TRANSPORT AERI
Economia 08/03/2019

Els empresaris reclamen millores per impulsar el sector de l’aviació

Des de la millora de la connectivitat a la reducció de traves burocràtiques i la preparació per al Brexit

Carles Tudurí
2 min
Els tres aeroports de les Illes Balears són una peça fonamental dins la maquinària del turisme.

PalmaTot i el constant creixement de trànsit que han registrat els aeroports de les Illes, que l’any passat superaren els 40 milions de passatgers, les patronals de l’Arxipèlag consideren que s’han d’introduir millores en l’àmbit de l’aviació per impulsar un sector que consideren estratègic per a l’economia balear.

La CEOE, en la qual està integrada la CAEB, ha elaborat un decàleg de millores, algunes de les quals són reivindicacions d’agents socials de les Illes Balears.

Un dels punts destacats és la necessitat de “garantir la capacitat aèria en els aeroports nacionals, això és, invertir de manera racional i sota criteris d’eficiència i mantenir la competitivitat de les tarifes aeroportuàries i de navegació”. En aquest apartat, s’hi inclou la necessitat d’implantar sistemes de seguretat més sofisticats i eliminar obstacles reguladors.

Des de l’aeroport de Palma, es recorda que el mes de juliol passat es va implantar el sistema de control automàtic de passaports en el mòdul A, que va suposar una inversió de 10,3 milions d’euros. El nou sistema ABC (Automatic Border Control) està connectat amb les bases de dades de la Policia Nacional, que efectua de manera immediata la verificació del DNI electrònic o passaport juntament amb la comprovació biomètrica facial i/o dactilar de la persona. També es varen subministrar i varen instal·lar sis casetes dobles per a la supervisió del control ABC i dotze per al control manual de passaports, totes perfectament equipades i verificades.

“El resultat d’això ha suposat una millora substancial quant a la imatge i qualitat del servei prestat als passatgers, perquè s’ha aconseguit un temps de procés d’entre 12 i 20 segons per passatger, la qual cosa es tradueix en una major agilitat i en l’eliminació de les coes”, destaquen.

Els empresaris també demanen agilitar l’activitat de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) en la concessió de permisos, analitzar la possible revisió del Reglament Europeu 261/2004, la reducció de les emissions contaminants i de la càrrega reguladora per pemetre a les aerolínies operar en igualtat de condicions amb operadors d’altres països o altres mitjans de transport.

Preocupació pel Brexit

Un altre dels punts destacats pels empresaris que afecta les Illes en gran mesura és el manteniment de la connectivitat aèria amb el Regne Unit. Es demana aconseguir un acord de cels oberts tan ampli com sigui possible amb el Regne Unit si queda fora de l’Espai Comú Europeu d’Aviació. Recorden que el Regne Unit suposa entorn del 18% del trànsit aeri en els aeroports espanyols i que un divorci britànic sense acord podria afectar fins a 80.000 ocupacions.

Fonts de Son Sant Joan subratllen que “és un tema que ens preocupa, ja que el 18,6% dels passatgers que transitaren per l’aeroport el 2018 eren britànics”. Per això, asseguren que AENA està preparada des del punt de vista operatiu i estratègic per afrontar els reptes que es puguin derivar d’aquest escenari de Brexit dur. “Estam molt centrats en tot el que suposarà per al dia a dia de les instal·lacions el tractament dels ciutadans britànics i els seus equipatges com a no comunitaris.

stats