Temporada d’estiu
Economia 29/06/2018

Els grossos marquen el ritme de les rebaixes

El petit comerç, obligat a anar-ne a remolc, continua exigint-ne la desliberalització

Pere Sánchez
6 min
Els grossos marquen el ritme         de les rebaixes

PalmaEl comerç local i de proximitat torna a anar a remolc de les grans superfícies. El Corte Inglés ha avançat dos dies les seves rebaixes d’estiu i ha condicionat, d’aquesta manera, l’estratègia de la resta dels competidors. Ho fa per segona vegada des que el 2012 varen quedar liberalitzats aquests períodes comercials. Per la seva banda, tot i que en un primer moment s’havia plantejat la possibilitat d’endarrerir-los a la segona quinzena de juliol, el petit comerç ha reaccionat a l’estratègia de les grans superfícies anticipant-ne també els descomptes a dia 29 de juny. Des d’ara i fins al 31 d’agost entram en una temporada en què s’arribarà a reduccions de preus del 70% respecte del de la sortida del producte al mercat.

Però aquests imports tan competitius no estan a l’abast de tothom. Mentre les marques multinacionals i grans magatzems poden arribar a aquestes xifres, especialment en articles de moda d’anys anteriors o fora de temporada, els petits establiments amb prou feines arriben a descomptes del 30%. Toni Fuster, president de Pimeco, explica que “mentre el volum de compra de les grans empreses els permet adquirir els seus productes a un preu de cost molt més baix i tenir uns marges de benefici en temporada normal tres o quatre vegades superiors al preu de cost, les petites, en comprar menor volum i a fabricants més petits, compram més car i només hi podem afegir marges del 100% si volem ser competitives.” Afegeix el president de la patronal illenca que “si tenim en compte aquests números, és bo de calcular a quins tipus de descomptes podem aspirar uns i altres si no hi volem acabar perdent doblers.”

A més, les rebaixes d’estiu arriben després d’una primavera amb un temps més inestable del que és usual a les nostres illes, que ha fet davallar les vendes prop d’un 2,5% respecte de l’any passat. Una temperatura més baixa de l’habitual i pluges més abundants han fet que sobretot la roba d’estiu s’hagi venut menys que en anys anteriors. Per aquest motiu, a més de l’arribada d’una major estabilitat atmosfèrica que podria fer remuntar les vendes discretes d’aquesta primavera, una part dels petits comerciants s’ha arribat a plantejar aquests dies l’endarreriment de la temporada de rebaixes fins a la segona quinzena de juliol. Quant a les expectatives per a la temporada de descomptes que just acabam d’encetar, hi ha divergència d’opinions. A Afedeco, segons el seu president, Rafel Ballester, encaren les rebaixes amb il·lusió i creuen que les d’enguany poden arribar a ser fins un 1% o un 2% millors que les de l’any passat. Ballester afegeix que això permetria contrarestar una mala primavera en termes de facturació. A l’altra cara de la moneda hi trobam Pimeco, que veu que té males perspectives de venda i creu que, tot i que podran liquidar estocs, no podran recuperar amb uns marges correctes la inversió feta abans de la primavera per als articles d’aquesta temporada.

Liberalització

Per als grans magatzems, centres comercials i multinacionals del sector de la moda, la liberalització del 2012 ha suposat, a més de la possibilitat d’incloure noves promocions i descomptes durant tot l’any, una oportunitat per renovar amb més agilitat els articles que ofereixen i donar sortida al seu estoc. I tot i que la desregulació ha diluït allò que representaven les temporades de rebaixes, crida l’atenció la campanya d’El Corte Inglés, que amb el lema ‘Las rebajas’, en comptes de ‘Rebajas’ -tot sol-, pretén indicar que són les de sempre, les autèntiques, després d’haver estat qui n’ha avançat el sus.

Pimeco

La segona quinzena d’agost era la data que Pimeco veia més desitjable per encetar el període de baixada dels preus dels articles que no s’han venut durant la temporada. Segons el seu president, “això ens hauria permès vendre durant l’inici de l’estiu amb bons marges i deixar els descomptes per a més endavant, com una oportunitat especialment per als residents a les Illes. Perquè tanmateix el turista compra, hi hagi rebaixes o no.” En qualsevol cas, les reivindicacions dels petits comerciants de les Illes Balears no acaben aquí. Tant Afedeco com Pimeco titllen de caòtica la situació creada a partir de la liberalització dels períodes de rebaixes implementat pel primer govern de Mariano Rajoy i continuen exigint que des de Madrid, que té les competències en aquesta matèria, es tiri enrere aquesta mesura que ja ha estat en marxa sis anys. Però, a més, Pimeco recorda que “durant les darreres legislatures del Partit Popular s’han recentralitzat més de 80 competències en matèria de comerç i tot el que s’ha fet ha anat encaminat a afavorir els grossos i destruir els petits.” Els comerços locals que noten menys aquests suposats perjudicis fruit de la liberalització són precisament els dels pobles que es troben més allunyats de l’àrea d’influència de Palma.

Els veïns de Ciutat, perjudicats

Des de la Federació d’Associacions de Veïns de Palma també critiquen aquestes rebaixes per un altre motiu. Segons el seu president, Joan Forteza, el fet que el nombre de visitants a les nostres illes sigui tan elevat durant l’estiu inverteix les característiques del mercat, i això fa que automàticament la majoria dels comerciants enfoqui els seus productes gairebé de manera exclusiva als turistes. Segons Forteza, aquesta situació deixa de banda els veïns de Palma, que no poden accedir a descomptes interessants durant l’etapa estival. El president de la federació veïnal afegeix que durant l’època d’ofertes d’estiu s’intensifica un fenomen que ja vivim durant la resta de l’any, la concentració de l’afluència de consumidors a certs carrers molt concrets de Ciutat i grans centres comercials, i l’exclusió de la resta dels comerços situats a la resta de les barriades de Palma. Joan Fortesa creu que si al preu del lloguer cada vegada més alt que han de pagar els residents de Ciutat s’hi suma la inviabilitat dels comerços i la impossibilitat d’optar a bones rebaixes, el cost de la vida resultant accelera la gentrificació. Per aquesta raó, la Federació d’Associació de Veïns de Palma demana al Consell de Mallorca i al Govern de les Illes Balears que utilitzin els mecanismes legals que tenen al seu abast per protegir el comerç local i de proximitat, establint-ne, fins i tot, una zonificació.

Encara que tant les patronals com les associacions de veïns són, en general, força crítiques amb el paper que estan exercint les administracions illenques pel que fa a la protecció del petit comerç, totes es mostren completament disposades a col·laborar amb els consells insulars i el Govern de les Illes Balears, tant per exigir canvis a Madrid com per posar en marxa les mesures que calguin en les àrees on les institucions illenques sí que tinguin competències. En aquest sentit, Toni Fuster, de Pimeco, assenyala el PECMa (Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca) com una possible primera pedra per refer la salut del teixit comercial illenc. Aquest pla, que va ser aprovat pel Consell de Mallorca a finals de l’any 2017, té l’objectiu d’assentar les bases d’un comerç més equilibrat entre grans i petits, sobre els criteris de sostenibilitat mediambiental, la conservació i activació del teixit urbà, i el benestar de la població.

Pla director sectorial

Farà falta temps per veure, per una banda, si el PECMa aconsegueix els objectius per als quals va ser aprovat, i per una altra, si el canvi de govern a Madrid obre la porta a desfer la liberalització de les rebaixes posada en marxa ja fa dues legislatures. De moment, no sembla que aquesta qüestió estigui ara sobre la taula de manera prioritària. Mentre que el Partit Popular i Ciutadans s’han mostrat sempre favorables als períodes de descomptes liberalitzats, la resta de les formacions amb representació parlamentària tant a Madrid com a les Illes continuen oposant-s’hi. Per a allò que no serà necessari esperar tant de temps és per veure com ens comportam els consumidors durant aquestes rebaixes i com es reparteixen les vendes entre els comerços presents a les Illes Balears.

stats