Gabriel Escarrer reclama que es limiti el creixement del lloguer turístic i dels creuers

El president d'Exceltur i conseller delegat de Melià assegura que l'augment "no es pot digerir" i diu que cal definir el model turístic d'Espanya

El president de Exceltur i conseller delegat de Melià Hotels International, Gabriel Escarrer, considera que cal posar límit al creixement desorbitat dels creuers i el lloguer vacacional en algunes destinacions espanyoles per "no morir d'èxit". Escarrer, en una entrevista a l'agència Efe, ha destacat l'èxit assolit pel model turístic espanyol, però ha afirmat que l'aparició dels pisos turístics i el creixement exponencial dels creuers han fet que "moltes de les destinacions de tota la vida estiguin perdent el seu caràcter i es converteixin en parcs temàtics".

El directiu no és el primer dels grans hotelers de les Illes que aposta per una limitació en l'arribada de turistes i sobretot dels creuers, segment que ha crescut de manera destacada en els darrers anys al port de Palma a causa dels denominats megacreuers. La consellera delegada de Riu Hotels, Carme Riu, va afirmar el mes d'octubre en una entrevista a IB3 que  “unes Illes massa plenes no són atractives per al desenvolupament del turisme".

El Consell fixa en 430.000 el sostre de places turístiques, 115.000 per al lloguer vacacional

Segons el conseller delegat de Melià Hotels International, encara que s'estan prenent mesures respecte del lloguer vacacional, algunes no són efectives per evitar que el problema continuï creixent. A més, adverteix que "no hi ha cap conversa seriosa sobre quin model turístic volem". Escarrer creu que no té sentit que l'increment de la capacitat del lloguer turístic hagi estat, en cinc anys, igual al dels hotels, cosa que hauria fet que Espanya hagi passat en poc temps de 60 milions de visitants als més de 80 milions actuals, la qual cosa "no es pot digerir".

En alguns llocs on la massificació comença a ser alarmant, la prioritat, segons Escarrer, hauria de ser la planificació i la gestió dels fluxos turístics, obrint noves destinacions dins la ciutat i evitant la concentració de creuers o afluència en una determinada àrea perquè crea el rebuig social. No obstant això, el directiu ha reconegut que per primera vegada s'està posant l'accent en allò que és adequat, que al seu parer no és el nombre de visitants, sinó atreure un turisme de major poder adquisitiu, i ha qualificat de "molt positiu" l'exercici 2019, a pesar que, per segon any consecutiu, el PIB turístic balear creixerà per sota de l'estatal, la qual cosa apunta a un canvi clar de tendència.

Megacreuers, una nova passa cap a la massificació

Amenaces per al sector

El directiu de Melià creu que la inestabilitat política a Catalunya tindrà un efecte "bastant baix" perquè ha durat relativament poc i comença a haver-hi certa normalitat, igual que el Brexit, ja que el Regne Unit, que ha estat sempre l'emissor número u per a Espanya, és un mercat molt fidel i arrelat als seus costums. Els britànics se senten a gust i volguts a Espanya, segons Escarrer, i si la lliura continua apreciant-se i no es posen obstacles als fluxos, el mercat es mantindrà: "Continuarem tenint el Regne Unit com a primer mercat emissor durant molts anys", ha afirmat.

També creu que les tensions que viuen alguns països llatinoamericans no afectaran els interessos dels grups turístics espanyols perquè "n'hi ha molt pocs que tinguin presència a les capitals amb certa inestabilitat política i populisme". No obstant això, si la inestabilitat continua, "segur que passarà factura a la destinació Espanya, ja que Mèxic, Colòmbia i Xile són mercats emissors molt importants sobretot per al nostre turisme urbà".

Escarrer ha valorat positivament la compra d'Air Europa per IAG (Iberia) i la fusió de les divisions de viatges de Globalia i Barceló, perquè a parer seu fan falta, a Espanya, grans jugadors capaços de competir "de tu a tu" amb els grups nord-americans, europeus i asiàtics. Encara que Escarrer no espera de moment aquest tipus d'operacions en el segment hoteler, considera que "un procés de consolidació molt natural és aglutinar establiments independents sota les nostres marques i paraigües de distribució, i aquí segur que hi haurà moltes oportunitats".

EDICIÓ PAPER 28/03/2020

Consultar aquesta edició en PDF