Economia 18/08/2018

Com gestionar l’èxit i la saturació, segons el WTTC

C. Tudurí
1 min
TURISME DE MASSES Els touroperadors hi van ser fonamentals.

PalmaEl World Travel and Tourism Council, en el seu informe Gestionant l’èxit explica les cinc estratègies per fer front a la massificació turística, tot i que reconeix que no existeix cap ‘bala màgica’ per solucionar el problema.

La primera és el de la desestacionalització. A les Balears s’ha aconseguit atreure visitants en temporada baixa, el que ha passat és que en temporada alta els turistes han continuat creixent, de manera que la saturació també ha anat augmentant.

La segona és el repartirment de turistes a distintes parts del territori. El lloguer turístic ha estat l’encarregat d’aquesta tasca, ja que ha duit turistes a l’interior de Mallorca. El resultat ha estat que la massificació s’ha estès, ja que les zones de litoral han continuat rebent els mateixos turistes i fins i tot més.

Ajustar els preus, és a dir, en aquest cas, apujar-los, és una altre estratègia. A Balears s’han apujat els darrers anys de forma notable, però la debilitat de les destinacions turístiques competidores no ha provocat cap davallada del turisme, tot al contrari.

Limitar les places és una de les recomanacions més clàssiques. A Balears s’ha fixat un sostre de places, però els ecologistes consideren que pràcticament està superat i que seria necessari eliminar les més obsoletes per propiciar un canvi d’una plaça nova per dues d’antigues.

El WTTC també recomana en casos extrems limitar determinades activitats a llocs saturats o fins i tot limitar-ne l’accés, tal com s’ha fet a Mallorca i Menorca en àrees naturals o punts emblemàtics. Un cas destacat és el del Machu Picchu, que té establert un màxim de poc menys de 6.000 visitants al dia.

stats