TURISME
Economia 18/05/2018

Els empresaris turístics s’expandeixen per captar el mercat asiàtic

Carme Riu, Encarna Piñero i Gabriel Escarrer participaren en el Foro Preferente

Antoni Oliver
3 min
Ahir dematí va tenir lloc el Foro Preferente, en què es va debatre sobre la Fortalesa del turisme espanyol i les seves empreses.

PalmaLa necessitat d’obrir-se al mercat asiàtic, la seguretat jurídica i avançar en la reforma de les destinacions madures són algunes de les idees que varen plantejar els consellers delegats de Grup Piñero, Encarna Piñero; de Riu, Carme Riu, i de Melià, Gabriel Escarrer.

Els tres empresaris turístics més importants de Mallorca participaren en el Foro Preferente, organitzat per aquesta publicació, i analitzaren la “fortalesa del turisme espanyol i les seves empreses”. Així mateix, varen fer referència als inicis dels seus negocis i al repte de mantenir una bona competitivitat en un mercat de cada pic més exigent.

Gestió dels seus hotels

Encarna Piñero recordà que la seva empresa començà a fer hotels perquè no hi havia llits suficients per als seus clients. I, a partir d’aquí, es començaren a expandir i crearen el seu propi model de negoci, basat a gestionar els seus establiments. Subratllà que el model de negoci de l’empresa ha estat el de la propietat dels hotels i no el de gestió, a diferència, per exemple, del Grup Melià.

Per la seva banda, Gabriel Escarrer recordà que l’expansió del seu grup va coincidir amb el moment en què es varen plantejar les inversions al Carib, per intentar captar el mercat nord-americà i angloxasó.

El Grup Melià, ara per ara, es planteja estendre la seva presència cap als països asiàtics.

Escarrer ressaltà que, als anys setanta i vuitanta, es captava el mercat europeu gràcies a la implantació de l’estat del benestar i la consolidació de la recuperació econòmica després de la Segona Guerra Mundial. La destinació idònia per a aquesta classe mitjana que sortia d’una gran crisi era Espanya, les Balears, el sol i platja. Els principals mercats eren el britànic, els països escandinaus i centreeuropeus.

Després es va anar al Carib i ara el que es planteja com a repte és captar el mercat asiàtic. “En el sud-est asiàtic -apuntà Escarrer- tenim cent milions de persones que s’han incorporat a la classe mitjana i demanen oferta hotelera de qualitat”.

Per la seva banda, Carme Riu coincidí que el negoci començà per facilitar una oferta assequible en hotels de dues o tres estrelles, per allotjar aquesta classe mitjana europea que sortia de la crisi de la postguerra. Però més endavant el repte va ser millorar l’oferta, perquè aquests potencials clients havien incrementat el seu nivell de vida.

Gabriel Escarrer destacà que avui dia hi ha una competitivitat que ja no és europea o caribenya, sinó que es “mundial”. I que aquests clients que tenen moltes facilitats per desplaçar-se cerquen destinacions que ofereixin tres coses: bones infraestructures, seguretat i qualitat mediambiental”. En aquest sentit, Espanya ofereix aquestes característiques i és una destinació molt competitiva”, com ho indiquen les organitzacions de turisme internacionals, conclongué Escarrer.

Destinacions madures

El conseller de Sol Melià va fer una reflexió sobre les destinacions madures, com per exemple la Platja de Palma. Opinà que “hi ha d’haver un reposicionament en aquests indrets”, que “mereixen una segona oportunitat”. Ressaltà que aquesta millora i adaptació es pot fer “amb una col·laboració publico-privada”, perquè “a unes destinacions que varen ser pioneres en el seu moment no se les ha d’abandonar ara”.

Encarna Piñero també es mostrà partidària d’aquesta col·laboració per abordar el futur de les destinacions, tot i que Carme Riu assenyalà que “l’administració pública no ens acompanya en aquest aquest quefer” i les zones madures així continuen; però és l’empresa privada la que hi inverteix.

Gabriel Escarrer destacà que “som poc ambiciós en aquest sentit de col·laboració publicoprivada, però sí que deman una seguretat jurídica. “Hem fet una inversió de 248 milions d’euros a Magaluf”, i l’únic que demanaria és que hi hagi lleis i normatives clares, un marc regulador clar, igual que a Torremolinos, on reformàrem nou hotels”.

Respecte del model de negoci i gestió, Encarna Piñero destacà que “en un principi havíem de comprar hotels”, però ara els podem fer al nostre gust i escoltant el client”.

Escarrer destacà que, després de molts d’anys de propietat, ara “ens dedicam” més a la gestió.

Per part seva, la consellera de Riu indicà que “tenim un 80% d’hotels en propietat i un 20% de gestió”, i afegí que “feim els hotels com pensam que els clients els volen i de la manera més fàcil de gestionar”.

Els darrers anys “hem invertit en hotels de ciutat -assegurà Riu-, que per a nosaltres suposa un canvi important. És una inversió diferent de la feta fins ara”.

En referència a la turismofòbia, Carme Riu va indicar que la mescla d’usos residencials i turístics és allò que va dur problemes amb els veïns; depèn de l’administració pública regular aquest assumpte.

Afegí que, “dit això, a mi em sembla bé que es lloguin apartaments. De fet, nosaltres hem tingut aparthotels després convertits en hotels”. Quant a aquest tema, Escarrer afirmà que “el lloguer vacacional du cap a un model insostenible”.

Encarna Piñero apuntà que si bé “hem invertit en alguna zona residencial”, el model continua sent el de l’hoteleria tradicional”.

stats