TURISME
Economia 31/05/2019

Els auguris d’una mala temporada turística s’esfumen després de les eleccions

Els empresaris esperen un bon exercici, en línia amb el 2018, tot i que no es repetiran els resultats excepcionals del 2016 i el 2017

Carles Tudurí Borràs
3 min
Els auguris d’una mala temporada turística s’esfumen després de les eleccions

PalmaLes empreses del sector turístic esperen que el 2019 sigui un bon exercici, en línia amb l’any passat, tot i els mals auguris que s’han llançat durant els darrers mesos de campanya electoral per part d’alguns partits polítics incentivats per suposades baixades en les reserves. Les dades sobre els mesos de maig i juny apunten a una temporada positiva, encara que no arribi als resultats excepcionals del 2016 i el 2017, ja que alguns països competidors, com Turquia o Egipte, s’han recuperat.

Segons dades de l’aeroport de Palma, les aerolínies han planificat per a aquesta temporada d’estiu 29,6 milions de seients, tot i que alguns majoristes com Thomas Cook han retallat la seva capacitat. Aquesta xifra es tradueix en un creixement del 5,6% respecte de les ofertes l’estiu anterior. Alemanya és el país que concentra un major nombre de places ofertes, amb més de 10 milions, i un increment de l’1,3%. El Regne Unit, per part seva, té programats més de sis milions de seients, un 11,7% més. Per a la primera setmana de juny, de dia 3 a dia 9, l’aeroport espera prop de 980.000 passatgers, que impliquen un total de 5.700 operacions.

Pel que fa als hotelers, la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca ha destacat que el mes de maig ha estat una mica irregular, ja que les ocupacions han variat molt segons la zona, però ha confirmat que les vendes de juny fins a la meitat de juliol van a bon ritme.

Zones turístiques

Aquesta informació coincideix amb algunes de les principals zones turístiques consultades per l’ARA Balears. Carmen Zierer, gerent de les associacions hoteleres d’Alcúdia i Can Picafort, destaca que l’abril es va tancar amb un 75,5% a Alcúdia i amb un 75,9% a Can Picafort, resultats superiors a l’abril del 2018. El maig està un poc per davall de l’any passat, ja que una bona part dels turistes han desplaçat les seves vacances al juny. “Els hotelers esperen un bon resultat. No serà el de 2016 i 2017, quan hi va haver més demanda que oferta, però sí similar al del 2018”, explica Zierer.

A la Platja de Palma l’abril es va tancar amb un 78,8% d’activitat, i per maig està per damunt del 75,1%, segons explica la gerent de l’associació hotelera de la zona, Patrícia Lliteras. Per al juny, les vendes són d’un 83,1%, vuit punts per davall del que es va aconseguir l’any passat. Per a juliol i agost, hi ha menys reserves que les temporades anteriors, però es reconeix que cada any es reserva més tard. També es detecta que l’ocupació és més baixa en hotels de quatre i cinc estrelles, però des de l’associació s’assegura que la millora de la planta hotelera de la Platja de Palma és una aposta a mitjà i llarg termini per intentar millorar el turisme de la zona.

A Pollença viuen una situació similar, segons destaca la gerent de l’associació d’hotelers de la zona, Isabel Sastre. “El maig ha estat irregular, però l’ocupació és bona fins a mitjan juliol. L’agost encara és una incògnita”, assenyala. Sastre considera que l’any serà similar quant a ocupació, tot i que la rendibilitat pot baixar una mica a causa de l’increment de sous.

Pel que fa als preus, els hotelers d’Alcúdia i Can Picafort han avançat les ofertes que l’any passat varen esperar a fer a la temporada alta i ofereixen descomptes d’entre un 15% i un 20%. Per contra, a la Platja de Palma s’ha adoptat l’estratègia de sacrificar diversos punts d’ocupació i mantenir els preus, sobretot en el cas d’hotels de més categoria. A Pollença també es mantenen els preus.

La Conselleria de Turisme considera que estam en una situació d’estabilitat, “ja que hem parlat amb turoperadors internacionals i n’hi ha que comenten que tenen un increment de reserves i uns altres que destaquen que hi ha una lleugera baixada”. A més, recorden que “s’han d’avaluar les dades turístiques a final d’any, i no només el nombre de visitants, sinó també i, sobretot, la despesa turística”.

LA CRISI TURÍSTICA COM A ARGUMENT POLÍTIC A LES FIRES I AL PARLAMENT

Fitur i la fira ITB de Berlín varen escenificar una manca de coincidència entre el Govern i els hotelers, que, juntament amb els turoperadors, varen oferir unes previsions negatives que al final sembla que no es compliran. El Parlament i la campanya electoral també han servit als partits de dreta per donar per segura una baixada de l’activitat turística. Per exemple, Josep Melià va plantejar al Parlament el 5 de febrer al Govern si pensava “impulsar mesures per fer front al descens de les reserves turístiques per a la temporada del 2019”. El diputat popular Miguel Jerez va demanar el 12 de març: “Com pensa recuperar el Govern la caiguda de turistes alemanys després de les dades de la fira turística de Berlín?”.

stats