La pèrdua de rendibilitat del sector turístic obliga a fer reformes estructurals, segons Gadeso

La lleugera caiguda d'ingressos que s'espera per temporada alta i l'increment dels costos impacten sobre els comptes de resultats de les empreses

El lleuger descens dels ingressos turístics esperat per aquesta temporada a les Illes juntament amb l'increment dels costos derivats de les pujades salarials provocaran una baixa de rendibilitat que aconsella realitzar reformes estructurals, segon un estudi de  Gadeso  publicat aquest divendres.

"Les darreres temporades a les Illes Balears, concretament a Mallorca, varen ser molt bones, amb una activitat quasi màxima, uns rendiments empresarials positius i una repercussió salarial d'acord amb el nou conveni col·lectiu", s'explica a l'informe. També destaca que "encara mantenim un creixement positiu, tot i que menys rellevant, una rendibilitat, encara que més baixa, i creació de feina. Però no hem caigut en barrina, encara que siguin necessàries reformes estructurals".

Segons dades aportades per  Gadeso , l'activitat (-15%) i els preus (-11%) baixen i els costos augmenten (+6%). Per aquest motiu, la rendibilitat empresarial disminueix (-10,7%), encara que no es preveuen pèrdues. "A més, d'aquestes dades numèriques, n'hi ha una altra de molt rellevant: un 45,4% dels empresaris turístics es manifesten plens d'incerteses respecte de la ja començada temporada alta", s'afegeix.

Per contra, com a aspecte positiu es remarca l'increment de valor afegit (+9,7) i de  les  inversions fetes el 2018 respecte del 2017 (12%), especialment a la planta hotelera, fet que pot  ajudar que  les empreses turístiques puguin allargar la temporada i oferir productes diferenciats i de major qualitat.

La situació per a aquesta temporada pot traduir-se en un descens dels preus que, segons  Gadeso , no hauria de provocar que s'acceptassin les "inacceptables" reduccions de preus de fins a un 40% que exigeixen els  tour operadors . L'entitat també considera que no s'ha d'intentar compensar amb el personal aquesta pujada de costos, ja que "el factor humà és un valor afegit de rellevància si volem  competir en qualitat amb els nostres competidors de la Mediterrània".

Per què no vivim millor encara que vinguin més turistes

"Encara que esdevingui una assignatura molt difícil, caldrà garantir la rendibilitat empresarial i social en una activitat més extensa i amb millors preus, i de major qualitat. És importantíssim valorar les importants inversions empresarials fetes per millorar l'oferta i diversificar el producte, com també protegir i gestionar, eficaçment, el nostre patrimoni natural i mediambiental".

Oferta complementària

Les expectatives de rendibilitat de les empreses de l'oferta complementària són més negatives (-11) que les referides a les empreses d'allotjament. L'activitat prevista baixa un 16%, els preus disminueixen un 12% i els costos augmenten un 5%. Tots aquests ítems són superiors als de les empreses d'allotjament, excepte l'augment de costos. Possiblement, aquesta diferència es deu al fet que els costos de personal, en el variat espectre de l'oferta complementària, estiguin menys regulats en el sistema de contractació i en la realització d'hores extraordinàries.

"En el cas del sector empresarial de l'oferta complementària, encara que s'hi hagin fet inversions, aquestes són molt inferiors. És clau la diversificació i millora d'aquest tipus d'oferta com a element bàsic d'atracció de nous visitants i turistes", destaca l'estudi.

Però també s'han de valorar, segons  Gadeso , les inversions fetes en innovació i diversificació. Actualment, la planta hotelera de les Illes assoleix un valor afegit (+13,3) de primer ordre per la seva relació qualitat-preu. En canvi, el valor afegit de l'oferta complementària és notablement inferior (+7,3).

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF