Economia 25/09/2019

TUI aprofita la caiguda del seu competidor, Thomas Cook, tot i que té els seus propis problemes

La prohibició de volar del Boeing 737 MAX afecta greument el grup alemany, que té 15 aparells d'aquest model

Ara Balears
3 min
Empleats de TUI ajuden des d'un call centre a turistes afectats per la crisi de Thomas Cook

PalmaLa fallida del touroperador britànic Thomas Cook ha deixat el seu competidor alemany TUI, el major del món, com a exemple de qui va saber adaptar-se millor als canvis, però en absolut té l'horitzó lliure de preocupacions tècniques, financeres i geopolítiques.

Thomas Cook, el touroperador més antic del món, ha estat durant anys un formidable rival per a TUI, un gegant amb més de 380 hotels (i participacions en grups com Riu), 150 avions, 1.600 agències de viatges i 17 creuers, a més de 27 milions de clients.

Fa algunes dècades tots dos gegants eren molt semblants: el seu negoci principal es basava en els paquets de tot inclòs i a vincular vols, hotels i restauració perquè els clients poguessin tenir una experiència vacacional completa sense sortir del seu ecosistema d'empreses i serveis.

Però l'arribada d'internet va introduir canvis importants en el sector. Els turistes varen començar a ignorar les agències de viatges i reservar els seus vols i hotels online, directament i sense intermediaris. Era més senzill i individualitzat, però, sobretot, més barat.

De manera paral·lela, sorgien altres amenaces per al negoci tradicional dels touroperadors: les aerolínies de baix cost amb Ryanair al capdavant, els portals de reserves com Booking.com i les pàgines de l'anomenada economia col·laborativa, amb Airbnb com a principal exponent.

Aquí l'alemanya va tenir millors reflexos. Va adaptar tot el seu sistema informàtic a la nova realitat, creà marques i hotels propis, va obrir portals d'internet, i fins i tot va fer el salt als creuers, un segment en auge els darrers anys. Mentre TUI estudiava el potencial de les criptomonedes (monedes virtuals) per al seu negoci, Thomas Cook continuava obrint oficines físiques.

Sens dubte, la fallida de Thomas Cook elimina un gran competidor del sector i suposa un cert alleujament per a TUI. Això es va veure clarament en les hores següents a l'anunci de la britànica, quan les accions de l'alemanya es varen disparar un 10%, fins a la seva màxima cotització des del febrer passat.

No va ser l'única que es va beneficiar col·lateralment de la caiguda de Thomas Cook. Els títols de les aerolínies europees creixeren amb força, tant els de les companyies tradicionals, com Lufthansa (1,8%) i Air France-KLM (2,2%), com les de baix cost, com Ryanair (3,8%) i Easyjet (6,3%).

Això es deu al fet que el sector aeri estava últimament afectat per un problema de sobrecapacitat –quan l'oferta de vols i seients és superior a la demanda–, una cosa que ara s'ha vist alleujada, almenys en part, amb la retirada dels avions de Thomas Cook.

Alguns experts es mostren ara optimistes amb el futur de TUI. El banc suís UBS ha modificat la qualificació de les seves participacions de "vendre" a "neutral" arran de la fallida del touroperador britànic. A més, ha elevat el preu objectiu de les accions de 740 a 900 penics.

"La fallida del seu competidor aporta vent de coa al grup turístic alemany", assegura en un estudi publicat aquest dimarts l'analista Cristian Nedelcu, que creu que TUI elevarà les seves previsions de beneficis per a enguany i els dos pròxims exercicis.

Problemes per TUI

Però la situació tampoc no està lliure de preocupacions per a TUI. El més imminent són les vacants que sofrirà en les pròximes setmanes de clients compartits amb Thomas Cook. Però els problemes més greus són uns altres. En primer lloc afecta fortament als seus resultats la prohibició de volar que pesa sobre els Boeing 737 MAX, perquè el touroperador té 15 aparells d'aquest model i n'havia encarregat 8 més al fabricant estatunidenc per a aquest estiu. Tots aquests avions han hagut de ser substituïts per uns altres, cosa que ha afectat els comptes de la companyia.

La qüestió va obligar ja al març el grup alemany a rebaixar el pronòstic del seu resultat operatiu per al conjunt de l'any fiscal un 26%, 1.180 milions d'euros. El seu benefici en el tercer trimestre fiscal van caure un 85% en termes interanuals. Els efectes podrien prolongar-se fins a ben entrat el 2020, malgrat que es preveuen compensacions de Boeing.

El president de TUI, Fritz Joussen, ha ratificat aquest dimarts els seus pronòstics per al conjunt de l'any, encara que ha subratllat que hi ha un altre element que aporta gran incertesa a tot el sector, com el Brexit.

stats