Economia 30/09/2022

Antoni Fuster: “Hem venut un 30% menys que l’any 2019”

President de l’Associació del Petit i Mitjà Comerç

Patrícia Segura
2 min
Imatge d'arxiu

PalmaAntoni Fuster és empresari i president de l’Associació del Petit i Mitjà Comerç de Mallorca (Pimeco), un sector que genera 72.000 llocs de feina. Enguany, les Balears lideren la recuperació del turisme internacional a l’Estat.

En un estiu marcat per la saturació, com s’ha recuperat el petit comerç?

—  Encara que ha estat un any esplèndid per al turisme, no s’ha vist reflectit en el petit comerç. Aquest estiu hem tingut un 30% menys de vendes que el 2019. La despesa dels visitants no ha estat l’esperada. Estam decebuts. La recuperació hauria d’haver estat, com a mínim, com abans de la pandèmia.

Per què l’arribada de turistes no implica més ingressos per als comerciants?

— Hi ha hagut diversos factors que hi han influït. La inflació està afectant molta de gent a escala global i el modus operandi de viatjar ha canviat. Ara preferim anar a sopar i socialitzar en una taula abans que comprar. Les prioritats han canviat. Prioritzam l’oci a comprar en el petit comerç, sobretot dins el sector de la moda i els complements.

Hauria de canviar el model de promoció per incloure el comerç de proximitat?

— Les Balears ja són una destinació turística reconeguda de prestigi i molt consolidada, per no dir la primera. Sempre s’ha fomentat molt el turisme de sol i platja i, addicionalment, el turisme de senderisme i bicicletes. Però hauríem de posar damunt la taula el valor que tenen els comerços petits i emblemàtics. A les fires internacionals, a més d’haver-hi fotografies de gran qualitat paisatgística, també hauríem de tenir fotografies dels nostres comerços com un atractiu per als turistes.

Quina presència té el petit comerç a les fires turístiques? 

—  Som pobles de tradició comercial i no hem anat a cap fira mai. El petit comerç hauria de ser una oferta cultural. A les fires internacionals i nacionals s’haurien d’oferir catàlegs de fabricació de porcellanes, botigues de productes autèntics quilòmetre zero i les avarques de Menorca. Necessitam eines, suport i anuncis de les institucions per difondre als nostres visitants la conscienciació que el petit comerç té un valor afegit.

stats