El comerç s'encomana al Black Friday i a Nadal per remuntar l'any

Tant petits establiments com grans magatzems confien en les campanyes extraordinàries per tancar l'exercici en positiu

El comerç, tant les botigues petites com els grans establiments, confia en el Black Friday i en la campanya de Nadal per tancar en positiu l'exercici d'enguany, que fins ara se situa en descens o, com a molt, en un manteniment de les vendes, segons informa l'agència Efe.

Al petit comerç, els descomptes oscil·laran entre el 20% i el 30%, segons dades de la Confederació Espanyola del Comerç (CEC), que preveu que les vendes del Black Friday augmentin a un ritme menor que anys anteriors. La jornada d'ofertes se celebrarà enguany el 23 de novembre.

Per la seva banda, l'associació de comerç tèxtil Acotex preveu que les vendes augmentin entre un 5% i un 7%, tot i que les promocions seran menys agressives que en anys anteriors, ja que els comerciants s'estan adonant que és insostenible vendre amb descomptes durant gairebé tot l'any.

"És previsible que enguany les vendes del Black Friday tornin a créixer, tot i que a un ritme menor que l'any passat, per dues qüestions lògiques: venim d'anys amb un creixement fort (20%) d'un fenomen nou que es va consolidant i la moderació del consum a les llars, tot i que ho fa a un ritme menor que el 2017", segons han afirmat des de la patronal de la gran distribució Anged.

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), entre el gener i el setembre el comerç detallista ha venut un 0,4% més que en el mateix període del 2017, amb descensos a les vendes d'equipament personal del 2,2%, increments del 0,4% en alimentació i del 4,4% en equipament per a les llars i el manteniment de la resta d'articles.

Per formats, cauen les vendes de petits comerços (1%) i de grans establiments (0,5%), mentre que augmenten les de les petites cadenes (0,9%) i les de grans cadenes (2,1%).

En el cas del comerç tèxtil, l'associació sectorial Acotex xifra el descens de les vendes fins a l'octubre en un 2,8% a causa de les condicions climatològiques adverses.

El Black Friday té origen als Estats Units, on tradicionalment el comerç ofereix forts descomptes a l'endemà d'Acció de Gràcies per donar inici a la campanya de Nadal i convertir els números vermells "en negres".

El comerç espanyol, que va importar la celebració a causa d'un intent per impulsar unes vendes en caiguda per la crisi, considera la jornada com l'inici de la campanya de Nadal, ja que molts consumidors aprofiten les ofertes per avançar les compres nadalenques.

En algunes categories de productes, com l'electrònica o la tecnologia, el Black Friday concentra ja un terç de les vendes de l'any.

Com en anys anteriors, els descomptes es duran a terme durant diverses jornades i s'estendran fins al conegut Cyber Monday, creat per vendre en línia el que no s'havia venut a les tendes físiques durant el Black Friday.

Segons Fintonic, els espanyols gastaran aquests dies una mitjana de 256 euros, un 9,6% més que un any abans, malgrat l'alentiment del consum, mentre que un informe de Groupon assenyala que el 88% dels usuaris reconeix que comprarà durant els dies de descomptes i el 64% aprofitarà per avançar compres nadalenques.

Un estudi de Kantar per eBay assenyala que els espanyols preveuen gastar una mitjana de 258 euros en regals de Nadal, 9 euros més que l'any passat. El 33% dels usuaris farà compres el novembre i el 38% esperarà a desembre.

Segons el baròmetre de tendències en les compres nadalenques d'American Express, 3 de cada 5 espanyol participarà d'ofertes i la despesa mitjana serà de 89 euros, un 9% més que el 2017.

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF