INDÚSTRIA

La indústria nàutica reclama més i millor formació especialitzada

La poca formació en idiomes fa que les empreses contractin personal de nacionalitat estrangera

El president de l’Associació d’Empreses Nàutiques de les Illes Balears, Jaume Vaquer, ha destacat la falta de formació per fer front a la demanda de mà d’obra qualificada de les empreses d’aquest sector. De la mateixa manera s’ha expressat el president de la comissió de xàrter de l’Associació Patronal d’Empresaris d’Activitat Marítimes a les Illes Balears, José María Jiménez, qui destaca que bona part dels treballadors que es contracten són de nacionalitat estrangera a causa del seu millor domini d’idiomes.

“Ara com ara hi ha molt bona voluntat, que s’ha traduït, per exemple, en la posada en marxa d’un centre de formació a Andratx, però sembla més una resposta a la mateixa demanda del sector que una aposta decidida pel món de la nàutica. Aplaudim les iniciatives, però fa falta un major esforç en formació”, explica Vaquer.

En opinió seva, el sector reclama tot tipus de professional i en moltes ocasions s’ha d’acudir a personal d’altres països per poder oferir els serveis de qualitat que demanen els clients.

“S’ha d’entendre que els nostres empleats han d’estar molt ben preparats. Per exemple, no té res a veure arreglar una embarcació de 100 metres que una de 30. No podem enviar el mateix operari a fer una reparació, ja que els equips d’aquestes dues embarcacions són molt diferents”, explica.

Segons Vaquer, és cert que hi ha algunes empreses especialitzades a les Illes que fins i tot surten a fer feines a la Península o a l’estranger, però considera que són excepcions i que és molt més habitual que empreses d’altres comunitats o països vinguin a les Illes a realitzar feines relacionades amb la nàutica.

Diversitat d’empreses

Dins aquesta entitat s’engloben empreses de distints àmbits que tenen algun interès específic en la nàutica, des d’assessories o asseguradores fins a empreses d’informàtica, tot i que bona part dels associats són companyies de manteniment, que també poden cobrir distintes especialitats: electrònica, electricitat, pals, veles, equips de climatització, pintura, neteja, etc.

Segons el representat de les empreses xàrter, José María Jiménez, a les Illes Balears, malgrat que hi ha prop de 2.700 treballadors que fan feina dins el sector de manera legal i directa, hi ha un gran nombre de treballadors que estan contractats per embarcacions de bandera estrangera que no són comptats, encara que fan la seva feina a les Illes. Tampoc es compten els treballadors de ports en clubs nàutics.

Activitat xàrter

A l’Arxipèlag hi ha prop de 2.600 autoritzacions per fer operacions xàrter, és a dir, lloguer d’embarcacions vacacionals, però unes 1.600 són d’entre 10 i 15 metres, les que habitualment són més demanades.

Normalment, el turista lloga l’embarcació sense tripulació per una setmana. La mitjana del grup és de 6,8 persones, amb un preu que oscil·la entre els 2.500 i els 4.800 euros per setmana, per a grups màxims de deu persones.

“La despesa diària dels nostres clients, que dediquen principalment a restauració i compres, és d’uns 210 euros, xifra que ens situa fins i tot per damunt del turista de golf”. Els clients són sobretot alemanys, centreeuropeus i britànics, tot i que hi ha també clients d’Europa de l’Est.

Les empreses del sector es queixen dels alts preus dels amarraments a les Illes. “A nosaltres, una plaça per a una embarcació de 15 metres ens consta 1.200 euros l’any, mentre que en ports propers a Barcelona pot costar-ne prop de 320, o 180 per la zona de València. En canvi, els competidors que operen des d’altres punts o els que ho fan de manera il·legal recullen els passatgers a les Illes sense disposar d’amarrament”.

Les Illes Balears ocupen el segon lloc en el rànquing estatal pel que fa a l’activitat nàutica, molt a prop de Catalunya, que ocupa el primer lloc. En tot l’Estat, el sector dona feina a 82.000 persones, genera uns ingressos d’explotació de 12.000 milions i un valor afegit brut de 4.800 milions d’euros, segons dades aportades per l’Associació estatal d’Empreses Nàutiques.

Característiques del sector

El sector nàutic es caracteritza en primer lloc pel domini de les microempreses, ja que el 90,6% tenen entre un i nou treballadors. També és un sector jove i en constant renovació, ja que el 38,1% de les empreses han nascut els darrers deu anys.

A més, és un sector amb un efecte multiplicador important. Es considera que per cada euro de valor afegit generat en el sector es generen 5 euros en el total de l’economia, i per cada ocupació generada en el sector nàutic es produeixen 4,2 ocupacions en altres sectors econòmics. L’ocupació, a més, és de major qualitat, perquè els sous són superiors a la mitjana i no es tracta en gaires casos de feines estacionals, atès que els ports de les Illes mantenen bones ocupacions durant tot l’any, no només a l’estiu.

Les activitats econòmiques que integren la indústria nàutica són molt variades i inclouen subsectors com el lloguer d’embarcacions; la construcció, reparació i manteniment d’embarcacions; la instal·lació de material elèctric i electrònic; ports esportius, distribució i comerç al detall de productes nàutics; formació i provisió de subministraments, com combustible, aliments, recanvis, equips, etc.

Un dels subsectors importants és l’esmentat del xàrter o lloguer d’embarcacions, que l’any passat va registrar un creixement considerable. El dedicat a embarcacions de grans dimensions va augmentar el volum de facturació un 39%.

EDICIÓ PAPER 23/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF