Economia 28/05/2019

Els hotelers asseguren que la responsabilitat social no és maquillatge i "que ha arribat per quedar-se"

La Xarxa d'Hotels Sostenibles de les Illes estima que un 20% dels establiments de l'Arxipèlag ja aplica polítiques mediambientals

Carles Tudurí
3 min
Els hotelers asseguren que la responsabilitat social no és maquillatge i "que ha arribat per quedar-se"

PalmaRepresentants de les principals cadenes hoteleres mallorquines han assegurat aquest dimarts que les pràctiques de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) no és cap operació de "maquillatge" i que ha arribat per quedar-se en el sector, ja que consideren que és una necessitat per fer front a les demandes del client.

La Federació Empresarial Hotelera de Mallorca ha reunit directius de diverses cadenes hoteleres de les Illes per presentar la Guia de Bones Pràctiques en Responsabilitat Social Corporativa amb la finalitat de compartir informació a tot el sector sobre les mesures que poden prendre per aconseguir un desenvolupament més sostenible en matèria mediambiental, econòmica i social, segons ha explicat la vicepresidenta executiva de l'entitat, María José Aguiló. "És el principi d'un canvi que hem de fer de manera col·lectiva", ha dit Aguiló, per a qui la RSC "ja no és una opció". La guia s'ha elaborat gràcies a una ajuda de 25.000 euros del Consell de Mallorca.

La majoria de directius que han participat en l'acte han expressat l'avanç que els hotels han fet en aquests darrers anys dins l'àmbit de la responsabilitat social empresarial, destacant que no es tracta d'una moda, sinó d'una necessitat per ser competitiu.

Catalina Alemany, de Riu Hotels, ha destacat que s'ha arribat a un punt d'inflexió en què les decisions dins aquest àmbit no es prenen per estalviar, sinó que "són accions que no són amortitzables i que les empreses estan disposades a dur a terme". Per exemple, la cadena té com a política reinvertir una part del benefici net en els països on opera. També està oferint formació als seus empleats per millorar els processos relacionats amb la RSC.

Per Francisco Martín, de la cadena Hipotels, les accions de RSC poden suposar un cost més alt en el moment de posar-les en marxa, però es tracta d'un cost de futur, "que d'alguna manera retornarà més endavant".

Els hotelers asseguren que la responsabilitat social no és maquillatge i "que ha arribat per quedar-se"

Per la seva banda, Celina Álvarez, representant de la Xarxa d'Hotels Sostenibles de Balears, ha estimat en un 20% els hotels que estan treballant a les Illes en matèria de RSC d'una manera més seriosa. Aquesta xarxa ja inclou prop de 150 establiments, entre els quals hi ha tant hotels individuals com hotels que formen part de grans cadenes o mitjanes.

Jaume Ordines, de Garden Hotels, també ha indicat que no totes les mesures costen doblers a les empreses, citant l'exemple de comprar productes de Km 0. Segons Ordines, és una qüestió de voluntat que poden prendre els grans consumidors que són els hotels.

Pel que fa a les queixes d'explotació laboral de treballadors d'hotels, Aguiló ha explicat que la federació no té competències en aquest àmbit i el que vol és que tots els seus associats compleixin la legislació vigent en aquesta matèria. "No defensam cap pràctica que no sigui adequada", ha dit, recordant que hi ha mecanismes per denunciar aquestes situacions.

Nou conseller de Turisme

D'altra banda, Aguiló ha fet a petició dels mitjans de comunicació un comentari sobre els resultats electorals de diumenge, però sense voler entrar en valoracions. Els hotels demanen estabilitat i compromís amb el turisme i que el nou conseller de Turisme sigui una persona coneixedora del sector, amb formació, bona actitud cap al turisme i capacitat de diàleg.

També ha criticat la manera com s'ha desenvolupat fins ara la gestió de l'Impost de Turisme Sostenible i ha indicat que les perspectives d'ocupació per als hotels de Mallorca per al juny i la primera meitat de juliol són bastant bones.

stats