TREBALL

Els sindicats denuncien abusos en l’aplicació del registre de la jornada laboral

Destaquen que en el sector de l’hostaleria és on hi ha més irregularitats, amb empresaris que obliguen els treballadors a signar horaris falsos

Els sindicats reconeixen que l’aplicació del registre diari de la jornada laboral genera problemes en el sector de l’hostaleria de les Illes Balears, sobretot a les petites empreses o en aquelles que estan acostumades a allargar la jornada dels treballadors més enllà de l’horari establert.

José García, secretari d’Acció Sindical d’UGT a l’Arxipèlag, qualifica de desastre l’aplicació d’aquest control dins l’àmbit de l’hostaleria. “S’estan fent autèntiques barbaritats. Se simulen els horaris. Els encarregats de bars o restaurants, hotels o caps de departament omplen els fulls fins i tot amb els horaris de tota la setmana, sense que s’hagin fet encara”. Aquests horaris, que queden registrats normalment en paper, després, segons García, no es compleixen i es fan més hores del que s’hi apunta.

Sílvia Montejano, secretària general de la Federació de Serveis de CCOO de les Illes Balears, destaca també que han sorgit molts de problemes, sobretot quan hi ha un conflicte amb el treballador que no vol signar un paper que indica que fa un horari que no és real, ja que ha estat superat durant la seva jornada.

“El que feim quan detectam aquest tipus de confrontació és contactar amb l’empresa i explicar com s’ha d’aplicar el registre, que s’ha de fer dia a dia. El treballador ha de fitxar en entrar i sortir; per tant, no és un document que l’encarregat pugui emplenar una vegada a la setmana o al mes”.

Segons Montejano, les empreses del sector de l’hostaleria que complien la normativa laboral abans de l’obligatorietat del registre no han tingut cap problema per adaptar-s’hi. “Els problemes sorgeixen amb els empresaris que no compleixen la llei, que volen que els treballadors no tinguin els dies de descans reglamentats o que volen que facin hores extraordinàries sense cobrar-les”. En el moment en què demanen al treballador que signi una jornada falsa és quan apareixen conflictes, expliquen els sindicats.

“També ens han arribat queixes de treballadores de neteja a les quals l’encarregat els diu que surtin perquè ja han complit l’horari, però que tornin a entrar per acabar la feina sense posar la targeta per fitxar. Això és així, ens ho han comunicat les treballadores d’un hotel en concret”, explica García.

Descontrol a Eivissa i Platja de Palma

Segons García, no s’ha de generalitzar, ja que es falta al respecte als que compleixen la llei, però considera que la situació és preocupant, sobretot en el cas d’Eivissa, on han detectat més problemes. “En aquesta illa no només perden el control els turistes, sinó també els empresaris. Pràcticament estan obligant els treballadors de l’hostaleria a fer feina el sisè dia, és a dir, només tenen un dia de descans en lloc dels dos que estableix la llei a canvi de l’habitatge. A més, allotgen els treballadors en habitacions compartides, tal com es feia als anys 60 i 70”. Per tractar aquest tema, el sindicat ha convocat una assemblea que tindrà lloc aquesta setmana a Eivissa per tal de tractar aquest i altres temes que preocupen els treballadors.

“A la Platja de Palma, per exemple, podríem dir que el 90% de les cafeteries, bars i establiments d’oci nocturn no compleixen l’horari, ni abans de l’entrada en vigor de la llei ni ara. Preparam algunes denúncies sobre el tema”, destaca García, mentre que Montejano indica que si les empreses on s’han detectat problemes no arreglen la situació, es posaran denúncies a Treball.

Pel que fa al control d’aquest registre, els sindicats consideren que els inspectors fan que el poden. Durant l’estiu es fa una campanya específica que té èxit, però opinen que les plantilles són insuficients per visitar un sector format per tantes petites i mitjanes empreses.

En canvi, des de la patronal PIMEM es considera que el sistema no funciona malament, tot i els dubtes puntuals que està generant la seva posada en marxa, com les pauses per fumar, berenar, dinar. “Ara com ara, la majoria dels associats utilitzen paper. Això pot ocasionar un problema a mitjan termini: la custòdia dels registres. Per això recomanam serveis digitals, tot i que es tradueix en una despesa més”, explica el gerent de l’entitat, Marcos Cañabate.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF