Economia 10/03/2020

Es cancel·len tots els vols directes des d'Itàlia

Brussel·les flexibilitzarà les normes per evitar 'vols fantasma' de les aerolínies pel coronavirus

Júlia Manresa Nogueras / Paula Solanas Alfaro
3 min
Ryanair 737-MAX 200

Brussel·les / BarcelonaComença el degoteig de cancel·lacions de vols a Europa pel coronavirus. El govern espanyol ha publicat aquest dimarts un Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) especial amb una única mesura perquè entri en vigor immediatament: cancel·lar tots els vols directes provinents d'Itàlia des d'aquesta mitjanit fins al 25 de març, també a la mitjanit. Es busca així evitar que vingui a Espanya gent provinent d'Itàlia i es llança un avís: si algú vola a Itàlia no podrà tornar per mitjans aeris. La prohibició exclou els avions de l'Estat, les escales no comercials i els vols de càrrega, humanitaris, mèdics o d'emergència.

Tot i així, moltes companyies ja intenten evitar el risc en les dues direccions. La low cost Ryanair ha anunciat que suspèn tots els vols cap a Itàlia i des d'Itàlia fins al 8 d'abril, després de la decisió del govern italià de "bloquejar" tot el país per contenir la propagació del Covid-19. La mesura s'aplicarà en totes les rutes domèstiques al país transalpí a partir d'aquesta mitjanit, mentre que en el cas dels vols internacionals començarà divendres, dia 13. També EasyJet ha cancel·lat aquest dimarts la majoria de vols a Milà, Venècia i Verona, i British Airways no els operarà fins al 4 d'abril per la quarantena.

Per la seva banda, Norwegian anul·larà unes 3.000 rutes previstes entre mitjans de març i el mes juny i aplicarà una suspensió temporal d'ocupació pel coronavirus a una "part significativa de la plantilla". Entre les companyies dels Estats Units, Delta i American Airlines també faran una retallada important al nombre de vols domèstics i internacionals. Davant d'aquesta situació, les organitzacions de consumidors com Facua han urgit les aerolínies a retornar als passatgers "de manera immediata" l'import dels bitllets ja comprats amb destinació a Itàlia.

El sector aeri està patint amb rapidesa les conseqüències del coronavirus, i Brussel·les ha anunciat mesures per intentar alleujar l'impacte i evitar el fenomen dels vols fantasma (vols buits que les companyies continuen operant per mantenir les franges horàries adquirides). Però les mesures poden trigar setmanes a posar-se en pràctica justament perquè el coronavirus manté l'activitat legislativa de Brussel·les al ralentí.

Evitar els 'vols fantasma'

Justament a causa de la caiguda del trànsit aeri, el sector de les aerolínies i també el moviment ecologista havia demanat a la Comissió Europea que flexibilitzés la normativa que obliga les aerolínies a operar un 80% del temps si volen mantenir les franges horàries de vol (slots) que tenen assignades. Amb la caiguda de demanda pel coronavirus, començaven a detectar-se vols fantasma, avions buits o quasi buits que continuaven volant per no perdre les franges horàries (tècnicament anomenades slots). Com avançava aquest dimarts l'ARA, Brussel·les estudiava totes les opcions per flexibilitzar aquesta normativa, que de fet els obliga a continuar volant malgrat anar buits, i així ho anunciat aquest dimarts la mateixa presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen.

La Comissió adoptarà, doncs, una proposta legislativa de manera "immediata" per esmenar la regulació europea dels slots, però perquè pugui entrar en vigor l'ha d'aprovar ràpidament el Parlament Europeu i també el Consell Europeu. La proposta permetrà que les empreses "ajustin la seva capacitat a la caiguda de la demanda". Però la realitat és que el mateix coronavirus pot alentir-ne l'aplicació. Segons fonts de l'Eurocambra, com que les comissions parlamentàries s'han anul·lat pel coronavirus, l'aprovació definitiva de la mesura d'emergència pot trigar setmanes.

El coronavirus "té un gran impacte al sector de l'aviació, s'espera que el trànsit caigui encara més", ha admès Von der Leyen. I per això ha explicat que "s'impulsarà ràpidament el canvi legislatiu respecte als slots per fer-ho més fàcil a les aerolínies per mantenir les franges horàries malgrat no complir els requisits". La presidenta de l'executiu comunitari ha explicat que es tracta d'una mesura temporal que servirà no només per ajudar el sector, sinó també per contrarestar l'impacte ambiental.

De fet, aquest dimarts la presidenta de la comissió de Transport del Parlament Europeu, l'eurodiputada dels Verds Karima Delli, ha enviat una carta a la comissària de Transport demanant-li que "congeli temporalment" la mesura del mínim del 80%: "Els vols buits són una de les conseqüències econòmiques i ecològiques més negatives", avisa l'eurodiputada.

stats