Les VTC amenacen amb deixar Barcelona pel decret del taxi

Calvet ofereix al taxi allargar, a través de l'AMB, a una hora el temps de precontractació forçosa

PAULA SOLANAS / GEMMA GARRIDO GRANGER / ELISABET ESCRICHE

Uber i Cabify van anunciar ahir que abandonaran Barcelona si la Generalitat aprova el decret que regularà les VTC tal com ahir els hi va presentar el conseller de Territori, Damià Calvet. Mentrestant, els taxis decidiran avui si accepten la proposta i si aixequen la vaga, que arriba al sisè dia de bloqueig de la Gran Via i disrupcions diverses del trànsit. Les VTC també mantenen el bloqueig d’alguns carrils de la Diagonal de Barcelona.

Tito Álvarez: "No tenim res a negociar amb Uber i Cabify perquè m'estan prenent la feina"

Damià Calvet va plantejar ahir als representants del taxi una proposta molt semblant a la que va negociar dissabte a la tarda: mantenir els 15 minuts d’antelació per demanar un VTC, però amb un matís. El decret habilitarà l’Àrea Metropolitana de Barcelona a ampliar aquest interval. L’equip d’Ada Colau ja ha dit en diverses ocasions que voldria imposar un límit d’una hora per reservar un Uber o un Cabify. Tot i així, fins ara l’ens supramunicipal trobava que la proposta de Calvet no els protegia d’una possible impugnació als tribunals. D’aquesta manera, el conseller va emfatitzar que la possibilitat que l’AMB augmenti el temps a través del seu propi reglament tindrà prou “consistència jurídica”. Colau tindrà la pilota a la seva teulada. L’alcaldessa va admetre ahir que “s’avança en la bona direcció”, però va tornar a demanar “que les parts facin un últim esforç per tancar un acord que doni seguretat jurídica”.

El sector del taxi espera que el reglament de l’AMB arribi abans de les eleccions municipals. De tota manera, l’aprovació del decret de la Generalitat ja té data: passarà pel Govern dimarts vinent i després s’haurà de tramitar al Parlament, on els partits s’hauran de mullar i deixar clar què n’opinen.

Dissidència dins la vaga: “No s’ha gestionat de manera eficaç”

Ahir els taxistes van aguantar el fred tota la tarda a les portes de Territori fins que el líder d’Élite Taxi, Tito Álvarez, va informar-los de la proposta del Govern. A primera vista, però, les explicacions d’Álvarez no van convèncer els conductors: “Ni un pas enrere!” i “Ens enganyaran!” van ser la resposta immediata. Molts dels assistents van mostrar el seu rebuig i van considerar que, encara que Colau ampliï el termini a una hora, continuaria sent insuficient. Avui a les 11 del matí el col·lectiu votarà en una assemblea si aixeca la vaga i si accepta l’acord amb la promesa que l’AMB podrà garantir-los un temps superior a 15 minuts per allunyar-se de les VTC.

“Ho hem de valorar en fred i decidir si volem acceptar aquesta proposta o si volem continuar, però l’AMB no posarà més d’una hora de precontractació perquè ho considera injustificable”, va confiar Álvarez. El president de l’Associació Taxi Companys, Luis López, també va valorar que en la trobada amb Territori s’havia “avançat” i que han aconseguit “una solució bona”.

L’altra part del conflicte no va sortir amb tant optimisme de la reunió amb Calvet. Les VTC consideren que el conseller ha cedit al “xantatge” del taxi i van assegurar que es veuen obligats a tancar les seves empreses. “Lamentablement el decret ens obliga al tancament”, va afirmar ahir amb cara llarga la directora de regulació de Cabify, Marta Plana, després de la reunió al departament de Territori. No obstant, una estona després Cabify va matisar les paraules de la seva directiva i va assegurar que encara no ha pres una decisió definitiva. Amb tot, Josep Maria Goñi, president d’Unauto, la patronal de les VTC, a Catalunya va sentenciar: “Uber i Cabify tanquen a Barcelona”.

Avancar tanca per sorpresa i abandona Barcelona

Precisament Calvet va tornar a assegurar ahir que el decret que aprovarà la setmana vinent té prou garanties jurídiques perquè la Generalitat no hagi de fer-se responsable de les indemnitzacions que reclamin les VTC. “Quan el Govern porta a aprovació un decret ho fa amb garanties”, va defensar Calvet. “Disposem dels informes jurídics que garanteixen la bona gestió d’aquesta eventual responsabilitat patrimonial”, va afegir.

Cinquè dia de protesta
A l’espera que el Govern presentés als representants dels taxistes i de les VTC aquesta nova versió del decret per regular el sector, centenars de taxistes van concentrar-se ahir davant la conselleria de Territori per acompanyar els líders sindicals del taxi durant la reunió amb el conseller Damià Calvet. “Apreteu!”, “ ¡A por ellos! ” i “ ¡El taxi unido jamás será vencido! ” van ser algunes de les consignes més repetides pel col·lectiu, que va manifestar-se a les portes del departament, vestit amb armilles grogues, durant les més de sis hores que va allargar-se la trobada.

Els taxistes voten si accepten l'última oferta del Govern i acaben amb la vaga

El cinquè dia de mobilitzacions del sector del taxi, però, va arrencar a les 12 del migdia a la plaça Catalunya, des d’on els manifestants van arribar a la plaça Espanya. Els taxistes van bloquejar la circulació de vehicles pel túnel de la Gran Via, cosa que va afectar sobretot els autobusos que van a l’aeroport, que no van poder oferir el seu servei habitual, i van advertir que si no arribava una solució de la trobada “rebentarien el Mobile”. Un col·lapse que Calvet vol evitar costi el que costi.

LES CLAUS

1. Com van acabar ahir les reunions entre Govern, taxistes i VTC?

Les negociacions per posar fi a la vaga del taxi es van saldar sense la certesa que el sector aixequi avui l’aturada. Tot i que va dir que la proposta no seguiria en vigor si els taxistes no aixecaven la vaga dissabte, ahir el conseller de Territori, Damià Calvet, va fer una proposta molt similar a l’oferta que ja havia plantejat dissabte. El decret habilitarà l’Àrea Metropolitana de Barcelona a ampliar el temps d’espera de 15 minuts fins a una hora. En un principi, l’AMB trobava que aquesta opció no tenia prou seguretat jurídica. Ahir la presidenta de l’ens, Ada Colau, no va deixar clar què farà, tot i que ha mostrat la voluntat d’implantar la precontractació d’una hora.

2. Per què marxen les VTC?

Les flotes de cotxes amb llicència VTC consideren que la Generalitat ha cedit al “xantatge” del taxi i que això els obliga a abandonar Barcelona l’endemà que la Generalitat aprovi el decret. En un primer moment la directora de regulació de Cabify, Marta Plana, va confirmar que Uber i Cabify abandonarien la capital catalana. Tot i així, l’aplicació madrilenya va matisar més tard en un comunicat que encara no ha pres aquesta decisió. Al sector, però, insisteixen: “Si el decret s’aprova tal com està, marxem”.

3. Quin recorregut tindrà a partir d’ara el decret del Govern?

Calvet va insistir ahir que passi el que passi aprovarà el decret per regular les VTC al consell de govern de dimarts vinent. A partir d’aquí, el text també haurà de passar pel tràmit d’aprovació al Parlament. Les VTC han repetit que ho portaran als tribunals i volen indemnitzacions de més de 1.100 milions. Calvet va defensar ahir que el Govern té les garanties que no haurà de pagar res.

EDICIÓ PAPER 17/02/2019

Consultar aquesta edició en PDF