Preus i hotels de luxe, la força dels competidors

La nova oferta d’allotjament de Turquia i les ofertes de Grècia, Tunísia i Egipte, principals preocupacions dels experts

Tot i que la Fundació Impulsa Balears situa les Illes en el vuitè lloc entre 280 regions turístiques pel que fa a la competitivitat, a molta distància de destinacions com Turquia i Egipte, des del sector es considera que aquests països estan en condicions d’atreure una important quota de mercat dels visitants que els darrers anys han triat la nostra comunitat. Els dos darrers anys, l’Arxipèlag ha registrat exercicis extraordinaris que, segons els empresaris, difícilment es podran repetir a curt termini per la recuperació dels que consideren els principals competidors.

El rànquing d’Impulsa està encapçalat per Andalusia i Catalunya, seguides de les regions de Provença-Alps-Costa Blava i Berlín-Brandemburg . Es tenen en compte 38 països d’Europa, Àsia i Àfrica, bàsicament els que són propers als principals mercats turístics europeus, i avalua un total de 89 indicadors distribuïts en 12 pilars, com l’entorn regional, les infraestructures, els recursos naturals, etc. El que no fa el rànquing és ponderar els factors segons la seva incidència en la decisió del turista a l’hora de triar les vacances. Per això, les destinacions del nord d’Àfrica i de Turquia, que estan en els primers llocs quant al preu, són vistes com una amenaça per destinacions consolidades, com el cas de les Illes Balears, que tenen un preu més elevat.

Turisme familiar

“Aquestes destinacions ens afectaran sobretot pel que fa al turisme familiar”, explica Xisco Martínez, director comercial d’Iberostar per Espanya i altres regions. “Hem de tenir en compte que, per a una família europea, anar a alguna destinació de sol i platja de Turquia, que té una oferta hotelera excel·lent, pot suposar un estalvi de quasi 2.000 euros en comparació amb els preus de les Illes”.

A Antalya, explica Juan Miquel Ferrer, director del Palma Beach, s’han construït els darrers anys un total de 54 hotels de quatre i cinc estrelles a primera línia de mar amb exempcions fiscals i finançament a cost zero. La zona, afegeix, té bona connexió aèria a través d’Alemanya. Això provoca que per al 2019 aquestes destinacions tinguin molt bones expectatives. “Observam en els mercats una forta demanda de destinacions de la Mediterrània Oriental com Turquia i Egipte”, explica Hans Muller, director de Contractació de Thomas Cook. “Bulgària i Tunísia també ofereixen una excel·lent relació entre preu i qualitat”, afegeix.

Destinacions a l’alça

“Turquia té els hotels més espectaculars de la Mediterrània, amb unes instal·lacions impressionants. Ofereixes un 5 estrelles tot inclòs per 40 o 50 euros, mentre que aquí es ven per 90 o 100 euros. A més, té atractius turístics, com platges, cultura i gastronomia”, destaca Martínez. Per la seva banda, Ferrer insisteix que aquestes destinacions poden oferir preus inferiors no només pel baix cost del personal i les mercaderies, sinó també perquè, en el cas d’Egipte i Turquia, el mateix govern subvenciona els touroperadors per plaça. Això fa que Egipte, per exemple, possibiliti un gran marge als touroperadors, de manera que poden oferir un preu interessant per un producte que uneix l’atractiu cultural i amb la mar Roja, expliquen els experts consultats.

A banda dels clàssics competidors de les Illes, aquesta temporada també destaca la força que està agafant Grècia. “És una destinació que s’ha posat de moda i que pot oferir preus molt baixos”, explica el responsable del Palma Beach, el qual assegura que els touroperadors britànics i alemanys utilitzen aquest important avantatge competitiu per tornar a llançar aquesta destinació. “Hi ha molts d’interessos dels touroperadors, que han invertit molt en la planta hotelera, a rellançar Grècia. A més, els seus costos laborals són molt més baixos que els de les Illes Balears”, afegeix Ferrer. En canvi, la inestabilitat econòmica figura com un dels avantatges d’aquesta destinació.

De tota manera, l’Arxipèlag s’ha beneficiat aquests darrers anys dels problemes d’alguns d’aquests indrets i els mateixos professionals reconeixen que la situació està canviant. “Era d’esperar que aquests competidors es recuperassin; hem tingut sis anys de bonança fantàstics”, reconeix Martínez.

Fortaleses de les Illes

“Les Illes Balears han de canviar la fórmula. Han de continuar sent líders dins el sector turístic, però d’una manera diferent”, explica el director tècnic d’Impulsa Balears, Antoni Riera, que considera que la Comunitat ha de passar de ser una destinació madura a una destinació sofisticada, “afegint capes de valor”. Jaume Alzamora, director de l’Agència Estratègica de Turisme de les Illes, destaca que “si hi ha un factor en el qual ens superen les regions de Turquia, Egipte i, en menor mesura, de Grècia, és en els preus. Però en els altres pilars (seguretat, equipaments turístics, capital humà, recursos culturals), les Illes estan millor posicionades”.

L’Arxipèlag, coincideixen Ferrer i Martínez, té un clar avantatge paisatgístic i d’herència cultural, fins i tot davant altres destinacions estatals competidores, com Andalusia i les Canàries. A més, en el canal de venda directa, principalment a través d’internet, les Illes Balears estan millor posicionades que les destinacions del nord d’Àfrica i Turquia.

“El turisme de sol i platja existeix i continuarà existint. Ara bé, les Balears ofereixen molt més. Tenim uns productes turístics de temporada baixa com el cicloturisme i el turisme gastronòmic, com també unes infraestructures i una oferta complementària consolidades. I tot això ho oferim en unes condicions de seguretat que, malauradament, no tots els països de la Mediterrània tenen”, destaca Alzamora.

Destinacions amb atractius diversos

ANDALUSIA I CATALUNYA

MENORS COSTOS I ACCÉS EN COTXE

Andalusia i Catalunya són dos dels competidors més importants de les Illes. El seu principal avantatge són els menors costos, tant de mercaderies com de personal. A més, són accessibles en cotxe, per la qual cosa reben més turisme de la resta d’Espanya. Les Canàries destaquen pel bon temps, sobretot a l’hivern.

GRÈCIA

UN CLÀSSIC QUE TORNA A ESTAR DE MODA

Grècia rebé l’any passat 30,1 milions de turistes, un augment del 10,8% en relació amb els 27,2 milions de 2017, segons el Banc de Grècia. Els principals visitants d’aquesta destinació són els alemanys, que varen ser 4,3 milions, una pujada del 18%, mentre que els britànics sumaren quasi 3 milions.

EGIPTE

UN CREIXEMENT ANUAL DEL 30%

Egipte va rebre l’any passat 11,3 milions de turistes, més d’un 30% d’augment en relació amb el 2017. Alemanya és el principal mercat per a aquesta destinació, amb 1,7 milions de visitants, seguits dels ucraïnesos, amb 1,1 milions. El país es distingeix per oferir els preus més competitius del mercat, pels atractius culturals i les platges de la mar Roja.

La província turca d’Antalya i, sobretot, la seva zona de Belek són la destinació que causa més temor entre els professionals del sector de les Illes. Els turistes que visitaren Turquia el 2018 varen sumar més de 40 milions, un 20% d’increment, però el que preocupa és la qualitat i el preu dels nous hotels.

EDICIÓ PAPER 12/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF