CONSUM

La selecció espanyola no estimula la compra de televisors

Els mesos previs d’un Mundial acostumen a ser una oportunitat d’or per als venedors de televisors d’arreu del món. Trenta dies seguits de futbol que molts aficionats viuen enganxats a una pantalla per no perdre-se’n ni un sol fotograma. I, com és tradició, la febre al voltant de l’esport rei catapulta les vendes d’aquests aparells electrònics cada quatre anys. No obstant això, l’augment de les vendes d’enguany no ha sigut tan destacat com en l’última edició.

La venda de televisors durant el mes de maig a Espanya va créixer un 19% respecte al mes d’abril. Ara bé, durant aquest mateix període, el creixement de l’any 2014 -quan es va celebrar el Mundial a Brasil- va arribar al 28%, i el del 2010 -en la cita a Sud-Àfrica- va ser del 31%. Son dades de l’últim informe del portal comparador de preus Idealo.es.

Per Laura Sales, directora de l’estudi, els resultats d’aquest any responen a dos fenòmens. El primer és la campanya del mes de gener. “A principi d’any s’ajunten els Reis, les rebaixes i la presentació de nous models”, indica Sales. Aquest any les vendes “s’han accentuat” durant aquesta campanya, apunta.

L’altra raó d’aquest fenomen respon al paper de la selecció espanyola en competicions anteriors. El 2010 Espanya venia de proclamar-se campiona de l’Eurocopa, mentre que el 2014 defensava el títol de campiona del món i també d’Europa. La sequera de títols del combinat espanyol aquests últims anys, doncs, “també ha influït en les vendes”, assenyala Sales.

Malgrat que les vendes augmenten a les portes d’un Mundial, els preus dels televisors des del mes de gener han baixat, de mitjana, un 4%. El fabricant que ha apostat més fort per aquesta estratègia és Hisense, patrocinador oficial de l’edició d’aquest any. Els preus dels televisors d’aquesta firma xinesa s’han reduït un 22% des del gener. LG també ha abaratit els seus models un 6%, mentre que marques com Samsung i Sony han apostat per l’estratègia contrària: els preus dels seus televisors han crescut un 7% i un 2% respectivament.

Aparells més grans

Per contra, mentre la tendència general dels preus és a la baixa, la mida dels televisors que es compren augmenta. Segons dades aportades per LG, un dels principals fabricants a Espanya, les pantalles més demandades fa dos anys (quan es va celebrar l’Eurocopa de França) eren de 49 polzades, mentre que els models més venuts ara mateix són els de 55. Aquest fet també ha repercutit en les vendes de projectors, que en campionats del món anteriors s’havien disparat.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF