TRANSPORT
Economia 20/04/2018

Els taxistes balears consideren que el decret que els blinda arriba tard

Les associacions d’autònoms ja disposa de 700 llicències de VTC

J. Manresa / S. Vidal
3 min
Els taxistes balears consideren que el decret que els blinda arriba tard

Madrid / PalmaSi el govern espanyol ha volgut avançar en el darrer moment per la dreta el Tribunal Suprem per protegir el taxi, les associacions de taxistes de les Balears fa anys que havien previst aquesta situació. Biel Moragues, president dels autònoms del taxi, explica que l’any 2013 ja compraren 700 llicències com una “defensa” preventiva davant “l’amenaça de la competència deslleial”.

L’executiu de Mariano Rajoy va presentar ahir el reial decret llei que endureix les limitacions per a les plataformes de les llicències VTC i blinda el taxi, i ho fa abans de conèixer la imminent sentència del Tribunal Suprem que podria afavorir les plataformes de llicències VTC.

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència va decidir recórrer el reglament de les VTC perquè el considera contrari a la lliure competència. La vista es va realitzar dimarts passat i es preveu que la sentència arribi la setmana que ve.

Per Biel Moragues, el reial decret “arriba tard”, ja que si els tribunals tomben el reglament “hi hauria un buit legal que propiciaria una allau de llicències de VTC”, assegura. Segons el president dels taxis autònoms, el reial decret s’hauria d’haver fet “de manera preventiva”, ja que si el motiu és la resolució del Suprem “pot no ser efectiu”. A l’Arxipèlag ja estan preparats. L’any 2013 es varen demanar 700 llicències que el Govern balear va denegar i ara són fermes. “Si el tribunal tomba el reglament, posarem en marxa el nostre propi servei, tot i que preferiríem que no fos així”, afirma Moragues.

La pressió del taxi

A escala estatal, els taxistes varen pressionar el govern espanyol aquesta setmana, perquè s’apressàs a enllestir el reial decret llei que blinda el sector del taxi abans que el Suprem afavoreixi Uber i Cabify. Com ho ha fet el Ministeri de Foment? Elevant el nivell normatiu del marc regulador. Fins ara s’establia que per a cada 30 llicències de taxi només n’hi podia haver una de VTC. A més, aquestes darreres només poden efectuar un 20% de la seva activitat fora de la seva comunitat autònoma. Des d’ahir -i a l’espera que es convalidi al Congrés- aquesta limitació ha adoptat rang de llei i, per tant, és més difícil de tombar.

Fedetaxi, l’associació majoritària de taxistes de l’Estat, ha negociat directament amb el ministre Íñigo de la Serna i ahir el seu president, Miguel Ángel Leal, donava les gràcies explícitament al govern espanyol per “salvar” el sector del taxi davant “el monstre” de la CNMC. “Ara Espanya és l’únic estat on les multinacionals agressives com Uber i Cabify estan frenades i ordenades per conviure amb el taxi”, deia ahir. Aquest portaveu confessava que el taxi “respira” tranquil davant la possible sentència del Suprem.

En canvi, De la Serna negava qualsevol relació: “És veritat que hi ha un contenciós, però ho feim per atorgar més seguretat jurídica; no puc saber què decidiran els tribunals”. De fet, el govern espanyol s’arrisca que el Suprem consideri que ha legislat de mala fe i anul·li el nou decret. Però com reconeixia Leal, “en el pitjor dels casos hem guanyat uns anys fonamentals per garantir la subsistència del sector”. Perquè, en el pitjor cas, s’iniciaria un altre procés judicial que, com a mínim, paralitzaria la liberalització dos anys més.

Foment assegura que la nova llei homogeneïtza la normativa arreu de l’Estat i impedeix la “proliferació d’iniciatives municipals i autonòmiques [com la de l’AMB]”, però segons Pedrosa només aconseguirà allargar el procés. A més, la mesura tampoc ha satisfet el sindicat més radical del taxi, Elite, que té la majoria de la representació a Barcelona. El seu portaveu, Tito Álvarez, afirmava que és una mesura “per tancar la porta amb els seus amics a dins”, en referència als grups inversors que sol·liciten llicències VTC i que, amb el nombre limitat uns anys més, s’asseguren uns preus alts.

stats