Economia 06/09/2018

Els mercats secundaris i les ofertes permeten salvar la temporada alta de turisme

Tot i les bones ocupacions, els hotelers asseguren que moltes places s'han venut amb descomptes significatius

Carles Tudurí
2 min
Un hotel de la zona de Platja d'en Bossa, Eivissa.

PalmaLa debilitat dels principals mercats emissors de turistes cap a les Illes Balears, el Regne Unit i Alemanya, ha obligat els empresaris d'allotjament de les illes a recórrer aquest estiu als mercats secundaris i a les ofertes per poder salvar la temporada d'estiu, segons destaquen les fonts consultades per ARA Balears i les darreres dades estadístiques disponibles.

Tot i que les ocupacions dels hotels han estat bones durant el mes de juliol, amb un 89,5%, els principals mercats han registrat caigudes, sobretot l'alemany, amb una baixada el juliol del 7,93% i del 6,6% en l'acumulat els set primers mesos de l'any. El comportament del mercat britànic no és tan negatiu, però així i tot ha caigut un 0,68% durant el juliol i un 1,8% en l'acumulat anual. Els dos mercats representen prop del 50% dels turistes rebuts per les illes, amb 2,6 milions d'alemanys i 2,1 milions de britànics.

Aquesta situació ha obligat a incrementar les vendes en altres mercats de forma notable, com en el cas del turisme espanyol, que ha crescut un 3,7% durant el juliol i un 6,23%, en l'acumulat anual, amb un total d'1,5 milions. El mercat francès, amb 0,4 milions és el que ha tingut durant aquest any un major increment, amb un 29,5%. L'italià ha augmentat també fins als 395.000 turistes, un 1%, mentre que els països del Benelux arriben als 569.000 visitants, un 10% de creixement. De la resta del món arriben 1,1 milions, un 3,17% més.

Tot i aquests increments, el turisme estranger ha caigut un 0,4% aquests vuit mesos d'enguany, amb 7,8 milions de visitants. La baixa es compensa si s'hi afegeix el mercat espanyol, ja que el total de visitants rebut per les Illes Balears arriba als 9,4 milions, un 0,63% d'augment.

El sector hoteler, tot i reconèixer que les ocupacions han estat bones, destaca que té dificultats per tancar la temporada, fet que ha obligat a fer ofertes tant durant l'agost com el setembre.

Fonts de l'associació hotelera de Cala Millor indiquen que els dos mesos de temporada alta es tancaran amb ocupacions una mica més baixes que l'any passat i que les ofertes, realitzades principalment pels portals d'internet i els grans operadors de viatges, han permès salvar la temporada.

Carmen Zierer, gerent de les associacions hoteleres d'Alcúdia i Can Picafort, comenta que els resultats estan una mica per davall de l'any passat, que va ser molt bo, però també reconeix que les ofertes han estat molt presents a l'hora de comercialitzar els establiments. De totes maneres, aquestes zones destaquen per registrar molt bones ocupacions durant el setembre.

A més, les dades oficials indiquen que la despesa dels turistes internacionals ha pujat, en relació amb l'any anterior, un 0,6%, fins als 8.161 milions d'euros, tot i la davallada del 2,4% del volum de visitants. En canvi, el mes de juliol hi va haver una caiguda de la despesa del 2,1%.

stats