret, com a les zones turístiques, en general, serveixin per atreure un turista de qualitat, inquiet i interessat per la cultura, la gastronomia i les activitats a l’aire lliure, com el senderisme i el ciclisme, productes que són practicables en temporada baixa”, afegeixen.

Segons el Govern, l’escurçament de les estades turístiques és una conseqüència de l’increment del benestar econòmic de la gent. “En comptes de fer un gran viatge cada any, ara en fan tres o quatre de diferents. Per a les Illes, això és una oportunitat d’atreure visitants fora de temporada alta i, així, allargar la temporada i repartir millor els fluxos de turisme durant tot l’any”, destaquen. Això encaixa amb l’estratègia de la Conselleria d’apostar per créixer en temporada baixa amb la campanya ‘Better in Winter’.

EDICIÓ PAPER 13/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF