Els hotelers detecten una baixada de reserves per a juliol i agost

La caiguda del mercat britànic i alemany obliga a intentar omplir les places buides amb turistes espanyols i francesos

Tot i que les previsions turístiques per a 2018 són  excel·lents , els hotelers anuncien que l'entrada de l'estiu no és tan positiva per a ells, ja que tenen moltes dificultats per omplir els seus hotels  durant  els mesos de juliol i,  sobretot , d'agost.

"Podem parlar d'una temporada atípica  per la confluència  de múltiples factors", explica a ARA Balears la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca.  Això  motiva que els resultats esperats es consoliden a la baixa. "S'acusen destacades baixades en l'ocupació hotelera en distintes zones de Mallorca. Tot i que juny i juliol presenten ocupacions per davall d'anys anteriors, les baixades són  més   accentuades el mes d'agost", afegeix la Federació.

Pel que fa als mercats  emissors , els hotelers expliquen que l'alemany ja fa un temps que registra una lleugera baixada que s'ha mantingut en temporada alta. Al mercat britànic també hi ha una tendència a la baixa, que es justifica pel  Brexit .

Els hotelers atribueixen aquesta baixa a distintes  circumstàncies . En destaca la ràpida recuperació dels mercats competidors, com Turquia i Tunísia. Així mateix,  destaquen el notable increment  de l'impost  de turisme sostenible i la gran oferta de places d'habitatges turístics. També indiquen que el bon temps que hi ha hagut en alguns dels principals mercats no ha ajudat a accelerar les reserves de darrera hora. A més, la celebració del mundial de futbol sempre sol endarrerir una mica les reserves, que pateixen un alentiment mentre dura el campionat.

Destinacions competidores

"Qualsevol d'aquestes destinacions té una política de preus molt agressiva amb la qual nosaltres no podem ni volem competir. Els governs subvencionen el transport aeri i marítim i nosaltres hem de competir en qualitat. Una qualitat que està més que demostrada pel nombre més elevat de places de quatre i cinc estrelles d'aquests darrers sis anys, arran de la reforma de la planta hotelera. Actualment 108.000 places de les 192.748 associades a la FEHM pertanyen a la categoria de 4 i 5 estrelles", explica la Federació.

Per tot això, els hotelers confien en l'aportació d'altres mercats, que sí registren un bon comportament de vendes, principalment l'espanyol. Per a la Federació, uns bons resultats durant juliol i agost són fonamentals per poder obrir més mesos a l'any o per poder finançar millores de producte.

TUI, el major operador turístic europeu, confirma aquesta tendència, tot i que indica que Mallorca segueix sent la destinació més popular per als seus clients alemanys i assegura que lluita per mantenir les xifres d'anys anteriors, ja que Turquia i Tunísia estan registrant increments de dos dígits.

De la seva banda, la Conselleria de Turisme recorda que "no cercam créixer en nombre de visitants, sinó que aquests visitants facin una despesa superior els dies que ens visiten. Així mateix, per tal que una part dels beneficis del turisme repercuteixi al territori i a la societat balear, vàrem implantar l'impost de turisme sostenible, la recaptació del qual es destina a sis objectius primordials: protecció del medi ambient, promoció del turisme sostenible i de temporada baixa, recuperació del patrimoni històric, recerca científica, millora de la formació i ocupació i inversió en habitatge social".

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF