TURISME

Els comerços en zones turístiques suspenen per repetitius

Els visitants valoren poc l’oferta complementària de les Illes Balears, de la qual només se salven els establiments d’oci d’Eivissa

L’anomenada oferta complementària, sobretot pel que fa a les botigues a les zones de platja, és un dels punts més pocs valorats pels turistes que visiten les Illes i des del mateix sector turístic, principalment l’hoteler, es reclama una millora d’aquest tipus d’oferta en línia amb la millora de la planta d’allotjament registrada els darrers anys.

Mentre que els turistes qualifiquen amb un 6,1 de mitjana l’oferta d’allotjament, l’oferta complementària no arriba a l’aprovat, amb un 4,7 de mitjana. Només Eivissa, amb un 5,4, passa l’examen, mentre que Mallorca (4,4), Menorca (4,3) i Formentera (4,8) presenten un recorregut més llarg per a la millora, segons un estudi de Gadeso.

“L’oferta complementària s’hauria de considerar l’oferta prioritària. Els nostres visitants, cada vegada més, ens trien per la qualitat i diversificació de l’anomenada oferta comercial. L’oferta comercial té una valoració absolutament negativa per repetitiva i poc diferenciada”, destaca l’estudi. Tots els components analitzats sobre l’oferta complementària estan per davall el 5 menys l’oferta lúdica, que inclou espectacles i sales de festes, que obté un 5,1 i registra importants variacions segons les illes, ja que va del 3,6 de Menorca al 6,7 d’Eivissa. Mallorca i Formentera aproven amb un 5.

Algunes puntuacions més baixes les trobam en els dos segments més nombrosos: la restauració i l’oferta comercial. Aquesta darrera només arriba a un 4,4, però també amb importants variacions per illes. Eivissa obté un 5,3, un increment d’un punt respecte del resultat de l’any anterior. En canvi, Menorca és qualificada amb un 3,9 i Mallorca amb un 3,4. Formentera està una mica millor, amb un 4,8. Pel que fa a l’oferta de restaurants, el 4,7 de mitjana no registra grans variacions entre elles, i destacant Formentera, amb un 4,9.

Comerços de platja

Des de la patronal del petit comerç, Pimeco, es reconeix que els comerços a les zones de platja poden tenir problemes d’imatge, però destaquen que el sector està fent un esforç per adaptar les seves botigues a les tendències actuals. “Hem de fer una distinció -explica el president de l’entitat, Toni Fuster- entre els comerços de les platges i els de Ciutat. Crec que a Palma hi ha una oferta molt atractiva. Pens que no hi ha cap botiga que no faci un esforç per exposar de la manera més atractiva possible els seus productes perquè estam en un sector en el qual, si no es fa així, vendre és molt complicat”. En canvi, Fuster reconeix que a la Platja de Palma els negocis de souvenirs poden donar una imatge que xoca amb el tipus de clients que volen atreure els hotels, amb els productes, principalment camises, tovalloles i souvenirs, ocupant les voreres. “La majoria d’aquests comerços han passat a mans de persones d’altres nacionalitats amb diferent manera de pensar i exposar els productes, per la qual cosa no ens sembla malament que s’ajudi a reorientar tota aquesta oferta.

Juan Miguel Ferrer, màxim responsable de l’entitat Palma Beach, destaca l’esforç fet pel sector hoteler i, en certa manera, per la restauració, “però és cert que en el comerç, tot i que hi veim alguns senyals de millora, hi ha molt per fer, ja que encara trobam supermercats i botigues que realment són licoreries i funcionen com a bars encoberts”. Ferrer destaca que s’ha de fer un esforç en positiu per ajudar a incrementar la qualitat d’aquests comerços.

Un altre tipus d’oferta inclosa a l’estudi, la recreativa -esportiva, nàutica i de senderisme-, obté un 4,9. Mallorca i Menorca arriben al 5 i les Pitiüses estan una o dues dècimes per davall. La relació qualitat-preu tampoc no aprova, amb un 4,6, i hi destaquen Eivissa, amb un 5,2 a la part alta, i Mallorca, amb un 4,3, a la part baixa.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF