FIRA
Economia 28/04/2018

El Saló Nàutic de Palma, amb més expositors i vaixells a la mar

La 35a edició, amb una dotzena de sectors representats, estarà oberta fins a l’1 de maig

Antoni Oliver
4 min
El Saló Nàutic de Palma, amb més expositors i vaixells a la mar

PalmaEl Saló Nàutic de Palma ha arribat a la 35a edició com una de les fires més importants del sector dedicada a una indústria que va guanyant pes en l’economia de les Illes Balears, amb uns ingressos d’explotació superiors a 400 milions d’euros anuals. Hi estan representats més d’una dotzena de sectors i s’hi pot comprar des d’un suro fins a una embarcació d’uns quants milions d’euros.

El Saló Nàutic de Palma acull en l’edició d’enguany 300 embarcacions a la mar i 260 expositors directes. Les embarcacions a la mar creixen un 48% en relació amb l’any anterior.

Segons els organitzadors, aquesta ampliació respon no només a la demanda dels expositors, sinó que també va dirigida a la pervivència del saló, que és un dels més importants de la Mediterrània.

S’ha de destacar també que el saló ofereix la major mostra de iots de luxe d’Europa, amb 80 embarcacions de més de 24 metres d’eslora. Aquest esdeveniment, que arriba enguany a la 35a edició, va ser inaugurat divendres i estarà obert fins a l’1 de maig.

Els organitzadors destaquen que s’ha ampliat un 13% la superfície del recinte firal, increment que s’ha desenvolupat sobretot al mirall d’aigua. La superficie d’exposició a la mar és de 31.415 metres quadrats. Augmenta un 31%, ja que l’any passat arribava només a 23.915 metres quadrats.

Una de les novetats és la instal·lació d’un pont flotant que uneix l’espigó de consigna amb el moll de la indústria pesquera. L’ocupació del moll dels pescadors per guanyar-lo per al saló ha estat polèmica i els pescadors s’hi varen mostrar disgustats. Aquest pont, de 72 metres de llarg i 5 d’amplada, permet l’entrada i sortida d’embarcacions una vegada conclosa la jornada de la fira.

Nou disseny

Els organitzadors destaquen que “aquesta infraestructura temporal facilitarà la visita al saló i, endemés, permetrà una perspectiva diferent”.

El director del Saló Nàutic,Chema Sanz, indica que “amb el nou disseny del recinte s’ha aconseguit un model de fira amb una sectorització molt clara. Per una banda, una gran oferta d’embarcacions noves exposades directament per les drassanes o distribuïdors oficial. De l’altra, la zona de iots de luxe, amb una àrea molt important dedicada a la reparació i manteniment dels vaixells. Això fa que el Saló sigui molt competitiu”.

També s’ha de dir que “els preus de la presència al saló són relativament barats. Amb la col·laboració pública i privada, s’obté un preu un 13% més barat, perquè el sector públic gestiona un seguit de serveis que estalvia costos”, subratlla el director de la fira.

Pel que fa a les empreses locals tradicionals, representen el 62% dels expositors; el 22% venen de la resta d’Espanya i un 16% provenen de països etrangers. Les empreses locals tradicionals de les Illes Balears cobreixen més del 50% de les seves necessitats de vendes de tota la temporada durant els dies de la fira. Chema Sanz remarca que “un 90% dels expositors volen repetir. Això indica que per a ells és una fira molt rendible. A més, és un bon dinamitzador del teixit comercial i industrial local”.

Així mateix, s’ha d’expressar que al llarg de l’any s’ha incrementat la promoció del saló amb presència a les fires de Mònaco, Dusseldorf i al Saló Nàutic de Barcelona. Per primera vegada, el certamen ha disposat d’un estand a la Fira Nàutica de Miami. Assistir a aquesta cita va representar la primera actuació de promoció de la indústria nàutica que es du a terme amb col·laboració publicoprivada entre el grup d’empreses nàutiques Balearic Yatcht Destination i el Govern de les Illes Balears, l’Autoritat Portuària i la Cambra de Comerç.

Els sectors representats van des del turisme nàutic fins a motors, electrònica per a navegació, marines, ports esportius i infraestructures, a més d’esports nàutics i empreses de serveis nàutics.

La importància del sector nàutic en l’economia de les Illes Balears és rellevant. Segons les dades de l’Associació d’Empreses Nàutiques (ANEM), a les Illes n’hi ha 658 de dedicades a aquest sector, la qual cosa representa un 17,8% del total d’empreses d’aquest ram a Espanya. Palma és la ciutat amb més empreses nàutiques de l’estat espanyol, amb un total de 184. El sector ha creat un total de 2.994 llocs de feina, és a dir, el 15,2% del sector a Espanya. Els ingressos d’explotació varen ser l’any 2016 de 407,9 milions d’euros, que representen el 3,3% en relació amb Espanya.

Activitats de la fira

Per segon any consecutiu, la fira acollirà el Boat Show Investment Forum. Es tracta d’un fòrum d’inversió organitzat per l’Institut de Disseny Industrial (IDI) i el Keiretsu Forum, una de les més importants xarxes d’inversió privades del món, segons els organitzadors. Aquesta iniciativa, que tindrà lloc demà, 30 d’abril, té com a objectiu posar en contacte emprenedors i empreses en fase de creixement amb inversors privats que vulguin apostar pel seu projecte. Es tracta de posar en valor i donar visibilitat a les iniciatives empresarials, a banda de dinamitzar les inversions en l’àmbit de la nàutica.

El fòrum d’inversió està destinat a projectes i empreses en fase de creixement que necessiten trobar inversió privada per fer créixer el seu negoci, relacionat amb el sector nàutic. La col·laboració està pensada per als sectors de noves tecnologies, energia, gestió portuària, infraestructures, materials, motors, teixits intel·ligents i veles.

Una de les novetats d’aquesta segona edició és l’organització de la taula rodona Mètriques clau per a la inversió en start-ups, a càrrec d’inversors de la xarxa de Keiretsu Forum. D’altra banda, entre les activitats més consolidades i esperades, ahir, dissabte, tingué lloc la Nit de la Mar, durant la qual el saló va estar obert fins a les 23 hores.

Així mateix, per commemorar el 35è Saló Nàutic, s’ha organitzat una exposició en la qual es poden veure els anuncis dissenyats per promocionar aquest esdeveniment.

stats