SECTOR HOTELER
Economia 02/06/2018

Les tecnologies fan hotels més intel·ligents

S’està treballant en sistemes que permetin donar ordres de veu a l’habitació

Antoni Oliver
4 min
Les tauletes són, ara per ara, la via que utlitza la domòtica però en un futur, el client podrà activar les aplicacions amb la veu.

PalmaLlorenç Ramon, de l’empresa Robot, afirma que les noves tecnologies aterren als hotels i que els propers anys hi haurà novetats importants en el sector. En aquest sentit, assenyala que, ara per ara, la domòtica es fa mitjançant aplicacions i programes que s’utilitzen amb mòbil o tauleta. El repte del futur és que el client pugui activar aquestes aplicacions amb la veu. Així, podrà donar ordres a l’habitació de l’hotel.

Ramon indica que s’estan oferint serveis de control de climatització: “Tenim una gamma de programes d’eficiència energètica i una programació de les sales de màquines”. A més, assenyala que hi ha un mètode de control que, en funció de la temperatura exterior i la humitat, calcula els paràmetres i fa la gestió molt més eficient. “La idea és sempre optimitzar el consum”.

Aquest expert destaca que amb programes així s’aconsegueix una bona eficiència energètica. “Es pot assolir un estalvi de gairebé un 30%, amb aquests sistemes automatitzats. No obstant això, diu, “també depèn del punt de partida”.

“Si es parteix de zero la millora és més notable que si ja s’ha avançat en algun aspecte de la programació en optimització”. La referència del 30% del marge d’estalvi fluctua en funció de la comoditat del client qui, al cap i a la fi, és el que demana, per exemple, una temperatura determinada. D’altra banda, però, hi ha una normativa que s’ha de complir, com la que preveu les infeccions per legionel·la. “Hi ha moments en què es podria aturar la climatització, però no convé perquè s’ha de tenir l’aigua entre els 29 i els 49 graus, ja que el bacteri no viu entre aquestes temperatures.

Ramon assenyala que “som la segona empresa mallorquina que ha cotitzat en borsa en una segona categoria del mercat -que no és l’IBEX-, “i ha anat bastant bé”. El mercat alternatiu està orientat a un mercat d’empreses de capitalització reduïda que cerquen expandir-se. “Està dissenyat especialment per a aquestes empreses de mida més reduïda”. La cotització es va fer al maig i va ser positiva.

D’altra banda, destaca que la següent passa en els sistemes de control energètic serà “establir un comandament que s’activi amb la veu. Ara ja es pot programar a partir d’una aplicació per al mòbil. L’activació mitjançant la veu podria ser una realitat d’aquí a quatre o cinc anys.S’està avançant cap a aquest sistema. Amb aquesta aplicació per veu, també es podrà encendre un televisor o un equip de música. Cada vegada serà més fàcil comunicar-se amb la veu. I podrem activar, per exemple, tot allò que estigui a l’entorn de l’habitació.

“La nostra especialitat és la climatització, però s’obre un camp enorme. Hem fet els nostres propis programes i ho continuarem fent. Vàrem néixer amb la idea de treballar en el sector de l’hostaleria o en edificis d’oficines”.

Pel que fa al nombre d’hotels que poden tenir aquests sistemes d’eficiència, assegura que pràcticament gairebé tots els de més de tres estrelles, “i els construïts darrerament tenen programes d’eficiència”.

Un hotel intel·ligent

Miquel Barceló és el gerent de l’hotel Nakar, a l’avinguda de Jaume III de Palma. L’establiment, obert els anys 60, ara està totalment remodelat i és un dels exemples d’hotels intel·ligents.

Barceló destaca que totes les habitacions tenen la seva pròpia antena de Wi-Fi. El gerent assenyala que “l’empresa està compromesa amb la sostenibilitat i el medi ambient i per això les estances tenen un sistema de detecció de presència que apagarà els llums de manera automàtica quan el client surti de l’habitació”.

A cadascuna de les cambres hi ha endolls arreu, de manera que el client sempre en té un de disponible a pocs metres per poder utilitzar els aparells que duen avui dia els viatgers fan servir. Així mateix, a l’habitació s’hi han afegit endolls d’USB directament a les parets.

Miquel Barceló destaca que “hem considerat convenient deixar alguns endolls connectats i que continuïn funcionant quan no hi hagi ningú a l’habitació. Es tracta dels endolls que es troben a l’escriptori i a l’interior de la caixa forta, que són els que funcionaran sempre perquè puguin carregar-se els dispositius electrònics mentre els clients estiguin fora de l’habitació.

Una altra característica és que totes les habitacions tenen una xarxa Wi-Fi pròpia. Les habitacions disposen d’una televisió smart. Es prodran connectar a la televisió amb una tauleta o un mòbil i, així, podran reproduir-s’hi imatges, fotografies.

No obstant això, no és la domòtica l’únic sistema informàtic que s’utilitza. S’hi poden fer reserves en línia o directament.

La utilització de la domòtica i de programes informàtics per comunicar-se amb l’hotel, posen en relleu que el sector de l’hostaleria és un dels que han invertit més en sistemes informàtics.

Hi ha programes destinats a la gestió hotelera, també per fer compres eficients, així com a la gestió de la cuina, el menjador o la recepció.

Les noves tecnologies també s’integren en la gestió, l’anàlisi de dades d’explotació, les reserves, els sistemes ofimàtics... Aquests nous recursos són unes bones eines per aconseguir fer més eficient la gestió hotelera.

Pràcticament totes les grans cadenes hoteleres han fet inversions en investigació i desenvolupament i ja utilitzen les noves tecnogies per intentar millorar en el camp de l’explotació.

Per la seva banda, la gerent de l’Associació d’Hotelers de Palma, Mercè Peñarrubia, destaca que en aquest àmbit, que consisteix en l’ús de la tecnologia smart, el sector turístic està en una fase de canvi i va adoptant les noves tecnologies cada vegada més.

stats